3 צפייה בגלריה
השופט יוסף אלרון
השופט יוסף אלרון
השופט יוסף אלרון
(צילום: אוהד צויגנברג)
הודעתו של השופט יוסף אלרון על התמודדותו חסרת התקדים לתפקיד נשיא בית המשפט העליון עוררה היום (רביעי) תדהמה לא רק בחוגי הכס השיפוטי הגבוה על שופטיו המכהנים אלא בכלל בעולם המשפט. מעולם לא השיג שופט מכהן של בית המשפט העליון על עקרון ה"סניוריטי". להפך, העובדה שהכול נגזר מראש על-ידי הגיל והוותק שחרר את השופטים מתחרות וליכד את השורות למרות חילוקי דעות משפטיים.
מקור בכיר במערכת המשפט אמר בעקבות המהלך הדרמטי של השופט אלרון: "בעיצומה של מערכה על עצמאות מערכת המשפט, מערכה שכל כולה פוליטי, הפנה אלרון עורף לחבריו והכניס עצמו כסוס טרויאני לתוך בית המשפט העליון. זה כמו ירי בתוך הנגמ"ש ופגיעה מהותית בעליון".
השופט אלרון מצידו אמר למקורביו כי צעדו נבע מכך שתמיד חשב שיש להפסיק את הבחירה לפי עקרון ה"סניוריטי" וכי בחברה מודרנית אדם נבחר כנשיא לפי הישגיו וכישוריו ולא כמו בבתי מלוכה. בצמרת המשפטית, לעומת זאת, אומרים שאלרון מונע רק מרגש נקמה בשופט העליון יצחק עמית, המועמד להחליף את אסתר חיות בנשיאות בית המשפט העליון. עמית היה עמיתו של אלרון לספסלי בית המשפט המחוזי בחיפה, והמועמד החדש ראה בשופט המיועד לנשיאות יריב שמנע בעבר את כניסתו לעליון.
3 צפייה בגלריה
איילת שקד, אפי נוה, משה כחלון
איילת שקד, אפי נוה, משה כחלון
שקד, נוה, כחלון
(צילום: אלכס קולומויסקי, דנה קופל, אוהד צויגנברג)
אבל כדי להבין את צעדו של אלרון יש ללכת אחורה לנסיבות בחירתו. אין זה סוד שאלרון נבחר באמצעות לובי ומחויבות של ראש לשכת עורכי הדין דאז אפי נוה ושל חבר הוועדה לבחירת שופטים דאז ומכרו מהעיר חיפה, השר לשעבר משה כחלון. הם שכנעו את שרת המשפטים דאז איילת שקד לבחור אותו, בראש ובראשונה על סמך כישורים המשפטיים המצוינים, והיה ברור לנשיאת בית המשפט העליון באותה התקופה, השופטת המנוחה מרים נאור, ששום "דיל" ומינוי לעליון לא יעבור אלמלא אלרון ייבחר.
לבחירה הצטרף גם הנושא העדתי. שקד, נוה וכחלון "שיחקו" בשיחות ההכנה גם על קלף זה. אלרון, בן למשפחה עיראקית מכובדת שעלתה ממוסול עם קום המדינה, היה ילד מעברה שהתגבר על כל הקשיים והגיע למחוזי בחיפה. כאשר מערכת המשפט ובראשה בית המשפט העליון מותקפים כל העת על היותם קבוצה אליטיסטית אשכנזית צפונית, הורגשה מחויבות לקדם שופט מזרחי.
3 צפייה בגלריה
יצחק עמית
יצחק עמית
השופט יצחק עמית
(צילום: עמית שאבי)
אלא שכאן נכנס יצחק עמית לתמונה. עמית נחשב כאדם המריץ את חברו השופט המחוזי בחיפה רון סוקול לאותו כיסא. סוקול הוא גם חתנו של שופט בית המשפט העליון בדימוס תיאודור אור ונחשב לפייבוריט של העליון במרוץ.
פרסומים מכוערים ליוו את הלובינג לבחירת אלרון לבית המשפט העליון ב-2017. באותה העת התפרסם שבדיונים פנימיים בעליון לקראת הבחירה נאמר על אלרון שהוא "לא קורץ מחומר של העליונים ". אמירה זו שהתפרסמה ב"ידיעות אחרונות" שיחקה עוד יותר לידי נוה, שקד וכחלון שכן הם ראו בה התנשאות מעמדית. בסופו של דבר אלרון נבחר.
עם זאת, עם בואו של אלרון הוא הרגיש רוח נגדית במסדרונות העליון ולא השתלב חברתית בקרב רוב השופטים. "לכן היה לו קל לצאת נגד מחויבות עמיתיו ל'סניוריטי'", הם מסבירים .