6 צפייה בגלריה
אלישמע כהן
אלישמע כהן
ראש ישיבת חומש, הרב אלישמע כהן
(צילום: שאול גולן)
חברי הכנסת מהקואליציה המתגבשת תקפו בחריפות את ההחלטה להגיש כתב אישום נגד הרב אלישמע כהן, ראש הישיבה בחומש, בגין הפרת חוק ההתנתקות. כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, המשטרה הודיעה לרב כי "ישנה אפשרות שהתביעה תעתור למאסר בפועל".
ח"כ אורית סטרוק מהציונות הדתית, אשר התנגדה לפינוי הישיבה בעבר, אמרה כי "האישום נגד ראש ישיבת חומש, הוא כתב אישום נגד ממשלות ישראל כולן, על שעדיין לא תיקנו את החוק". סטרוק אמרה עוד: "בימים האחרונים החתמנו מחדש, חברי יולי אדלשטיין ואני, ח"כים רבים על הצעת החוק. בע"ה הפעם נתקן".
6 צפייה בגלריה
אורית סטרוק נואמת במליאת הכנסת
אורית סטרוק נואמת במליאת הכנסת
"הפעם נתקן את חוק ההתנתקות". ח"כ סטרוק
(צילום: אלכס קולומויסקי)
6 צפייה בגלריה
צעדת חומש
צעדת חומש
צעדה בחומש לזכר תלמיד הישיבה יהודה דימנטמן שנרצח בפיגוע ירי לפני שנה (ארכיון)
(צילום: יואב דודקביץ')
כשחוקק חוק ההתנתקות בשנת 2005, היישוב חומש שבשומרון פונה מתושביו. בשנים האחרונות פועלת במקום ישיבה באופן בלתי חוקי, שפונתה מספר פעמים בהוראת ראשי ממשלות - והוקמה מחדש. מכתב האישום נגד הרב כהן עולה כי ה"נאשם שהה ביישוב חומש מבלי שקיבל היתר לכך, במעשיו שהה בשטח המפונה ללא היתר".
כתב האישום הוגש במקביל לדרישה לביטול החוק כחלק מהמשא ומתן הקואליציוני בין הציונות הדתית לליכוד. "חוק ההתנתקות הוא חוק גזעני, כתם על ספר החוקים של מדינת ישראל. חוק שאוסר על יהודים בלבד את הגישה והמגורים בחלק של ארץ ישראל חייב להיות מבוטל, ללא כל דיחוי", אמר ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית והוסיף כי יש לבחון "האם הייתה התערבות פוליטית בשיקול הדעת של הפרקליטות. היא חייבת לציבור תשובה, מדוע היא אוכפת את החוק הזה בצורה בררנית ומפלה".
6 צפייה בגלריה
ח"כ שמחה רוטמן
ח"כ שמחה רוטמן
ח"כ שמחה רוטמן. חוק ההתנתקות חוק גזעני שחייב להתבטל
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת )
במהלך קמפיין הבחירות האחרון, ח"כים רבים מהקואליציה המסתמנת הצהירו כי יתמכו בהסדרת הישיבה. ח"כ מיקי זוהר מהליכוד שהגיש בעבר הצעת חוק לביטול חוק ההתנתקות אמר בתגובה לכתב האישום: "ביטול החוק הפך לרלוונטי מתמיד. אם היינו מצליחים לחוקק אותו בכנסת הקודמת, העוול הנוראי הזה היה נחסך. בע"ה נתקן אותו בכנסת הקרובה מיד לאחר הקמת הממשלה".
יו"ר הכנסת לשעבר יולי אדלשטיין מסר: "כתב האישום והאפשרות כי המשטרה תדרוש מאסר בפועל הוא חרפה. צעד זה של המשטרה הוא זרז נוסף עבור מפלגות הימין להקים ממשלה בהקדם האפשרי ולהעביר את הצעת החוק אותה יזמתי יחד עם חבריי לגוש הימין, בנוגע לביטול חוק ההתנתקות".
ח"כ אדלשטיין, אשר משמש כיו"ר שדולת "חומש תחילה", שמטרתה חידוש ההתיישבות ביו"ש הוסיף כי "לא ייתכן שמדינת ישראל תבצע אכיפה סלקטיבית ואובססיבית שכזו, בזמן שהבנייה הבלתי חוקית הערבית-פלסטינית זוכה להתעלמות במקרה הטוב ולרוח גבית מהממשלה הנוכחית במקרה הפחות טוב".
גם חברו למפלגה, ח"כ יואב קיש, טען כי "חייבים לבטל את חוק ההתנתקות. הרדיפה והאכיפה הבררנית נגד יהודים בכלל וכנגד ישיבת חומש בפרט היא עוד סיבה לדחיפות בהקמת ממשלה במהירות. נחזור ונתקן".
6 צפייה בגלריה
חברי הכנסת מהליכוד בסיור בצפון השומרון
חברי הכנסת מהליכוד בסיור בצפון השומרון
חברי הכנסת מהליכוד בסיור בחומש
(צילום: רועי חדי)
6 צפייה בגלריה
חברי הכנסת מהליכוד בסיור בצפון השומרון
חברי הכנסת מהליכוד בסיור בצפון השומרון
חברי הכנסת מהליכוד בסיור בצפון השומרון לצד יוסי דגן
(צילום: רועי חדי)
ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן טען: "זוהי עוד דוגמה לרדיפה האובססיבית שישנה דווקא כלפי יהודים. החלטה זו היא הוספת חטא על פשע של אכיפה בררנית, על פשע הגירוש ועקירת היישובים".
דגן, שפונה בעצמו מהיישוב שא-נור שבשומרון ופועל שנים במטרה להביא לביטול החוק, הוסיף כי "הדבר מוכיח עד כמה חשוב וחובה לבטל את החוק בצורה מלאה. כתב האישום הזה צריך להיות מבוטל. החוק שבגינו קיבל ראש ישיבת חומש את כתב האישום הוא אות קין על ספר החוקים של מדינת ישראל, וזו הוכחה נוספת לחשיבות העברת החוק מיד לאחר כינון הממשלה הלאומית".