האסיר קנת' יוג'ין סמית, רוצח מורשע בן 58, הוצא להורג הלילה (בין חמישי לשישי) באלבמה - לראשונה אי פעם באמצעות גז חנקן, שיטה שמעולם לא הופעלה לפני כן. לפניו הוצמדה מסכה שדרכה הוזרם גז חנקן, והוא מת מחוסר חמצן. זה היה אמור להימשך רבע שעה, אבל התארך ל-22 דקות, שבהן גסס סמית עד שמת.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב אלבמה רוצח שכיר קנת יוג'ין סמית הוצאה להורג גז חנקן
ארה"ב אלבמה רוצח שכיר קנת יוג'ין סמית הוצאה להורג גז חנקן
קנת' יוג'ין סמית. "שיטת ההוצאה להורג חסרת הכאב והאנושית ביותר שידע האדם"
(צילום: Alabama Department of Corrections/Handout via REUTERS)

מושלת אלבמה קיי אייבי הודיעה שהליך ההוצאה להורג הושלם בבית הסוהר הולמן באמצעות הגז, שיטה שהמדינה מקדמת כחלופה לזריקת הרעל. אלבמה כינתה את השיטה החדשה "שיטת ההוצאה להורג חסרת הכאב והאנושית ביותר שידע האדם". ההוצאה להורג הלילה של סמית היא הפעם הראשונה שבה נעשה שימוש בשיטת הוצאה להורג חדשה בארה"ב מאז 1982, אז הוכנסה לשימוש זריקת הרעל - השיטה השכיחה ביותר כיום בארה"ב.
אבל ג'ף הוד, "מדריך רוחני" שהיה אחד מעדי הראייה הבודדים להוצאה להורג, אמר שזה היה הדבר "המחריד ביותר שראה בחייו". הוא סיפר בבכי כי לאחר שהתפלל עם הרוצח אמר לו: "אני אוהב אותך, אתה לא לבד". הוד כינה את ההוצאה להורג "מופע זוועות", ואמר שהאחראים לה "הופתעו כשזה לא הלך כמתוכנן. סמית המשיך לנשום עוד איזה 9-10 דקות. מה שקרה באלבמה היה רשע בלתי נתפס".
שעות ספורות לפני שהוצא להורג, בית המשפט העליון של ארה"ב דחה ערעור שהגישו עורכי דינו של סמית, שניהלו מרוץ נגד השעון בניסיון למנוע ברגע האחרון את הוצאתו להורג - בטענה שהוצאה להורג מסוג זה היא אכזרית מדי ועלולה לגרום לסמית סבל קשה. הם ביקשו לבדוק את הטענות כי שיטה זו מפרה את האיסור החוקתי על עונש אכזרי וחריג, ושיש צורך בבדיקה משפטית נוספת לפני שנעשה בה שימוש.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב: רוצח שכיר הוצא להורג באלבמה - לראשונה אי פעם באמצעות גז חנקן
ארה"ב: רוצח שכיר הוצא להורג באלבמה - לראשונה אי פעם באמצעות גז חנקן
בית הסוהר הולמן באלבמה. הפעם הראשונה שבה נעשה שימוש בשיטת הוצאה להורג חדשה בארה"ב מאז 1982
(רויטרס)
7 צפייה בגלריה
רוצח שכיר הוצא להורג באלבמה באמצעות גז חנקן
רוצח שכיר הוצא להורג באלבמה באמצעות גז חנקן
כאב המפגינים, אחרי ההוצאה להורג
(צילום: EPA/DAN ANDERSON)
7 צפייה בגלריה
רוצח שכיר הוצא להורג באלבמה באמצעות גז חנקן
רוצח שכיר הוצא להורג באלבמה באמצעות גז חנקן
(צילום: EPA/DAN ANDERSON)
סמית הוא רוצח שכיר שנידון למוות בגין חלקו ברציחתה של אליזבת סנט ב-1988. הוא והרוצח הנוסף, ג'ון פורסט פרקר, נשכרו על-ידי בעלה, שהיה שקוע בחובות והחליט להביא לרציחתה כדי לזכות בכספי הביטוח. לפי התביעה, כל אחד מהם קיבל 1,000 דולר עבור הרצח. היא נמצאה מתה בביתה עם שמונה דקירות בחזה ודקירה אחת בכל צד של הצוואר. הבעל התאבד אחרי שסומן כחשוד המרכזי בחקירה, ופרקר הוצא להורג ב-2010.
סמית בן ה-58 לעומתו עבר בין ערכאות משפטיות שבהן הורשע, זוכה ושוב הורשע, ובשנת 2022 כבר הובא להוצאה להורג; אלא שאנשי הרשויות, שהיו אמורים להמיתו בזריקת רעל, לא הצליחו לחבר לו עירוי ורידי, וברגע האחרון בוטל ההליך.
ההוצאה להורג ארכה כ-22 דקות, ונראה היה שסמית נשאר בהכרה במשך כמה דקות. במשך שתי דקות לפחות נראה היה שהוא רועד ומתפתל בתא ההוצאה להורג. לאחר מכן הגיעו כמה דקות של נשימה כבדה מצידו, עד שמת. בהצהרתו האחרונה אמר סמית: "הלילה אלבמה גורמת לאנושות לקחת צעד אחורה. אני עוזב באהבה, שלווה ואור". הוא סימן עם ידיו צורה של לב לעבר בני משפחתו שהיו עדים להוצאתו להורג, ואמר: "תודה שתמכתם בי, אני אוהב את כולכם".
7 צפייה בגלריה
ארה"ב אלבמה רוצח שכיר קנת יוג'ין סמית הוצאה להורג גז חנקן
ארה"ב אלבמה רוצח שכיר קנת יוג'ין סמית הוצאה להורג גז חנקן
תא הנידונים למוות בכלא. לפניו של סמית הוצמדה מסכה שדרכה הוזרם גז חנקן, והוא מת מחוסר חמצן
(צילום: AP Photo/Dave Martin, File)
מושלת אלבמה קיי אייבי אמרה כי הוצאתו להורג מהווה סוף סוף צדק עבור משפחתה של הקורבן שלו, אליזבת סנט. "אחרי יותר מ-30 שנה וניסיון אחר ניסיון להתל במערכת, מר סמית נענש על הפשעים הנוראיים שביצע. אני מתפללת שמשפחתה של סנט תוכל לקבל את סגירת המעגל לאחר כל השנים הללו שבהן התמודדה עם האובדן הגדול הזה", היא אמרה לאחר ההוצאה להורג.
עורכי דינו של סמית ניהלו כאמור קרב משפטי בניסיון לסכל את ההוצאה להורג, וטענו כי המדינה רוצה למעשה להפוך את מַרשם לשפן ניסיונות של שיטת ההוצאה להורג החדשה. הם הדגישו כי יש להעמיק בבחינת השיטה לפני שתשמש נגד אסיר, ומומחים מטעמם טענו כי השימוש במסכה ותקלות שעלולות לצוץ יכולים לגרום לסמית לשאוף את גז החנקן לאט ולהוביל למוות איטי שיגרום לו סבל רב.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב: רוצח שכיר הוצא להורג באלבמה - לראשונה אי פעם באמצעות גז חנקן
ארה"ב: רוצח שכיר הוצא להורג באלבמה - לראשונה אי פעם באמצעות גז חנקן
מחאה נגד ההוצאה להורג של סמית. מבקרי השיטה טוענים שהיא אכזרית מדי ועלולה לגרום לקורבן סבל קשה
(רויטרס)
"יש מעט מחקר לגבי מוות כתוצאה מחנק של גז חנקן", טענו עורכי דינו של סמית. "כשמדינה שוקלת להשתמש בצורת הוצאה להורג חדשנית שמעולם לא נוסתה בשום מקום, לציבור יש אינטרס שהמדינה תבטיח כי כי היא תחקרה את השיטה בצורה נאותה וקבעה נהלים כדי למזער את הכאב והסבל של הנידון למוות".
הם הדגישו כי רוב מה שידוע על מוות מגז חנקן מבוסס על מידע מתאונות בענפי תעשייה שונים ומניסיונות התאבדות. עורכי הדין אף טענו כי סמית עלול להיחנק למוות מהקיא של עצמו בזמן זרימת הגז, ואלבמה ביצעה שינוי נהלים ברגע האחרון והחליטה שהוא לא יורשה לאכול בשמונה השעות שלפני ההוצאה להורג. מומחים מטעם המדינה לעומת זאת טענו כי גז החנקן יגרום לסמית לאבד את הכרתו בתוך שניות ולמות בתוך דקות, ושמדובר בשיטה הומנית להוצאה להורג, שאינה גורמת כאב.
שלשום דחה בית המשפט העליון עתירה נוספת של סמית, שבה טען כי ההחלטה לנסות שוב להוציאו להורג אחרי שזריקת הרעל נכשלה מנוגדת לחוקה. לאחר מכן הגישו עורכי דינו עתירה נוספת, וזו נדחתה על-ידי בית משפט מחוזי, ובהמשך היא הגיעה לערעור בעליון - שכאמור נדחתה גם היא הלילה. שלוש השופטות הליברליות בבית המשפט היו בדעת מיעוט, לעומת ששת השופטים השמרנים.
השופטות כתבו בדעת המיעוט כי "לאחר שלא הצליחה להרוג את סמית בניסיון הראשון שלה, אלבמה בחרה בו כ'שפן ניסיונות' שלה כדי לבחון שיטת הוצאה להורג שלא ניסתה קודם לכן. העולם מסתכל". שופטי הרוב לא פרסמו את הצהרותיהם.
גם ארגונים רבים התנגדו להוצאה להורג מסוג זה, וקהילת Sant'Egidio, ארגון צדקה קתולי שמזוהה עם הוותיקן, דחק באלבמה לא לערוך את ההוצאה להורג, בטענה כי השיטה היא "ברברית ולא מתורבתת שתביא בושה גדולה" למדינה. כמו כן, מומחים שמונו על ידי מועצת זכויות האדם של האו"ם הזהירו כי הם מאמינים ששיטה זו עלולה להפר את האיסור על עינויים.
התובע הכללי של אלבמה, סטיב מרשל, אמר לאחר ההוצאה להורג כי "גז החנקן נועד להיות וכעת גם הוכח כשיטת הוצאה להורג יעילה ואנושית". כשנשאל על הרעידות של סמית במהלך ההליך, נציב הענישה של אלבמה, ג'ון ק.האם, אמר שנראה כי מדובר בתנועות לא רצוניות. לדבריו, "זה היה צפוי והופיע בתופעות הלוואי שראינו וחקרנו. שום דבר לא היה יוצא דופן לעומת מה שציפינו".
מדינות מסוימות בארה"ב מחפשות שיטות חדשות להוציא להורג של אסירים, מכיוון שהחומרים שבהם נעשה שימוש בזריקות רעל הפכו לקשות להשגה. שלוש מדינות - אלבמה, מיסיסיפי ואוקלהומה - אישרו שימוש בגז חנקן לצורך הוצאה להורג, אך אף מדינה לא ניסתה להשתמש בשיטה שלא נבדקה, עד הלילה.