עוד לפני שהתחילה כהונתו כבר עכשיו ברור שלאלוף, ומהיום (שני) רב-אלוף, הרצי הלוי צפויה כהונה שונה מכל קודמיו. עם סמכויות שהועברו משר הביטחון לשרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, שכבר מקבלים נתחים שמנים מצה"ל וממשרד הביטחון המחולק, הלוי צפוי להמשיך בקו שהוביל הרמטכ"ל היוצא אביב כוכבי נגד פיזור הסמכויות שאפשר ראש הממשלה בנימין נתניהו במסגרת ההסכמים הקואליציוניים שחתם עם שותפיו. כך או כך, השינויים לא יקרו באופן מיידי - וצה"ל מצידו צפוי לפתוח בעבודת מטה כדי לנמק את התנגדויותיו אליהם.
בריאיון פרידה ל-ynet בסוף השבוע החולף הבהיר כוכבי כי "ליהודה ושומרון יש מפקד אחד", במסר לשר במשרד הביטחון והשר לביטחון לאומי, אך גם לממשיכו ומי שהיה סגנו עד לא מזמן. במוקד החודש האחרון ל-41 שנות שירותו של כוכבי בצבא עמד העימות הפומבי שלו דווקא מול הפוליטיקאים. סמוטריץ' מצידו תקף בתגובה לריאיונות הפרידה שהעניק כוכבי ואמר כי הרמטכ"ל היוצא "התבלבל" - וגם שלח מסר משלו להלוי: "כוכבי שכח שישראל היא מדינה שיש לה צבא ולא צבא שיש לו מדינה. האחריות על מתפ"ש והמנהל האזרחי הועברה אליי בחוק - ואני משוכנע שמחליפו ויתר מפקדי צה"ל יפעלו בהתאם לחוק".
7 צפייה בגלריה
הרצי לוי אביב כוכבי איתמר בן גביר  שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
הרצי לוי אביב כוכבי איתמר בן גביר  שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
לקראת התנגשות? הלוי ימשיך בקו של כוכבי - שיצא נגד העברת הסמכויות
(צילום: יונתן זינדל, דובר צה''ל, שלו שלום)
7 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרים במשרד הביטחון
טקס חילופי שרים במשרד הביטחון
"השכפ"ץ". שר הביטחון גלנט עם הלוי, עם כניסתו למשרד
(צילום: מוטי קמחי)
כפי הנראה לרמטכ"ל הטרי הלוי מצפה התמודדות עם שני הקודקודים של הציונות הדתית ועוצמה יהודית. שניהם מגיעים לא רק עם אג'נדה ברורה בכל הקשור לממשק בין פוליטיקה, אידיאולוגיה, התיישבות וצבא, אלא גם עם רצון וחיבה ליח"צ ושיווק של עמדותיהם באופן שעלול לגרום להתנגשות מול צה"ל. וכשההסכמים הקואליציוניים מעניקים לסמוטריץ' את האחריות על המינהל האזרחי בשטחים, ולבן גביר את אחריות על פלוגות מג"ב ביהודה ושומרון, ההתנגשות עלולה להיות בלתי נמנעת - ואף מוקדמת מהצפוי.
בצבא צפויים להתנגד כמעט לכל הדרישות לשינויים בצה"ל, כולל להצעת החוק שלפיה באופן כמעט גורף לא תיפתח חקירה פלילית נגד לוחמים שנחשדים בביצוע עבירות מסוימות במהלך פעילות מבצעית.
ספק אם הלוי ציפה לפני כשלושה חודשים, כאשר ממשלת המעבר בראשות יאיר לפיד אישרה את מינויו לרמטכ"ל, שהסוגיה שתעסיק אותו לא מעט תהיה דווקא בגזרה של הפוליטיקאים שיעמדו מולו - שאותם הוא יפגוש כבר מחר בטקס החילופים הממלכתי. החילוף בין השניים יהפוך רשמי הבוקר, אז יקבל הלוי את הדרגות החדשות, שאותן יענדו לו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בנוכחות רעייתו של הרמטכ"ל החדש, שרון.
7 צפייה בגלריה
פגישתם של ראש הממשלה והרמטכ"ל היוצא
פגישתם של ראש הממשלה והרמטכ"ל היוצא
ראש הממשלה שאיתו הוא נכנס לתפקיד הוא גם זה שנפרד ממנו. נתניהו וכוכבי, אתמול
(צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ)
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בפגישת עבודה ראשונה עם אביב כוכבי
בנימין נתניהו בפגישת עבודה ראשונה עם אביב כוכבי
פגישת העבודה הראשונה, בינואר 2019
(צילום: עמוס בן גרשום,לע״מ)
7 צפייה בגלריה
הרצלי הלוי
הרצלי הלוי
הרמטכ"ל השביעי תחת נתניהו. האלוף הרצי הלוי, מהיום רב-אלוף
(צילום: מוטי קמחי)
כוכבי יעביר את נס הרמטכ"ל לידי סגנו עד לא מזמן, שיהיה הרמטכ"ל ה-23 של צה"ל. הטקס, בנוכחות כ-200 מוזמנים בהם שרי הממשלה, ראשי מערכת הביטחון ומשפחות הרמטכ"לים, ייערך באוהל גדול שנבנה ברחבת החנייה של משרד ראש הממשלה. עוד קודם לכן תיערך בלשכת ראש הממשלה פגישה בין הרמטכ"ל היוצא וזה שנכנס לנעליו, והשניים אף יצטלמו, כל אחד עם משפחתו, יחד עם נתניהו. לאחר מכן יצעדו על השטיח האדום ראש הממשלה, שר הביטחון, כוכבי והלוי. בטקס ינאמו הארבעה ולאחר מכן ינגן הרכב של תזמורת צה"ל את השיר "ארץ ארץ". בתום הטקס, שיינעל בשירת התקווה, יעניקו חיילות המזכירות הצבאית של ראש מהמשלה זרי פרחים לרעיות הרמטכ"לים.
לאחר הטקס במשרד ראש הממשלה ימשיכו כוכבי והלוי להיכל הזיכרון בהר הרצל, משם לכותל המערבי ואז יגיעו השניים לבית הנשיא, שם הם יתקבלו בטקס קצר ולאחר מכן יסעדו ארוחת צהריים עם הנשיא יצחק הרצוג ורעייתו מיכל. בהמשך ייערך משמר כבוד לרמטכ"ל הנכנס בקריה בתל אביב. חברי המטכ"ל, בנוכחות שר הביטחון, ייפרדו מכוכבי - וגם עבורו ייערך משמר כבוד בסיומו יצא מהבסיס בפעם האחרונה במדים.
הרגע הסמלי, מסורת של שנים, לא מעניק לרמטכ"ל הנכנס חלילה רגע של מנוחה. בזירה המבצעית, צריך להבהיר, יש לצה"ל עוד עבודה רבה. בין השאר בהכנות לתקיפה באיראן ובסגירת פערים שעדיין קיימים בהצטיידות למשימה הזו. כוכבי כבר הקרין למחליפו את תפיסתו: לא תוכנית רב-שנתית ל-5-4 שנים, אלא בניין כוח לעשור או שניים קדימה, ראיית העתיד ועיצוב הצבא למלחמת המחרתיים.
7 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
אחת התקופות המתוחות מול חיזבאללה מאז לבנון השנייה. חסן נסראללה
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
ירי רקטות מעזה
ירי רקטות מעזה
ירי רקטות מעזה במבצע "עלות השחר"
(צילום: AFP)
בזירה הצפונית הלוי נכנס לאחת התקופות המתוחות ביותר מול חיזבאללה מאז מלחמת לבנון השנייה. רק עד לאחרונה מזכ"ל ארגון הטרור השיעי חסן נסראללה איים חדשות לבקרים לתקוף את ישראל על רקע הסכם הגבול הימי עם לבנון.
הזירה העזתית, חרף התייצבות יחסית בשנה האחרונה בחסות ההקלות הישראליות לאוכלוסייה המקומית, הוכיחה בקיץ האחרון עד כמה היא שברירית, במבצע "עלות השחר" נגד הג'יהאד האיסלאמי. דרך הגבול המזרחי עם ירדן, פרוץ ונטול מכשול בערבה, יש יותר ויותר הברחות נשקים לישראל ולגדה. מסיני לא פוסקים הניסיונות להחדיר סמים לישראל, כמעט מדי יום, למרות הצלחה יחסית של צה"ל לבלום את התופעה – ובגולן הנפיץ צה"ל מתמודד עם ניסיונות בלתי-פוסקים של חיזבאללה ומשמרות המהפכה האיראניים להקים בסיס קדמי נגד ישראל.
כהונתו של הלוי תחל בשיאה של התנגשות חזיתית בין שלוש הרשויות, והוא, שמסמן בלא מעט מובנים את קו האמצע בסקאלה של החברה הישראלית, ינסה למנוע את חדירת הסערה הציבורית לתוך כותלי בסיסי צה"ל. על אף שהוא כאמור צפוי להצטרף לגישתו של כוכבי וייתכן שלעימות מול חלקים מהממשלה, במקרה לגמרי, ביתו ממוקם מטרים בודדים מהקו הירוק, ב"יישוב האלופים", כפר האורנים שליד מודיעין.
הוא נחשב לנושא "כיפה שקופה", ומגיע מבית שמזוהה עם הציונות הדתית: סבו, חיים שלום הלוי, היה פעיל במחתרת האצ"ל, ואביו הוא הרב דב הכהן קוק, משושלת הרבנים המפוארת שייסדה את הציונות הדתית בתחילת המאה הקודמת. הלוי עצמו נולד וגדל בירושלים, התחנך בתיכון הדתי "הימלפרב" והיה פעיל כנער בשבט צופים דתיים.
פורסם לראשונה: 22:59, 15.01.23