ההתגוששות הבאה במערכת הפוליטית - כיצד תמונה הוועדה שתחקור את פרשת NSO: שר האוצר אביגדור ליברמן התייחס בצהריים (יום ב') לחשיפת כלכליסט על אודות השימוש הנרחב שעשתה המשטרה בתוכנת הריגול פגסוס של NSO ללא אישור. "אי אפשר שלא לפתוח את דבריי בלי התייחסות לכל מה שקורה סביב אותה פרשייה של שימוש לרעה בתוכנת ריגול מול מנכ"לים של משרדי הממשלה, אישי ציבור ומנהיגי מחאה ציבורית. אם הדברים נכונים - מדובר ברעידת אדמה בדרגה 9 בסולם ריכטר", אמר ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו.
ליברמן אמר עוד: "ב-2010 פורסם דו"ח מבקר מדינה על האזנות סתר כשאני ניצבתי אז במרכז הפרשה. כל מי שמכיר את העובדות יודע שדובר על עבירות חמורות שבוצעו אז, וניצב במשטרה, מזרחי (הכוונה לניצב בדימוס משה מזרחי. י"ק) התנהל אז כאחרון העבריינים. לא קיים סעיף בחוק שהוא לא עבר עליו. היה ניסיון לטייח את הפרשה. אותו טיוח הביא אותנו לפרשה הזאת שאנחנו מדברים עליה".
7 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
(צילום: עמית שאבי)
לאחר שהשר לביטחון הפנים עמר בר-לב הציע להקים ועדת בדיקה ממשלתית שתחקור את ממצאי התחקיר, אמר ליברמן: "שוחחתי עם מזכיר הממשלה ואמרתי שאדרוש ביום ראשון ל הקים ועדת חקירה ממלכתית. צריך להביא שופט או שופטת בדימוס, חייבים לחקור את כל הנסיבות והממצאים וצריך להגיע למסקנות ברורות - לא לטייח כמו שהיה בפרשת האזנות הסתר.
"אני מתכוון להופיע בפני הוועדה, אני רוצה לראות את כל מה שנעשה באותן חקירות, אי אפשר לעבור על כך לסדר היום. אותו גזר דין שהיה בפרשה אז הוא לא מידתי, הוא בלתי סביר ולא מתקבל על הדעת, בטח לנוכח עסקת הטיעון עם דרעי וליצמן, הניסיון להגיע לעסקת טיעון עם נתניהו. אין שום קשר בין העדויות בפרשת פאינה קירשנבאום לפסק הדין, ונדרוש לבדוק האם בחקירות האלו נעשה שימוש באמצעים פסולים".
על השאלה האם יש לעצור או לבטל את משפטו של ראש הממשלה לשעבר נתניהו, אמר ליברמן: "במקרה שלי מזרחי הורשע בעבירות חמורות באותן האזנות סתר. הוא הודח מהמשטרה, המשפט שלי נמשך ואף אחד לא דרש לעצור אותו. אם הושגו ראיות באופן לא חוקי הן פסולות, זאת לא סיבה להפסיק שום תהליך. אבל צריך לעשות בדק בית לגבי השימוש הנרחב כפי שזה תואר בתקשורת". לשאלת ynet האם גם אצלו בנייד שתלו פגסוס, השיב ליברמן: "אמרתי פעם שרק בן אדם טיפש לוקח טלפון חכם".
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו בישיבת סיעת הליכוד. התעלם מפרשת NSO
(צילום: עמית שאבי)
ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו התעלם מהנושא בפתח ישיבת סיעת הליכוד, ובחר רק לתקוף בדבריו את הממשלה והעומד בראשה נפתלי בנט בעקבות נתוני התחלואה בקורונה. מיד אחריו דיבר יו"ר סיעת הליכוד בכנסת ח"כ יריב לוין. הוא קרא לכל הסיעות להתאחד סביב נשיא המדינה יצחק הרצוג כדי שהוא יהיה מעורב במינוי הוועדה שתחקור את השימוש בתוכנת פגסוס.
לדברי לוין, "המידע המזעזע שהולך וזורם, בשיטפון גדול, בדבר שימוש פלילי ובלתי חוקי בתוכנות ריגול נגד אזרחים, הוא אירוע שצריך להדיר שינה מעיניו של כל אזרח. אין כאן עניין של ימין או שמאל. יש כאן שימוש לרעה, באופן נורא, בכוח העצום שנתון בידי רשויות אכיפת החוק. תפקידן הוא להגן על החברה הדמוקרטית, ולא להחריב אותה וליצור מציאות חיים של משטרים אפלים.
"נדרשת כאן חקירה מיידית, מעמיקה, עצמאית ובלתי תלויה. יש היום במדינת ישראל אדם אחד שמקובל על כל חלקי העם - כבוד נשיא המדינה יצחק הרצוג. אני פונה לכלל חברי הכנסת, מסיעות הקואליציה והאופוזיציה כאחד: בואו נפנה כאיש אחד לנשיא המדינה ונציע כי הוא ביחד עם נציג מוסכם של סיעות הקואליציה ונציג מוסכם של סיעות האופוזיציה ימנו את הוועדה שתחקור את השימוש בתוכנות הריגול.
"אנו נמצאים בעיצומו של משבר אמון אדיר ממדים במערכת אכיפת החוק כולה. זו הדרך היחידה להשיב את אמון הציבור. אסור שיהיו כאן מחנות פוליטיים, מדובר בעתיד של כולנו וביכולת של כל אחד ואחת מאיתנו לחיות כאזרחים במדינה דמוקרטית".

לפיד ואוחנה התעמתו

שר החוץ יאיר לפיד פתח גם הוא את ישיבת סיעתו יש עתיד בסערת פגסוס. "אני רוצה להגיד כאן משהו פחות פופולרי או פחות פופוליסטי לגבי הפרשה ומשטרת ישראל: אם המשטרה תתפרק - רק הפושעים ישמחו. בזמן שאנחנו יושבים כאן, אלפי שוטרים בכל הארץ מגינים על חיינו, על רכושנו ועל ביטחון ישראל. אין לנו עוד משטרה ואנחנו צריכים לשמור עליה".
לפיד אמר עוד: "עם זאת, שומרי החוק צריכים להיות האנשים שמקפידים על החוק יותר מכולם. איש אינו חסין מבדיקה וחקירה. זו פרשה חמורה שמעיבה על הדמוקרטיה הישראלית. צריך עוד השבוע להחליט על הקמת ועדת חקירה. ממלכתית או ממשלתית, שתחקור את הפרשה באופן עצמאי ובלתי תלוי. זה הצעד הנכון לעשות, ואסור להתעכב אפילו רגע אחד נוסף".
7 צפייה בגלריה
יאיר לפיד, אמיר אוחנה
יאיר לפיד, אמיר אוחנה
השר לפיד וח"כ אוחנה
(צילום: יואב דודקביץ', הדר יואביאן)
שר החוץ סיפק גם אמירה מעניינת סביב זהותו של מי שלדעתו צריך להיחקר בפרשה. לדבריו, "אני רוצה להדגיש עוד דבר מול כל הספינים: הנחקר הראשון של ועדת החקירה צריך להיות אמיר אוחנה. יש דבר כזה אחריות מיניסטריאלית. זה קרה במשמרת שלהם. הם צריכים לתת תשובות לציבור". ח"כ אוחנה מהליכוד מיהר להגיב: "דחליל חליפי נבוב שכמוך, אין לי שום בעיה להיות הראשון שיעמוד לחקירה, כי אין לי מה להסתיר. לא מאמין? בוא נלך שנינו לפוליגרף: אני על NSO ואתה על השיחות עם נוני שהשחרת ביומן כדי שלא יתגלו. Deal?".
אחרי שהודיע על כוונתו להקים ועדת בדיקה ממשלתית שתחקור את נבכי שאיבת המידע מהטלפונים של אישי ציבור, מנכ"לי משרדי ממשלה ופעילי מחאה, אמר השר לביטחון הפנים בר-לב: "שיהיה ברור, הוועדה, ממשלתית או ממלכתית, תחקור לא רק את מה שפורסם, אלא גם את מה שעדיין לא פורסם. נבדוק האם גורמים פוליטיים עמדו מאחורי הפריצה לטלפונים של גנץ, של סער ושל פוליטיקאים נוספים. האירוע עוד בתחילתו ובסופו נגיע לחקר האמת. נבער את השחיתות ונשמור על הדמוקרטיה. זו התחייבות".
גם בסיעת מרצ נשמעו קולות דומים. יו"ר המפלגה ושר הבריאות ניצן הורוביץ אמר: "פרשת NSO היא רעידת אדמה. אם הפרסומים נכונים, היא נוגעת בעצבים הרגישים של הדמוקרטיה, בזכויות הפרט היסודיות ובזכות לפרטיות. מעקב וריגול אחר אזרחים, מפגינים, פקידים, נבחרי ציבור - זו שערורייה, זה נוהל שמתאים למדינות חשוכות, לא דמוקרטיות".
7 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
השר הורוביץ
(צילום: עמית שאבי)
הורוביץ אמר עוד: "ברור שצריך להקים ועדת חקירה בנושא הזה, זה מובן מאליו, אבל יש פה גם חשד כבד לעבירות פליליות ולכן נחוצה חקירה פלילית. החשודים במקרה הזה היו או בעודם שוטרים, ולכן אי אפשר שהמשטרה תחקור את עצמה. במקרים כאלה מח"ש אמורה לחקור, אבל ספק אם מח"ש יכולה לנהל חקירה נגד גורמים בדרג כזה ובהיקף חקירות כזה. לכן צריך למנות צוות חקירה מיוחד, חוץ משטרתי, תחת שופט עליון, כדי לבדוק את התנהלות המשטרה בנושא.
"התוכנה המסוכנת הזאת נמכרה לכל מיני גורמים חשוכים בעולם. עשו בה שימוש בעולם למעקב אחר עיתונאים, פעילי זכויות אדם, פעילי אופוזיציה. מצד אחד תאוות בצע, מצד שני תאוות כוח, כל אלה התלכדו לפגיעה חמורה בזכויות אדם. כל עוד זה היה בחו"ל אז לא התייחסו לזה כאן ברצינות. חיפשו כסת"ח מול האמריקנים והצרפתים, אבל בתכל'ס כמו בדברים אחרים - פגיעה בזכויות האדם בעולם לא מעניינת את מי שאמור לפקח כאן על העניין הזה. הנה אנחנו רואים שהפגיעה היא לא רק בחו"ל".
בהתייחסו להשפעות שיכולות להיות על משפטו של נתניהו, אמר הורוביץ: "לא נפלנו מהכיסא כשגם הפעם הנאשם נתניהו מנסה לנצל את הפרשה הזאת לצרכיו כדי להטיל ספק בחשדות ובאישומים החמורים נגדו. הטלטלה הזאת לא מורידה מחומרת ההאשמות נגד ראש הממשלה לשעבר, ומצטער לאכזב את נתניהו ועושי דברו, אבל גם הפרשה הזאת לא תחלץ אותו ממשפט צדק".
7 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
השר סער
(צילום: עמית שאבי)
7 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
ח"כ סמוטריץ'
(צילום: עמית שאבי)
שר המשפטים גדעון סער אמר בישיבת סיעת תקווה חדשה כי "בנסיבות שנוצרו, יש להקים ועדת חקירה ממלכתית. תתקיים בהתייעצות בקרוב עם ראש הממשלה ועם היועצת המשפטית החדשה ותתקבל החלטה. חשוב לשמור ולתקן ולמצות את הדין. יש לברר את הנושא עד תום".
שר הביטחון בני גנץ אמר בישיבת סיעת כחול לבן: "המציאות שנחשפת לעינינו חמורה. אני מוטרד בעיקר מהאזרחים הקטנים שבקצה, אלו שפרטיותם נחשפת, ואין להם את הכוח להגן על עצמם. אסור שהאצבע תהיה קלה על המקלדת. כמו שחובה לשמור על טוהר הנשק, חובה לשמור על טוהר החקירה. יש לי אמון במשטרה, וחשוב שלציבור יהיה אמון בה. טוב עשה שר לביטחון הפנים בהמלצת המפכ"ל שהודיע על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופט".
יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר: "החשיפות המטלטלות כמובן מדירות שינה מעינינו. אני רוצה שאזרחי ישראל יבינו – מה שעשו משטרת ישראל ופרקליטות המדינה משול לכך שצה"ל היה מפציץ את הכנסת. זה סיכול הדמוקרטיה מה שנעשה על ידי המשטרה וכמובן בידיעה וגיבוי מערכת המשפט הישראלית".
יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר: "ניסו להפוך את זה לנקודתי, שזה רק עד מדינה אחד אצל ביבי, ואז התחילו הקולות של כתבי החצר. היום בבוקר הכול התפוצץ, ואני אומר לכם שזה קצה הקרחון הרשימה שהתפרסמה. יוסיפו עוד מאות ואלפי אנשים שהיו תחת האזנה. השם ירחם. למי לא? אני לא מדבר על פוליטיקאים ועל עצמי ומקורבים. חייבים להחזיר את האמון של הציבור למערכות הללו, למשטרה, בתי המשפט. אי אפשר להסתפק בוועדת חקירה ממלכתית, זה לא מספיק. זה חייב להיעשות על ידי גוף ניטרלי לגמרי".