אימו של אלכסיי נבלני, מנהיג האופוזיציה שמת בסוף השבוע בכלא ברוסיה, קראה אתמול (שלישי) לוולדימיר פוטין למסור "באופן מיידי" את גופת בנה.
האם, לודמילה נבלניה, נסעה בשבת למושבת העונשין IK-3 בסיביר שבה היה כלוא בנה. הרשויות אסרו עליה לראות את גופתו של אלכסיי, שמת בגיל 47. "תנו לי לראות סוף-סוף את הבן שלי. אני דורשת שגופתו של אלכסיי תשוחרר מיד כדי שאוכל להביא אותו לקבורה בדרך אנושית", אמרה האם לודמילה, בבגדי אבל שחורים, בסרטון שפרסמו אנשיו של נבלני.
7 צפייה בגלריה
לודמילה נבלניה אמו של אלכסיי נבלני
לודמילה נבלניה אמו של אלכסיי נבלני
אימו של נבלני הגיעה לסיביר ודרשה את גופת בנה
(צילום: Alexei Navalny YouTube Channel/Handout via REUTERS)
הכותרת
לנפץ את הבועה של פוטין
30:57
הסרטון הוקלט מחוץ לכלא, שנמצא כ-1,900 ק"מ צפון-מזרחית למוסקבה. "לא נותנים לי לראות אותו. הם לא משחררים את הגופה, ואפילו לא אומרים לי איפה היא", אמרה אימו של מנהיג האופוזיציה שהלך לעולמו בשישי.
מקורבי נבלני פרסמו מכתב ששלחה לודמילה לנשיא רוסיה, שגם בו דרשה את גופת בנה. לפי מקורבי נבלני, החוקרים אמרו שגופתו תישאר בידיהם "למשך שבועיים לפחות". הקרמלין סירב לומר מתי תקבל המשפחה את הגופה. פוטין לא התייחס למותו של יריבו הגדול, שבמשך שנים חשף את עוולות המשטר.
7 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני ב כלא מופיע באמצעות הווידאו בדיון בבית המשפט ב רוסיה
אלכסיי נבלני ב כלא מופיע באמצעות הווידאו בדיון בבית המשפט ב רוסיה
נבלני מאחורי הסורגים, לפני שהועבר לכלא IK-3
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
מושבת עונשין IK-3 ב סיביר הכלא החדש של אלכסיי נבלני רוסיה
מושבת עונשין IK-3 ב סיביר הכלא החדש של אלכסיי נבלני רוסיה
מושבת העונשין שאליה נשלח נבלני
(צילום: AP)
גם יוליה נבלניה, אלמנתו של נבלני, דרשה למסור למשפחה את גופתו - והאשימה את פוטין ברצח בעלה. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב דחה אתמול את טענותיה של יוליה נבלניה שפוטין רצח את נבלני, ואמר שמדובר בהאשמות "גסות ולא-מבוססות". נבלניה לא נשארה חייבת, והגיבה: "אני שמה קצוץ על תגובת הדובר של הרוצח לדברים שלי".
בתדרוך שמסר השבוע לעיתונאים הצהיר פסקוב שחקירת נסיבות מותו של נבלני נמשכת, ומתנהלת על פי החוק. מאז מותו של נבלני נעצרו ברחבי רוסיה מאות אנשים שציינו את מותו בהדלקת נרות ובהנחת זרי פרחים באנדרטאות שונות שהוקמו לציון קורבנות הדיכוי של ברית המועצות.
7 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני ורעייתו יוליה נבלניה
אלכסיי נבלני ורעייתו יוליה נבלניה
אלכסיי נבלני ויוליה. אלמנתו האשימה את פוטין ברצח
(צילום: REUTERS/Maxim Shemetov/File Photo)
נבלני היה איש האופוזיציה הבכיר ביותר שנשלח למאסר על-ידי פוטין. איליה יאשין, איש אופוזיציה נוסף שנשלח למאסר, אמר אתמול בהצהרה מבית הסוהר כי "אין ספק" שנבלני נרצח. יאשין מרצה 8.5 שנות מאסר אחרי שמחה נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה.
יאשין נשלח למאסר בשנה שעברה. בניגוד לרוב יריביו של פוטין, הוא בחר להישאר ברוסיה אחרי הפלישה לאוקראינה בפברואר 2022. החלטתו נבעה גם מהערכה לעובדה שנבלני בחר לשוב למולדתו מגרמניה, למרות שהיה מודע לאפשרות שייכלא.
"אני בטוח שפוטין הורה לרצוח אותו", מסר יאשין במכתב מהכלא, ואמר שמדובר ב"נקמה הפגנתית" של פוטין נגד יריבו הגדול. "הכאב והאימה בלתי נסבלים". יאשין השווה את מותו של נבלני למוות של איש האופוזיציה בוריס נמצוב - שנרצח בסמוך לקרמלין ב-2015. "עכשיו שני החברים שלי מתים. אני מרגיש ריקנות שחורה, וכמובן מבין את הסכנות שנשקפות לי".
7 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב ריאיון ל טאקר קרלסון
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב ריאיון ל טאקר קרלסון
עדיין שותק. פוטין לא הגיב למותו של נבלני
(EPA/GAVRIIL GRIGOROV/SPUTNIK/KREMLIN POOL MANDATORY CREDIT)
"מבחינתי אין שאלה מי הרג את נבלני", כתב יאשין. "אין לי ספק שזה היה פוטין, הוא פושע מלחמה. נבלני היה היריב המרכזי שלו ברוסיה, והקרמלין שנא אותו. לפוטין היה מניע (להרוג אותו), וגם הזדמנות. אני משוכנע שהוא הורה להרוג אותו".
יאשין הבטיח להמשיך להיאבק נגד פוטין. "כל עוד הלב שלי פועם, אני איאבק ברודנות. כל עוד אני חי אני לא אפחד מהרוע. כל עוד אני נושם, אני אהיה לצד העם שלי", אמר. "כמובן שאני מודע לסכנות. אני מאחורי סורג ובריח, והחיים שלי בידיים של פוטין".
7 צפייה בגלריה
רוסיה פעיל אופוזיציה איליה יאשין נשלח ל 8 וחצי שנים בכלא בגלל ביקורת על המלחמה ב אוקראינה
רוסיה פעיל אופוזיציה איליה יאשין נשלח ל 8 וחצי שנים בכלא בגלל ביקורת על המלחמה ב אוקראינה
איש האופוזיציה יאשין. "משוכנע שפוטין הורה להרוג את נבלני"
(צילום: AFP)
מותו של נבלני בכלא עורר זעם במערב. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שהאשים את פוטין במותו של נבלני, הצהיר כי ארה"ב תודיע בסוף השבוע על סנקציות משמעותיות נגד רוסיה, בעקבות מותו של איש האופוזיציה.
דונלד טראמפ, שצפוי להיות יריבו של ביידן בבחירות לנשיאות, בחר שלא להזכיר את פוטין בהתבטאויות שלו על נבלני. ביום שני, בהתייחסות הראשונה שלו לפרשה, השווה טראמפ את מותו של נבלני לצרות המשפטיות שלו, ולכתבי האישום שהוגשו נגדו.

ביידן: למה טראמפ תמיד מאשים את אמריקה?

"מותו הפתאומי של אלכסיי נבלני גרם לי להיות מודע יותר ויותר למה שקורה במדינה שלנו", כתב טראמפ. "זו התקדמות איטית ועקבית, שבה נוכלים – פוליטיקאים מהשמאל הקיצוני, תובעים ושופטים – מובילים אותנו לעבר חורבן. גבולות פתוחים, בחירות מזויפות והחלטות לא הוגנות באופן בוטה של בתי המשפט הורסים את אמריקה. אנחנו אומה בדעיכה, אומה כושלת!".
אתמול, בהתבטאות אחרת, אמר טראמפ שמדובר בסיפור "עצוב מאוד". בריאיון ל"פוקס ניוז" אמר טראמפ שנבלני היה "איש אמיץ מאוד", והזכיר כי הוא החליט לחזור לרוסיה - למרות שאם היה בוחר להישאר בגרמניה מצבו היה טוב יותר.
7 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ודונלד טראמפ
ג'ו ביידן ודונלד טראמפ
טראמפ וביידן. מתעמתים גם על מותו של נבלני
(צילום: AP)
טראמפ לא הזכיר את פוטין בדבריו, אך השווה את היחס שקיבל נבלני למצבו המשפטי כיום. "זה קורה גם במדינה שלנו. אנחנו הופכים במובנים רבים למדינה קומוניסטית. יש לי שמונה או תשעה משפטים בגלל שאני בפוליטיקה. אם הייתי מפגר בסקרים הם אפילו לא היו מדברים עליי", טען.
אחרי ההתבטאות הראשונה בנושא ביידן תקף את טראמפ, ושאל: "למה טראמפ תמיד מאשים את אמריקה? הנשיא לשעבר, טראמפ ורפובליקנים אחרים, מסרבים להטיל על פוטין את האחריות על מותו של נבלני. במקום זאת, טראמפ אמר שמותו של נבלני גרם לו להבין כמה אמריקה גרועה. פוטין אחראי למוות של נבלני,למה טראמפ לא יכול לומר את זה?".