תחת אבטחה כבדה של אלפי שוטרים, יותר מ-7,000 בני אדם השתתפו אמש (חמישי) במצעד הגאווה ה-20 של ירושלים. כשברקע איומים שהופנו כלפי מארגנת האירוע הענקי שפותח את חודש הגאווה ברחבי ישראל, בנאומים שנישאו במהלכו הדגישו הדוברים, בהם גם שר הבריאות ניצן הורוביץ, הומו מוצהר, את העובדה שרבים מבני קהילת הלהט"ב ממשיכים לחשוש מלחשוף את זהותם או סובלים מהתנכלויות ואלימות – ובפרט להט"בים דתיים וערבים.
כמה מהם שוחחו במהלך המצעד עם כתבי ynet, ובהם עמרי, חבר הקהילה הדתית הגאה. "באתי לצעוד בירושלים כבכל שנה", סיפר, "הנוכחות הדתית הגאה במצעד בירושלים חזקה יותר מבמקומות אחרים. במצעד בתל אביב לפעמים אני פחות מרגיש בבית. כאן בירושלים הדגש הוא יותר מחאתי וחשוב במסגרת התהליך לקבלה שלנו בחברה".
14 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים
חברי הקהילה הדתית הגאה במהלך מצעד הגאווה בירושלים
(צילום: דוברות "חברותא")
14 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים
אלפים השתתפו במצעד, למרות האיומים
(צילום: יאיר שגיא)
14 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים
(צילום: יאיר שגיא)
14 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים
(צילום: יאיר שגיא)
עמרי הביע אכזבה מכך שהמצעד לא מקבל תמיכה ומימון כפי שנעשה בערים אחרות בארץ: "חבל שעיריית ירושלים לא הייתה מוכנה לממן את המצעד והמון מאיתנו התנדבו להפעיל אותו, כי אחרת הוא לא היה קורה". על האיומים שקדמו למצעד, שבע שנים לאחר רצח שירה בנקי בת ה-15 במצעד הגאווה בבירה ב-2015, הוא אמר: "כשאנחנו הולכים ברחובות אנחנו כמובן טיפה יותר חוששים, אבל הנוכחות המשטרתית מרגיעה אותנו".
בין המשתתפים במצעד היה גם יונתן רוסן-ממן, תושב אלון שבות בגוש עציון ומורה בחינוך הממלכתי דתי שחבר גם בוועד המנהל של עמותת "חברותא". לדבריו, "ירושלים היא העיר שלי ובעיר שלי חייב להיות לי מקום. רק ביחד לא ירמסו אותנו הקהילה הגאה, ורק ביחד יהיה לנו מקום. גם אסתר, בימי אחשוורוש, ביקשה שירשה ליהודים להיקהל ולעמוד על נפשם. מי שאין לו קהילה, לא יכול לעמוד על נפשו. לכן באתי למצעד. להיקהל. מלשון קהילה".
למצעד הגיע גם אהרן באהם, תלמיד ישיבה גיי בן 20 מירושלים, עולה חדש מארה"ב. "צאו לנו מהחיים המיניים שלנו, מה אכפת לכם?!", אמר אהרן
14 צפייה בגלריה
יונתן רוסן ממן
יונתן רוסן ממן
יונתן רוסן-ממן. "רק ביחד לא ירמסו אותנו"
(צילום: חיים גולדיטש)

גם ערבים ניתן היה למצוא במצעד בבירה, אך בעדות למצבם הקשה יותר השניים ששוחחו עם כתבינו ביקשו להישאר בעילום שם. מ', צעיר ממזרח ירושלים, הגיע למצעד בלבוש נשי, וסיפר תוך שהוא מדבר על עצמו בלשון זכר כי כך הוא נוהג להתלבש עם חבריו היהודים, אך כשהוא שב לביתו הוא שב ללבוש גברי. "אני משתתף במצעד כי זה חשוב לי ברמה האישית", סיפר. "אין הבדל במיניות, זה לא מורכב כמו הפוליטיקה. אני משתתף בפעם השנייה וזה טוב לי. זה ביטוי לזהות האמיתית שרק החברים היהודים מכירים".
ס', בן 27 מהצפון, סיפר: "באתי במיוחד כי זה חשוב לי לצעוד בגאווה למרות שהעיר הזאת מאוד לא נעימה לי כערבי. מה עוד שלהיות גיי זה ממש לא מובן מאליו, אבל אני תומך בכל הקהילה שלי כאן ובמיוחד בקהילה של השטחים הכבושים ומזרח ירושלים – שהם חיים במציאות מורכבת וקשה".

התוכנית שתסייע ללהט"ב ערבים: "לא נסתתר יותר"

על רקע פתיחת אירועי חודש הגאווה, השבוע החל לפעול "בית אל-מים", התארגנות ערבית בתוך האגודה למען הלהט"ב שמטרתה לספק פלטפורמה חברתית וקו קשב ותמיכה ללהט"ב ערבים. באולפן ynet התראיין אתמול מנהל "בית אל-מים", אורווא אדם, שאמר: "לא קל היום להיות גאה בחברה הערבית, אבל בשנה האחרונה חל שינוי איטי שהתחלנו לדבר על הקהילה עוד יותר". לדבריו, המטרה של הארגון החדש היא "לסייע ולהיות שם עבור כל חבר וחברה מהקהילה הערבית שרובם מתמודדים עם אלימות ושנאה בגלל מי שהם".

הוא ציין כי עוד טרם הקמת ההתארגנות החדשה היו מאות פניות לסיוע מהמגזר הערבי, וכעת הוא צופה מאות פניות נוספות: "חשוב לנו שיהיה מענה בשפה שלנו, כי בסופו של דבר מי שרוצה לפנות רוצה לקבל מענה אמיתי ולא מישהו שלא באמת מבין אותו כמו שצריך, או את החברה שהוא בא ממנה. חשוב מאוד שאנחנו נבוא בשפה שלנו ונראה שאנחנו פה ושלא נסתתר יותר – ונקדם כמה שיכולים לקדם".
במהלך המצעד נאם כאמור שר הבריאות ניצן הורוביץ, שהפנה תשומת לב מיוחדת ללהט"בים מהקהילה הדתית או הערבית: "אנחנו מתקדמים ועושים היסטוריה כל יום, אבל רבים מהאחים ומהאחיות שלנו עדיין סובלים יום-יום ולא מסוגלים לצאת מהארון. הם מפחדים שיגרשו אותם, שיכו אותם, והם בסכנת חיים של ממש – גם כאן, לא רחוק. מדובר בין השאר בבני הקהילה מהמגזר החרדי ומהמגזר הערבי – זה מורכב ויותר קשה, אבל הגיע הזמן לשים דגש על הציבור הזה ולהגיד בקול ברור: אנחנו לא מוותרים עליכם. אנחנו מחויבים גם לכם ולא נפקיר אתכם. יש מאחוריכם קהילה גדולה וחזקה שתחבק אתכם בדיוק איך שאתם".
המצעד, שהחל אתמול בצהריים בהפנינג בגן הפעמון, הסתיים בגן העצמאות, שם נישאו נאומים נוספים והופיעו שורת אומנים. מבין הדוברים שם הייתה גם הסטנדאפיסטית והעיתונאית שיר ראובן, שהתייחסה גם היא לסוגיה: היא קראה למשתתפים לתרום לבית הפתוח בירושלים לגאווה וסובלנות, שארגן את המצעד, במטרה לאפשר "חיים חופשיים יותר לכולנו, גם לכל מי שלא יכול להצטרף אלינו היום, לאחים שלנו שהם להט"בים חרדים. זה קיים, יש להט"בים חרדים. יש גם להט"בים ערבים. האנשים האלה לא נמצאים איתנו כאן היום כי הם עדיין פוחדים. אנחנו מחכים לכם, אנחנו רוצים שתצטרפו אלינו היום והמשמעות של הבית הפתוח היא מטורפת. לא לפחד".
14 צפייה בגלריה
מיקי לוי
מיקי לוי
יו"ר הכנסת מיקי לוי במצעד הגאווה אמש. "חיים בשוויון אינם פריבילגיה"
(צילום: רפי קוץ)
14 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים
"מחכים לאלו שעדיין פוחדים". המצעד בירושלים
(צילום: EPA)
14 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים
השרה מירב כהן השתתפה גם היא במצעד בירושלים
(צילום: יאיר שגיא)
14 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה במצעד הגאווה
מפכ"ל המשטרה במצעד הגאווה
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי במצעד. אלפי שוטרים אבטחו את האירוע
(צילום: יאיר שגיא)
לדבריה, "יש עוד להט"בים שלא יכולים לחיות את החיים שלהם באושר אבל הם חולפים על פני הבית הפתוח ורואים את דגל הגאווה שתולשים שוב, ואנחנו נתלה אותו מחדש כל פעם שיתלשו אותו. יש לנו ארגזים של דגלי גאווה. והם יכולים לראות את הדגל הזה ולדעת שברגע שהם יאזרו אומץ יהיה להם לאן ללכת, זאת המשמעות של תרומה לבית הפתוח. כל האנשים ששלחו להם איומים בפייסבוק, כל האנשים ששלחו את האיומים בפייסבוק, כל האנשים שהצביעו לנועם, האנשים שמרכיבים את נועם, האנשים שקראו את השער בערוץ 14 – אין ז** גדול יותר בפנים שלהם מאשר לתרום כסף לבית הפתוח".
כפי שפורסם אתמול ב-ynet, בגן העצמאות נאם גם יו"ר הכנסת מיקי לוי, בהופעה הראשונה של אדם בתפקידו במצעד הגאווה. "הזדעזעתי עד עמקי נשמתי מההסתה הפרועה, מההשמצות נגד הקהילה הגאה, מאיומי הרצח. הזדעזעתי ולכן באתי לכאן היום לעמוד מול הרוח הרעה הזו", אמר לוי. "באתי לומר בקול צלול וברור כיו"ר הכנסת שמייצגת את כל הציבור בישראל – להט"בים הם אזרחים שווים ומגיע להם לקבל שוויון מלא. זכותכם לאהוב את מי שאתם רוצים, זכותכם להינשא למי שאתם אוהבים, זכותכם להקים משפחה כמו כל אחד אחר. אלו לא פריבילגיות, אלו זכויות בסיסיות של כל אזרחית ואזרח במדינה".

2,400 שוטרים, מסוק וגם רחפנים

המצעד נערך כאמור תחת אבטחה כבדה של 2,400 שוטרים. מהמשטרה נמסרה כי את הפעילות ליוו מסוק משטרתי, רחפנים, תצפיות, בעלי חיים, יחידות מיוחדות ועוד. שני חשודים שלפי החשד התכוונו להגיע לאזור המצעד נעצרו עוד באזור עמק הרפאים בדרום ירושלים. ברכבם של החשודים, צעירים בשנות ה-20 לחייהם מירושלים ומבית שמש, נתפסו גז מדמיע, כפפות ואלה. הם נעצרו ונלקחו לחקירה. עוד נמסר כי "מספר" בני אדם נעצרו או עוכבו לבדיקה ולחקירה בחשד לניסיונות להפריע למהלכו התקין של המצעד ולהפר את הסדר.
14 צפייה בגלריה
הארכת מעצר ליהודה גדליה ששלח הודעות איום למפיקת מצעד הגאווה
הארכת מעצר ליהודה גדליה ששלח הודעות איום למפיקת מצעד הגאווה
איש שב"ס מוביל את יהודה גדליה, שנעצר בחשד לשליחת הודעות איום למפיקת מצעד הגאווה

ברקע כאמור האיומים שנשלחו למארגנת המצעד ולח"כ גלעד קריב (העבודה). החשוד באיומים נעצר כבר ברביעי בערב, ולפני תחילת המצעד הותר לפרסום כי מדובר ביהודה גדליה (21), תושב ירושלים. מעצרו הוארך עד היום. סנגורו של החשוד, עו"ד יהודה שושן מסר: "מדובר בעולה חדש מצרפת, בן 21, שהוא 'ילד' על פי משפחתו. הוא שמע על ההתרחשות אודות מצעד הגאווה ובתמימותו וטיפשותו שלח הודעות למפיקת מצעד הגאווה. התמונה של האקדח נלקחה מהגוגל".
במהלך המצעד הפגינו עשרות פעילי ארגון להב"ה הימני-קיצוני נגדו, והמשטרה תחמה את פעילותם לגן בלומפילד. אחד מהם הניף שם שלט שבו נכתב כי "לתועבה אין זכות קיום". עוד כמה עשרות הפגינו נגד קיום המצעד מתחת לגשר המיתרים בכניסה לעיר.
אלכסנדרה לוקש השתתפה בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 22:07, 02.06.22