בית משפט באיראן גזר עונשי מאסר על 10 קצינים וחיילים בחיל האוויר של משמרות המהפכה, בעקבות הפלת מטוס הנוסעים האוקראיני ב-2020. על המטוס, שהופל בשיאה של המתיחות בין איראן לארה"ב, היו 176 בני אדם – רובם איראנים וקנדים. 11 מהקורבנות היו אוקראינים.
ב-8 בינואר 2020, מעט אחרי ההמראה מטהרן וכשהוא בדרכו לקייב, ירו משמרות המהפכה שני טילים לעבר המטוס וגרמו להתרסקותו. שעות לפני הפלת המטוס שיגרה איראן טילים בליסטיים על בסיסים אמריקניים בעיראק – כנקמה על חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני כמה ימים קודם לכן. באותה שעה היו כוחותיה של איראן בכוננות גבוהה מחשש לתגובה אמריקנית.
6 צפייה בגלריה
התרסקות מטוס נוסעים אוקראיני ב איראן
התרסקות מטוס נוסעים אוקראיני ב איראן
שרידי המטוס שהתרסק בינואר 2020
(צילום: AP)
אחרי ההתרסקות טענה תחילה בטהרן כי הסיבה לנפילת המטוס אינה ידועה, אבל בחלוף שלושה ימים - ועל רקע לחץ בינלאומי וזעם ברחוב האיראני - הודו משמרות המהפכה כי המטוס הופל בשוגג, משום שזיהו אותו בטעות כטיל. באיראן היו הפגנות נגד המשטר, שהסתיר את האמת מאזרחיו.
מערכת המשפט האיראנית הודיעה היום כי מפקד במשמרות המהפכה, שלפי גורמים רשמיים הורה על הירי לעבר המטוס, נשלח ל-13 שנות מאסר. באתר מערכת המשפט נמסר כי המפקד "פעל בניגוד להוראות". בנוסף הוא נדרש לשלם פיצויים למשפחות ההרוגים. מערכת המשפט מסרה כי הממשלה מתכננת לשלם לכל משפחה פיצויים של 150,000 דולר.
באתר מערכת המשפט האיראנית נמסר כי בנוסף נגזרה שנת מאסר על שני אנשי צוות שהיו אחראים על תפעול מערכת הטילים "תור M-1". עוד שבעה חיילים וקצינים נידונו לעונשי מאסר של עד שלוש שנים. המורשעים יכולים לערער על עונשם ב-20 הימים הקרובים.
המשפט של הנאשמים בהפלת המטוס, שנפתח ב-2021, עורר בשעתו ביקורת בינלאומית. משפחות הקורבנות הטילו ספק בלגיטימיות של בית המשפט, וטענו כי איש מהנאשמים לא השתתף בדיונים. שמותיהם של העשרה שנשלחו למאסר לא פורסמו גם כעת, אחרי ההרשעה ועונש המאסר.