3 צפייה בגלריה
הליכוד הגיב לביקורת על ההסכם סמוטריץ' ונתניהו.
הליכוד הגיב לביקורת על ההסכם סמוטריץ' ונתניהו.
הליכוד הגיב לביקורת על ההסכם סמוטריץ' ונתניהו.
(צילום: אלי מנדלבאום, מוטי קמחי)
הליכוד התייחס בצהריים (יום שני) להסכם הקואליציוני עם יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', וטען כי הידיעות בנושא העברת הסמכויות במשרד הביטחון למפלגה היו "שקריות ומעוותות". בהודעה עצמה לא הכחיש הליכוד כלל כי סמוטריץ' אכן יקבל את הסמכויות שפורסמו, כמו מעורבות במינוי מתאם פעולות הממשלה בשטחים וראש המינהל האזרחי והאחריות על התשובות לבג"ץ, אך צוין כי הדברים ייעשו "בתיאום עם ראש הממשלה".
ב-ynet פורסם כי המשמעות של ההסכם, בין היתר, היא שינוי תפיסת ההפעלה של הממשלה בשטחים - והמבחן הראשון לכך יהיה עד ל-22 בדצמבר, בתשובת המדינה לבג"ץ חומש. אבל, על אף שמדובר בהסכם עם ראשי פרקים ועוד מוקדם לדעת איך יעברו מהמילים לשטח, בלב ההסכם משולבים שינויים דרמטיים עבור ההתיישבות - וחלקם אפילו כתובים בסוגריים. קובי אלירז, מי שהיה יועץ שר הביטחון לענייני התיישבות, הסביר כי "אם זה יתבצע, זה שינוי ואפילו סוג של מהפך".
לפי הליכוד, "אחרי שנים של אפליית המתיישבים לרעה, הממשלה בראשות נתניהו תתקן עוול היסטורי ותוביל רפורמת אזרחות שווה למתיישבי יהודה ושומרון, מבלי לשנות את המעמד המדיני או המשפטי של השטח. הסמכויות של מתאם הפעולות בשטחים והמינהל האזרחי נשארות במשרד הביטחון, במבנה המשפטי הקיים". סמוטריץ', כפי שנכתב בהסכם, יקבל תפקיד של שר בתוך משרד הביטחון, ויהיה אחראי על המינהל האזרחי ומתאם פעולות הממשלה בשטחים.
"החלטות השר הממונה בעניין מתאם פעולות הממשלה והמינהל האזרחי יעשו בתיאום מלא והסכמתו של ראש הממשלה, שימשיך לנהל את המדיניות באחריות ושיקול דעת", נמסר עוד מהליכוד. "בניגוד לדיווחים השקריים, חתימת צווים בתחום יהודה ושומרון ימשיכו להיעשות על-ידי אלוף פיקוד המרכז, ותשובות עתירות לבג"ץ ייעשו בתיאום כל הגורמים ובהסכמת ראש הממשלה".
3 צפייה בגלריה
קובי אלירז
קובי אלירז
"זה יהיה שינוי ואפילו סוג של מהפך". קובי אלירז
לטענת הליכוד, "ההסדר החדש יאפשר שירות טוב ויעיל יותר לאזרחי ישראל ביהודה ושומרון, דבר שהתבקש כבר לפני שנים רבות, מבלי לשנות את הסטטוס קוו המדיני במקום".
האמירה שלפיה הכול ייעשה "באישור או בתיאום או בהסכמת ראש הממשלה" הוכנסה גם להסכמים הקואליציוניים כסייג מסוים לסמכויות שיקבל סמוטריץ'. זו דרכו של נתניהו לשמר לעצמו את היכולת להרים דגלים אדומים לעצור. אבל השינוי הוא שרכבת ההתיישבות נוסעת והוא זה שיצטרך לעצור אותה - בניגוד לעבר, שבו הרכבת עמדה בתחנה ויצאה לנסיעות קצרות.
כך למשל, בסעיף 21.3 של ההסכם נכתב כי "מתפ"ש ומנהל אזרחי יקבלו את הייעוץ המשפטי ביחס לכלל הפעולות המבוצעות על ידם מאגף היועמ"ש למערכת הביטחון. ראש הממשלה ינחה את שר הביטחון להנחות בעניין את הגורמים הרלוונטיים. לשם כך ליחידת יו"ר באגף היועמ"ש למערכת הביטחון יוקצו 7 תקנים של יועמ"שים, אשר יוקצו לטובת מינהלת ההתיישבות ושטחי הפעולה של השר". בסעיף הזה, למעשה, מנטרל סמוטריץ' כמעט לחלוטין את היועמ"שים של המינהל.
הרקע לסעיף הוא שבמקרים רבים בעבר נבלמו יוזמות של מתנחלים על-ידי יועמ"ש של המנהל, שנתן הסבר משפטי מקשה. לא מעט גורמים בהתנחלויות טענו בעבר כי יועמ"ש מנהל הוא לעומתי לראשי המועצות ביש"ע, ואין ברצונו לקדם דברים. כעת המצב ישתנה, ותפקידו יהיה חסר שיניים לחלוטין: סמוטריץ' יביא יועצים משפטיים משלו, ובכך יגבש חוות דעת בהתאם לקידום פעולות בהתיישבות.
3 צפייה בגלריה
חברי הכנסת שהגיעו לביקור בחומש
חברי הכנסת שהגיעו לביקור בחומש
חברי הקואליציה העתידית בחומש
(צילום: מועצת שומרון )
כהמשך לכך, סמוטריץ' לוקח אחריות בהסכם על כמעט כל הגשת בג"ץ עתידית של פלסטינים או ארגוני שמאל - ולמעשה אומר כי "תשובות המדינה המוגשות לבג"צ על-דיי פרקליטות המדינה יבוצעו בתיאום השר במשרד הביטחון". הדבר יעמוד למבחן כבר בקרוב: כאמור, עד ל-22 לדצמבר צפויה המדינה להגיש את תשובתה לבג"ץ חומש, שאותו הגישו פלסטינים וארגוני שמאל. השהייה בחומש אסורה על פי חוק ההתנתקות, והמדינה צריכה לספק הסברים מדוע יש שם ישראלים. בתשובה הזו, בין היתר, תהיה לסמוטריץ' השפעה. בנוסף, גם תשובת המדינה למאחז הבלתי חוקי הבדואי חאן אל אחמר צפויה להינתן בתחילת פברואר.
סעיף נוסף ודרמטי לא פחות הוא סעיף 21.7, שבו נכתב כי "למען הסר ספק יובהר כי כל הסמכויות למתן אישורים של שר הביטחון בנושאים האמורים יהיו באחריות השר. סמכות זאת תופעל בתיאום ובהסכמה עם ראש הממשלה (לדוגמה, הסמכויות האמורות בהחלטת ממשלה 150)". החלטה 150 אומרת למעשה כי כל הרשאה חדשה לתכנון והקצאת קרקע לבנייה על אדמות מדינה תבוצע רק לאחר אישורו של שר הביטחון. ועדת התכנון לא תדון בתכנית מתאר אלא לאחר קבלת אישור שר הביטחון - ולא תיתן תוקף לתכנית זו, אלא באישורו.
במילים אחרות, כל מה שקשור באישורי בנייה עובר לידיו של השר במשרד הביטחון. אגב, בהחלטה 150 נכתב עוד כי "נושאים של מדיניות כוללת בנושאי ההתיישבות, סלילת כבישים והצעות להקמת יישובים חדשים, יובאו לדיון ולהחלטת ממשלה".