"I can't breathe" הפכה לסיסמת המחאה ברחבי ארצות הברית לאחר המקרה שבו נרצח ג'ורג' פלויד לאחר ששוטר דרך על צווארו במשך יותר מתשע דקות. עלי סואעד, נהג אוטובוס בן 28 מכפר בגליל, חווה אמש (חמישי) מקרה דומה בתחנת האוטובוס המרכזית בבאר שבע, וזעק זעקה זהה. התמונות הקשות, שבהן נראה מאבטח דורך על צווארו של סואעד, צולמו לאחר שמאבטחי התחנה מחברת G1 ניסו לעצור את סואעד, נהג בחברת האוטובוסים "מטרופולין", לאחר שהתווכחו עימו על דרך הכניסה לתחנה. צפו בתיעוד.
האירוע החל כאשר נהג האוטובוס היה בתוך התחנה, ותאונה בין אוטובוס לרכב פרטי התרחשה בכביש לידה. סואעד, המתפקד גם כחובש, רץ לזירה וטיפל בפצועים. לאחר שצוותי רפואה הגיעו למקום הוא ניסה לשוב לתחנה דרך הכניסה האחורית, לטענת חברת האבטחה בניגוד לנהלי הביטחון. בשלב הזה החל ויכוח שהידרדר לעימות פיזי ומעצר - וכלל את אותן תמונות חריגות.
4 צפייה בגלריה
עלי סואעד תיעוד מניסיון מעצר נהג אוטובוס ערבי על ידי המאבטחים בבאר שבע
עלי סואעד תיעוד מניסיון מעצר נהג אוטובוס ערבי על ידי המאבטחים בבאר שבע
"לא יכול לנשום". עלי סואעד ותיעוד הדריכה של המאבטח על צווארו
(צילום: ארגון נהגי האוטובוסים מבית ההסתדרות הלאומית)
4 צפייה בגלריה
תיעוד מניסיון מעצר נהג אוטובוס ערבי על ידי המאבטחים בבאר שבע
תיעוד מניסיון מעצר נהג אוטובוס ערבי על ידי המאבטחים בבאר שבע
הנהג מנסה להיכנס מהכניסה האחורית. כך התחיל העימות
(צילום: ארגון נהגי האוטובוסים מבית ההסתדרות הלאומית)
"המאבטחת אמרה לי שאסור לי להיכנס לתחנה משם ואמרה לי 'תעשה פרסה'", שחזר, "לא אשקר - עניתי לה שהיא תיכנס לעמדה שלה ואז היא החלה לרדוף אחריי, אז שאלתי אותה: את מטומטמת?".
בשלב זה, כפי שניתן לראות בתיעוד בתחילת הכתבה, סואעד שלבוש במדי חברת האוטובוס בה הוא עובד יוצא מהתחנה כששני מאבטחים מלווים אותו ומהר מאוד מתפתח ביניהם עימות פיזי. הנהג מאיים עליהם עם אבן וזמן קצר לאחר תחילת העימות אחד מהמאבטחים מניח את ברכו על צווארו של סואעד.
בשיחה היום עם ynet נזכר הנהג בפחד שאחז בו: "זה מזכיר את המקרה של ג'ורג' פלויד. איך שהוא שם לי את הברך שם, על הצוואר, פחדתי שאני אמות מזה, זה קרה בעבר. ממש חששתי שזה יהיה אותו דבר. אמרתי לו: 'אני לא יכול לנשום'. הרגשתי שאני עומד להתעלף, בסוף הוא הוריד משם את הברך, התקרב אליי עם הנשק שלו לחזה שלי ואמר 'אני אירה בך יא ערבי'. ידעתי לא להשתמש בכוח כי המדינה חמה והוא יירה בי".
4 צפייה בגלריה
ג'ורג' פלויד
ג'ורג' פלויד
"מזכיר את ג'ורג' פלויד"
סואעד, שעובד גם כמורה, נעצר על ידי משטרת באר שבע שהגיעה למקום לטענתו בגין ניסיון חטיפת נשק והבוקר הוא שוחרר למעצר בית עד מוצאי שבת. לדבריו, כעת הוא בעיקר חושב על תלמידיו ולא יודע כיצד יסביר להם שהמורה שלהם ישב במעצר. "כל הגוף כאוב לי, אני בהלם, אבל מה שכואב לי יותר זה הנפש. ברור לי שאני אצטרך פסיכיאטר אני רעדתי כל הלילה איך אעמוד עכשיו מול התלמידים שלי. בכפר שלי ובבאר שבע אומרים שאני עבריין".
שרת התחבורה מרב מיכאלי גינתה את התקרית וצייצה: "עודכנתי על האירוע החמור והמקומם בדרום שבו הותקף נהג אוטובוס על ידי מאבטחים. אירוע שאסור שיקרה וצריך להיות מתוחקר בהקדם. נהגות ונהגי האוטובוס, אני שומעת ורואה אתכן ואתכם, את הדרישות המוצדקות לתנאים ראויים ובעיקר - את הזכות לחזור מהעבודה בשלום".
4 צפייה בגלריה
תיעוד מניסיון מעצר נהג אוטובוס ערבי על ידי המאבטחים בבאר שבע
תיעוד מניסיון מעצר נהג אוטובוס ערבי על ידי המאבטחים בבאר שבע
"אני אירה בך יא ערבי"
(צילום: ארגון נהגי האוטובוסים מבית ההסתדרות הלאומית)
ארגון הנהגים מבית ההסתדרות הלאומית המאגד את רוב נהגי האוטובוסים בישראל מסר: "נהג אוטובוס חובש במקצועו יצא לתת עזרה לפצועים בתאונה והמאבטחים בתחנה לא נתנו לו להתקרב לאירוע. לאחר מכן הם תקפו אותו. שרת התחבורה מפקירה את נהגי ישראל, מסרבת לקדם את התוכניות לפתרון, כנראה היא חושבת שסרטונים בטיקטוק יצילו חיים".
תגובת חברת האבטחה G1: "באירוע שאירע אמש ניסה אדם להיכנס דרך שער יציאת רכבים בניגוד לנהלי הביטחון, הוסבר לו כי לא ניתן להיכנס והוא הופנה לשער הכניסה. בהתאם להנחיות לבידוק, ראוי לציין שנתקלנו פעמים לא מעטות בשב"חים שהגיעו עם מדי נהגים, זאת ועוד שתחנה מרכזית באר שבע ידעה פיגועים בעבר ולכן הרגישות הרחבה. לצערנו אותו אדם התלהם ותקף באלימות ובאמצעות אבן את המאבטחים, לאחר מכן ניסה לחטוף נשק ממאבטח. מדובר באירוע חמור ביותר ובסופו של דבר עוכב האדם לחקירה ומעצר על ידי משטרת ישראל בשל מסוכנותו לציבור".
במשטרה מסרו בתגובה: "מיד עם קבלת הדיווח על אודות אירוע אלימות, הגיעו למקום שוטרים שהחלו בבדיקת המקרה ונפתחה חקירה שבמסגרתה העלו הצדדים טענות הדדיות על אודות האירוע. אנו רואים בחומרה אלימות מכל סוג שהיא ונמשיך לחקור במקצועיות את המקרה במטרה להגיע לחקר האמת".
מחברת מטרופולין נמסר: "הנושא מצוי תחת חקירת משטרה".
אילנה קוריאל השתתפה בהכנת הכתבה