4 צפייה בגלריה
עמיחי אליהו  עמירם בן אוליאל
עמיחי אליהו  עמירם בן אוליאל
בן אוליאל והשר אליהו. "מערכת המשפט מייצגת את מרצ והלאה"
(צילום: יריב כץ, שלו שלום)
שר המורשת עמיחי אליהו (עוצמה יהודית) אמר הבוקר (חמישי) כי הוא "לא מאמין למערכת המשפט היום". הוא התייחס בריאיון ל-ynet Live לתנאי כליאתו של רוצח משפחת דוואבשה עמירם בן אוליאל, וציין כי הוא "לא יודע אם הוא רצח או לא רצח. לכן התנאים שלו צריכים להיות כמו של הפרופסור בעכו. לא יכול להיות שנרדוף גינג'ים עם פאות".
4 צפייה בגלריה
המכתב על תנאי כליאתו של האסיר עמירם בן אוליאל, עליו חתמו ח"כים מהקואליציה
המכתב על תנאי כליאתו של האסיר עמירם בן אוליאל, עליו חתמו ח"כים מהקואליציה
פניית חברי הקואליציה לראש השב"כ
אתמול פנו 14 חברי הקואליציה לראש השב"כ רונן בר בבקשה לשפר את תנאיו של בן אוליאל לקראת חגי תשרי. "אנו חברי הכנסת החתומים מטה פונים אליך להעברת האסיר עמירם בן אוליאל לאגף התורני בהקדם. כפי שידוע לך מאז נאסר עמירם בן אוליאל לפני 7.5 שנים הוא שוהה לבדו בתאו בבידוד מלא ובתנאי הכליאה הקשים ביותר במדינת ישראל", הלינו הח"כים. "מצבו הנפשי התדרדר לאחרונה מפאת הבידוד הממושך, ויש חשש גדול לבריאותו הנפשית והפיזית. בליל הסדר האחרון אושרה לראשונה בקשתו של עמירם לעבור לאגף התורני בכלא ולקיים את מצוות החג".
חברי הקואליציה שחתמו על המכתב הם אליהו רביבו, ניסים ואטורי, טלי גוטליב, עמית הלוי, קטי שטרית, אביחי בוארון, אריאל קלנר ואתי עטיה מהליכוד, לימור סון הר מלך, צביקה פוגל ויצחק קרויזר מעוצמה יהודית, סגנית השר מיכל וולדיגר מהציונות הדתית, יוסי טייב מש"ס ויצחק פינדרוס מיהדות התורה. "תנאי הכליאה אינם חלק מפסק הדין של עמירם ואין כל צידוק לנהוג כלפיו בחוסר שיוויון משווע, כפי שלא נוהגים כלפי אסירים ביטחוניים המרצים מאסרי עולם על מעשי רצח אכזריים", כתבו וביקשו מבר להיעתר לבקשה.
4 צפייה בגלריה
ריהאם, סעד ובנם התינוק עלי דוואבשה שנרצחו בדומא
ריהאם, סעד ובנם התינוק עלי דוואבשה שנרצחו בדומא
ריהאם, סעד ובנם התינוק עלי דוואבשה שנרצחו בדומא
(צילום: חסן שעלאן)
בן אוליאל הורשע ברצח בני הזוג סעד וריהאם דוואבשה ובנם עלי בן השנה וחצי, לאחר שביולי 2015 השליך בקבוק תבערה שהתלקח לעבר ביתם בכפר הפלסטיני דומא. בספטמבר 2020 נגזרו עליו שלושה מאסרי עולם ועוד 20 שנות מאסר.
תהליך בחינת ההקלות לבן אוליאל, שמוגדר כאסיר ביטחוני עם השפעה שלילית ומסוכנת, מתנהל זה חודשים רבים בעקבות שיח של שירות הביטחון הכללי (שב"כ) עם כמה רבנים מתונים. בשב"כ אומרים כי עמדתם בנושא הועברה לגורמים הרלוונטים.
השר אליהו סיפר הבוקר כי לא חתם על המכתב. "מאוד התלבטתי. אני לא נוהג לחתום על עצומות, אבל אני רואה שהחקירה זוהמה. המערכת המשפטית בישראל נגועה בפוליטיזציה ולכן אני לא מאמין לה. יש פה מערכת משפט מוטה פוליטית שמייצגת את מרצ והלאה".
4 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
ח"כ סוכות. "נעשה עוול לבן אוליאל"
( צילום: שלו שלום)
לדברי השר, שהתייחס לדיונים בבג"ץ נגד ביטול עילת הסבירות, "הגאונות של המבנה הדמוקרטי היא שאנחנו לא כפופים לפקידים, אלא שהפקידים כפופים לדרג הנבחר". כשנשאל אם יציית לפסיקת בג"ץ הסביר כי "במדינה דמוקרטית כולם כפופים לחוק, כולל השופט. גם פסקת התגברות לא תעזור. מה עושים? מחליפים את השופטים. צריך להחליף את השופטים שלא מבינים מה זו דמוקרטיה".
ח"כ צבי סוכות (הציונות הדתית) ציין גם הוא בריאיון ל-ynet Live כי לא חתם על המכתב שנשלח לראש השב"כ. "אני חושב שיש פה עוול. בן אוליאל מוחזק בתנאים יותר קשים ממחבלים שרצחו יהודים. מהצד השני, אני חושב שיש בעיה עם ההרשעה הזאת". לדבריו הסיפור של בן אוליאל "סבוך מאוד. ישנם יסודות שלא נחקרו בכלל, ישנה הרשעה על בסיס הודאה באמצעות עינויים, ואחרי כל זה יש בית משפט שהרשיע אותו. יש אדם שהורשע ברצח, שנעשה לו עוול. אני לא אחתום על דבר שמראה כאילו אני תומך ברצח. אני חושב שצריך להשוות את התנאים שלו לתנאים רגילים".
ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) הגיבה בריאיון ל-ynet Live על דברי השר אליהו ואמרה כי "גם מירי רגב אמרה את זה בעבר על התקשורת - מה שווים השופטים אם לא שולטים בהם? אי אפשר לצפות שיהיה חוק שניתן לו כותרת 'חוק יסוד' ותהיה לו הגנה מפני ביקורת שיפוטית. הדבר הזה לא יכול לקרות כי אתה לא יודע מה החוק הבא שהם ישתמשו בו".
ח"כ רם בן ברק (יש עתיד) אמר בריאיון ל-ynet Live כי אמירתו של השר אליהו חמורה. "זו ממשלה מטורללת, היא לא הייתה צריכה לקום ועכשיו היא צריכה להתפרק. האנשים האלה לא ראויים להיות שרים". הוא התייחס לזעם של חלק מחברי הקואליציה על הדיווח כי הועברו משוריינים ונשקים לרשות הפלסטינית באישור ישראל, ואמר כי "כשבן גביר אומר 'הטרוריסטים האלה מהרשות הפלסטינית ולא ניתן להם כלום', הוא פוגע בביטחון הישראלי. לא יכול להיות שיש בממשלה אופוזיציה לממשלה".