אחרי כשנתיים של התקדמות לעבר יכולת צבאית-גרעינית, במערכת הביטחון מזהים לאחרונה האטה של איראן במימוש התוכנית - אבל על רקע ההערכה המובילה לפיה בשנים הקרבות צפוי דשדוש של שנים במשא ומתן עם האיראנים, מתחדשות ההכנות לאופציה הצבאית. אחד התרחישים לגבי ההתנהלות האיראנית בשנים הקרובות באשר לחידוש הסכם הגרעין עם המעצמות הוא של עמידה במקום או משא ומתן איטי. זאת הסיבה שבצבא, בהנחיית הרמטכ"ל אביב כוכבי, מגבשים שוב תוכנית אפשרית לתקיפה צבאית.
תחזוק אופציית התקיפה דעך מאז חתמה איראן על הסכם עם אירופה וממשל אובמה בעשור הקודם, לאחר שהובטח עשור וחצי של עצירת התוכנית. אלא שעם יציאת ממשל טראמפ מההסכם לפני כשנתיים איראן התקדמה לעבר השגת גרעין למטרה צבאית, ברמות העשרה של 20-60 אחוזים.
צוות במטכ"ל בראשות אגף אסטרטגיה ומעגל שלישי (ואיראן בעיקרו) ואלוף טל קלמן, האיץ את תכנית המוכנות של צה"ל לתקיפה מתקני הגרעין באיראן, במידה והדרג המדיני יחליט לממשה. מדובר בהסטות תקציבים חזרה לתוכנית תקיפה, איסוף מודיעין רלוונטי לפעולה צבאית, התמודדות עם מערך הנ"מ האיראני ששודרג בשנים האחרונות, תרגולים ומטסי אימון, ועוד.

הירידה מהפרק של אופציה צבאית נגד איראן אפשרה לצה"ל להסיט מיליארדי שקלים לתקצוב יכולות אחרות שנחלשו, בעיקרן לזרוע היבשה. המטרה היא להכין אופציה צבאית אמינה מול איראן תחת משטרה החדש, לצד דרישות להכביד את הסנקציות על הרפובליקה האיסלאמית. למרות שהתיאבון האמריקני בממשל הנוכחי לפעולות כאלה קטן, גם בפנטגון עוסקים בסוגיה זו.
שמונה חודשים לאחר כניסת ג'ו ביידן לבית הלבן, הנושא האיראני יעמוד במרכז מפגשו מחר (חמישי) עם ראש הממשלה נפתלי בנט. בישראל יש מי שמגדיר את המדיניות האיראנית כזחילה לגרעין אחרי שנתיים של קפיצה לצרכי התרסה בעיקר, גם בתחום שיפור הצנטריפוגות.
כוכבי הבהיר לעמיתיו בוושינגטון שההסכם הקודם רע, לא רק כי אינו כולל טיפול בתוכנית הנשק האיראני שעל גביו תותקן פצצה גרעינית ובהפצת טרור, אלא גם בגלל לוחות הזמנים בו: ב-2031 איראן תוכל להעשיר אורניום כמעט ללא הגבלה ומ-2026 להחזיק כמעט בכל סוגי הצנטריפוגות. "התקדמות תכנית הגרעין האיראנית הובילה את צה"ל להאיץ תוכניות, ותקציב הבטחון שאושר לאחרונה מיועד לכך. צה"ל פועל בשיטתיות ובדרכים מגוונות לצמצום השפעת איראן במזה"ת", הבהיר הרמטכ"ל.
1 צפייה בגלריה
מתקן ההעשרה בנתנז
מתקן ההעשרה בנתנז
מתקן ההעשרה בנתנז
(צילום: EPA)
ארה"ב מעדיפה חידוש של ההסכם על בסיס מתווהו הקודם והבעייתי והתחלה מיידית של מו"מ, אך בישראל ספקנים לגבי רצינות טהרא להיכנס למו"מ אמיתי אחרי שכבר השיגה הסכם. בתווך, ישראל הגבירה לחץ חשאי על איראן גם בזירה הימית, לעתים בהיקף של אחת לשבוע או לחודש.
הרמטכ"ל כוכבי הורה לתחקר את ההדלפה לעיתונות האמריקנית באשר לעשרות פעולות שיוחסו לישראל בזירה הימית נגד יעדים איראניים.

פער מודיעיני על החוליות הפלסטיניות בלבנון

בזירה הלבנונית צה"ל פועל לאתר ולזהות את החוליות הפלסטיניות שביצעו את שיגורי הרקטות לעבר הגליל בחודשים האחרונים. בצבא הבינו שיש פער מודיעיני לגבי סיכול פעילי טרור יוצאי מחנות הפליטים, שבאופן חריג ירו בחודש האחרון גם ללא הקשר של מבצע בעזה, כפי שעשו ברוב המקרים לאורך 18 פעמים בשמונה השנים האחרונות, ללא מאמץ מודיעיני ישראלי לזהותם מראש, בשל סדרי עדיפויות. פעולות אלה מתבצעות עם שב"כ, ובמקביל להמשך הלחץ על חיזבאללה כדי למנוע ממנו להשיג נשק מתקדם.
לפי נתוני צה"ל, הותקפו בשנתיים האחרונות 31 פעמים יעדי חיזבאללה בסוריה, כמחציתם בקו המגע בגולן הסורי, והיתר בעומק סוריה, בעיקר של מחסני נשק וציוד, אך גם של פעילים. על אף פרסומים רוסיים על יירוט טילי חיל האוויר בתקיפות המיוחסות לישראל, בישראל אומרים שמעט מהטילים מיורטים ע"י הנ"מ הסורי, ומנגנון התיאום עם הרוסים פועל היטב.
פורסם לראשונה: 16:57, 25.08.21