"הרגשתי שחברי הקונגרס מוכנים להקשיב לנו באמת, הקשבה אקטיבית, בגלל שהיינו שם ובאנו לספר להם רק איך זה נראה בלי לדחוף אג'נדות פוליטיות. אנחנו הלוחמים הראשונים שהם פוגשים, והייתה לזה השפעה עצומה". כך סיפר רמי גלנץ, חייל מילואים מגדוד השריון 8112, שמאז 7 באוקטובר נלחם בגבול הצפון. גלנץ הוא אחד משבעה חיילי מילואים שהגיעו השבוע למסע הסברה יוצא דופן בקונגרס בוושינגטון, שבמהלכו נפגשו עם יותר מ-15 חברי קונגרס וסנאטורים, ושיתפו אותם מהחוויות במלחמה.
3 צפייה בגלריה
חיילי מילואים במסע הסברה בקונגרס בוושינגטון
חיילי מילואים במסע הסברה בקונגרס בוושינגטון
חיילי המילואים במסע ההסברה בקונגרס בוושינגטון
את המסע ארגן סרן במיל' בניה שרלו (27), ישראלי עם אזרחות אמריקנית, במקור מאפרת ועכשיו מתגורר בוושינגטון. בהתמחות שלו במשרדו של חבר הקונגרס בראד שניידר בוועדה ליחסי חוץ, עובד שרלו גם עם דמוקרטים וגם עם רפובליקנים, מה שמאפשר לו יכולת תמרון בין המפלגות סביב נושאים שקשורים לישראל.
אחרי 7 באוקטובר, חזר שרלו לארץ ושירת כמ"מ בדרגת סרן בגדוד שריון 8112, ובסך הכול עשה 105 ימי מילואים בעזה ובצפון. עם שובו לקונגרס בתחילת פברואר, קיבל שרלו פניות רבות מחברי קונגרס שרצו לשמוע חוויות מהמלחמה. "קיבלתי מעל 30 פניות, והבנתי שאני לא יכול להשתלט על זה לבד וחשוב שישמעו עוד חוויות וזוויות של אנשים נוספים. בנוסף הבנתי שיש חסך גדול מאוד לחברי קונגרס במידע על הזירות במלחמה, ושהם עוד לא פגשו לוחמים שהיו שם. הם היו צמאים למידע וסקרנים מאוד", סיפר שרלו.
שרלו גייס שישה חיילי מילואים בזכות פוסט בפייסבוק. לדבריו, "הכנתי לו"ז של שלושה ימים, גייסתי קצת כסף מהקהילה ברוקוויל בשביל מלון ונסיעות ונפגשנו כולם בבוקר של יום רביעי בגבעת הקפיטול. שבעה חיילים בחליפות במקום במדים. המסר שלנו בכל הפגישות היה שאנחנו מאוד מעריכים את התמיכה האמריקנית ושחייבים להמשיך עד לניצחון על חמאס והחזרת החטופים. היה חשוב לנו גם לגשר להם על הפער בידע בנוגע לגבול בצפון ולמערכה עם חיזבאללה".
3 צפייה בגלריה
חיילי מילואים במסע הסברה בקונגרס בוושינגטון
חיילי מילואים במסע הסברה בקונגרס בוושינגטון
"המסר שלנו בכל הפגישות היה שאנחנו מאוד מעריכים את התמיכה האמריקנית"
חיילי המילואים פגשו בין היתר את הסנאטורים טד קרוז וג'ו פטרמן - שניהם ידועים כתומכים נלהבים של ישראל. הפגישה הקשה ביותר הייתה עם חבר הקונגרס הדמוקרטי ג'ים מקגוורן, יו"ר משותף של הוועדה לזכויות אדם, ועם היועצת הראשית שלו. המילואימניקים סיפרו להם שחמאס יורה מתוך בתי ספר ובתי חולים ושחיזבאללה יורה מתוך עמדות של יוניפי"ל. יועצת החקיקה הראשית של מקגוורן האשימה בפגישה את צה"ל שהוא מפציץ במכוון שיירות של אזרחים, ושהצבא ביקש מאזרחים לעבור לדרום הרצועה ואז בכוונה הפציץ שם.
החיילים הישראלים נדהמו מכמות הדיסאינפורמציה שיש למחוקקים האמריקנים. גם מקגוורן שאל הרבה שאלות על ההפצצות שמבצע חיל האוויר הישראלי. "זאת הייתה שיחה לא נעימה, אבל גם לא עוינת", סיפר שרלו. "הם הסכימו להקשיב ולשמוע, ואנחנו בעיקר הבנו שאף אחד לא טרח לדבר עם נציגים חשובים מהמפלגה הדמוקרטית, לספק להם מידע חשוב, לבדוק את המידע שהם מסתמכים עליו והעובדות, ולספר להם את הסיפור מהצד הישראלי. שיתפנו אותם בדילמות של זכויות אדם שעמדנו מולם בעזה, בפגיעה בזכויות אדם מהצד של חיזבאללה וחמאס".
הסנאטור ג'ון פיטר ריקאטס ביקש מהישראלים לעדכן אותו אחת לשבוע, חברי קונגרס שאלו אותם הרבה בנוגע לקו החזית עם לבנון. חברי הקונגרס מהמפלגה הדמוקרטית דבי שולץ ווסרמן, דן גולדמן, גרג סטנטון ומייק קרי, תומכי ישראל מובהקים, סיפרו למילואימניקים שהם חשים כי הממשלה בירושלים ויתרה על מפלגתם בארה"ב.
3 צפייה בגלריה
חיילי מילואים במסע הסברה בקונגרס בוושינגטון
חיילי מילואים במסע הסברה בקונגרס בוושינגטון
"חברי קונגרס היו בעיקר סקרנים לשמוע סיפורים מעזה ומהגבול בלבנון"
"שיתפנו אותם שאנחנו אזרחים ישראלים ואמריקנים ואנחנו רואים את הביטחון של ישראל ושל ארה"ב כאחד, ושברור לנו שיש לנו ערכים משותפים וברית חזקה שצריכה להימשך", אמר שרלו. "חברי קונגרס היו בעיקר סקרנים לשמוע סיפורים מעזה ומהגבול בלבנון, וניסו להבין טוב יותר לקראת מה צה"ל הולך להתמודד בצפון, ואיך נראית הלחימה הקשה בתוך עזה. היו להם המון פערים במידע".
עוז בן נון, לוחם מילואים בחטיבת הקומנדו אגוז, סיכם: "עצם זה שאנחנו לא משתייכים לשום ארגון לובי, או מפלגה פוליטית, אלא אנחנו ביוזמה אישית של לוחמים ששמו חליפות והגיעו לספר על המלחמה, נתן לנו יתרון עצום בקונגרס. חברי הקונגרס פתחו לנו דלתות, ביקשו שנבוא שוב, ביקשו שנהיה העיניים שלהם מישראל. לא חשבתי שההשפעה של הפגישות האלו תהיה כל כך משמעותית עבורם ועבורנו, אבל מצאתי שיש פערי מידע גדולים מאוד בקונגרס, וחסר את הקולות של האנשים שהיו במלחמה ויכולים לשתף ממבט ראשון איך הדברים נראים באמת".
שגרירות ישראל בוושינגטון מסרה: "שיח עם מחוקקים שתורם להבנה של מורכבות הסיטואציה עמה מתמודדת ישראל בעזה הוא מבורך. שגרירות ישראל בוושינגטון והשגריר הרצוג מקיימים קשר רצוף ואינטנסיבי עם מאות מחוקקים משתי המפלגות באופן קבוע, וביתר שאת מאז תחילת המלחמה. השיח בנושא המלחמה כולל היבטים מבצעיים, הומניטריים, סיוע ביטחוני וכל נושא אחר שבו המחוקקים מביעים עניין".