2 צפייה בגלריה
השופטת העליונה שעלתה לישראל ומשפחתה
השופטת העליונה שעלתה לישראל ומשפחתה
השופטת טירוורק ווסיה קבדה שעלתה לישראל ובני משפחתה
( צילום: נתן וויל, לע"מ )
אחרי 20 שנות שיפוט באתיופיה, בהן חמש שנים בבית המשפט העליון במחוז אמהרה באתיופיה, עלתה לישראל השופטת טירוורק ווסיה קבדה (48), עם בעלה טספהון (50) וארבעת ילדיהם. המשפחה עלתה לפני שבועיים, נקלטה במרכז הקליטה בטבריה והיא צפויה להתגורר בו בחודשים הקרובים.
טירוורק נולדה בעיירה אפאלפה שבמחוז גונדר. הוריה עסקו בחקלאות ומגיל צעיר מאוד אהבה ללמוד, ולאחר שהכירה את בעלה לעתיד, הם יצאו יחד ללימודים אקדמיים. שתי המשפחות היו בקשר הדוק והשופטת ובעלה התחתנו בגיל צעיר.
"יצאנו יחד ללמוד באוניברסיטה בעיר ברדר, אני למדתי הוראה ובעלי המשיך לעשות תואר שני בהוראת שפות. עבדתי כמורה במשך שנתיים ו-3 חודשים ואז עשיתי הסבה למשפטים, למדתי עוד חמש שנים משפטים ובגיל מאוד צעיר מוניתי לשופטת. את התפקיד הראשון שלי כשופטת עשיתי בכפר קטן, הלכתי ברגל מהבית לבית המשפט, כל כך השתוקקתי להיות שופטת ולסייע לאנשים, לשמור על החוק ועל הסדר, עד שהייתי מוכנה גם ללכת ברגל כל יום כמה קילומטרים עד לעבודה", היא סיפרה.
עם השנים התקדמה עד שהגיעה לפני חמש שנים לבית המשפט העליון של מחוז אמהרה, שבו מתגוררים 27 מיליון תושבים, השני בגודלו מבין 9 מדינות מחוז שמרכיבות את אתיופיה.
"בכל פעם כדי להתקדם, המשכתי ללמוד ועברתי עוד ועוד מבחנים, היינו שישה שופטים ואני הייתי השופטת היהודייה בבית המשפט. לא רציתי לעזוב את המשפחה שלי שחיה בגונדר ולכן לא עברתי לחיות באדיס אבבה. ב-2009 היה לי דיון מאוד קשה ומורכב בנושא פוליטי, נאשם בפלילים הגיע אלי והיה לחץ פוליטי מאוד קשה סביבו, זה סוקר בתקשורת בכל אתיופיה, ובסוף קיבלתי החלטה לעשות גישור משפטי וכך הוא לא נשלח לכלא", סיפרה.
2 צפייה בגלריה
חנוכת מרכז הקליטה החדש "הוד" בטבריה
חנוכת מרכז הקליטה החדש "הוד" בטבריה
פנינה תמנו שטה בחנוכת מרכז הקליטה החדש "הוד" בטבריה
(צילום: נגה מלסה)
טירוורק אמרה כי החלום שלה הוא קודם כל ללמוד עברית, להכיר את החוקים בישראל ולעבוד במקצוע שלה. "אני מאמינה כשברגע שאני אתחיל לעבוד בישראל כמשפטנית, אני אהיה מודל לחיקוי עבור אחרים, שיראו שהם יכולים להמשיך בקריירה גם בישראל".
לבני הזוג ארבעה ילדים: בת-לחם (24), רופאה מתמחה לאחר שלמדה רפואה באוניברסיטה בגונדר, בת ציון (22), משפטנית, בזוויט בת ה-17, תלמידת תיכון שתסיים השנה בגרות ובן הזקונים בנג'מין (12).
פנינה תמנו שטה, שרת העלייה והקליטה, אמרה כי "טירוורק היא משפטנית פורצת דרך ורמת דרג, אנו נחפש את מלוא הדרכים להעניק לה מעטפת מקצועית כדי שכישוריה יבואו לידי ביטוי בעולם המשפט בישראל. המשפחה המתינה שנים ארוכות כדי להתאחד עם משפחתם בארץ, מעמדם הרם באתיופיה לא היווה שיקול להישאר שם, והם הלכו אחרי החלום להגשמת השיבה לציון והעלייה לישראל. שמחתי לפגוש אותם ולחבק את כלל העולים החדשים שהגיעו לטבריה".
במסגרת מבצע "צור ישראל" בהובלת שרת העליה והקליטה עלו עד כה 3,254 עולים חדשים, המתגוררים ב-14 מרכזי קליטה בתפעול הסוכנות היהודית ברחבי הארץ ועוד אלפי עולים צפויים לעלות.