הרשת הקטארית העוינת לישראל תמשיך לפעול בארץ: גורמים מדיניים, משפטיים וביטחוניים בכירים אומרים כי ההחלטה לסגור את משרדי אל-ג'זירה בישראל, שאותה קידם שר התקשורת שלמה קרעי, ירדה מהפרק. לדברי הגורמים, שיקולים מדיניים וביטחוניים הכריעו בסוגיה.
הסיבה להשארת רשת הטלוויזיה קשורה לתפקיד החשוב שממלאת קטאר במגעים לשחרור החטופים שנמצאים בשבי חמאס בעזה. קטאר רואה באל-ג'זירה כבבת עינה, ובישראל חשבו שסגירת הרשת תפגע במגעים האלה.
2 צפייה בגלריה
 אל-ג'זירה
 אל-ג'זירה
אל-ג'זירה
(צילום: AP Photo/Kamran Jebreili)
הכותרת
כלי הסברה או שירות לטרור: הדילמה הישראלית עם אל ג'זירה
26:01
אף על פי שההחלטה לסגור את משרדי הרשת בישראל התקבלה עקרונית בממשלה והייתה אמורה להגיע לאישור בקבינט הביטחוני המורחב, הוחלט כאמור להוריד את המהלך מהפרק. גורמים משפטיים בכירים ציינו כי לא הייתה הצדקה לסגירה וכי הצנזורה הבהירה שבניגוד לטענות - הרשת לא חושפת מיקומים של כוחות הביטחון, ובכל פעם שנעשתה פנייה לרשת היא הסירה פרסומים שמסכנים אותם.
גורם מדיני בכיר אמר כי לאחר החלטת הממשלה על סגירת הרשת, התעוררה מחלוקת בין גופי הביטחון האם אכן שידורי אל-ג'זירה מישראל מסכנים את כוחות הביטחון - ולא הייתה תמימות דעים בנושא. שר הביטחון יואב גלנט, שלפי ההחלטה היה אמור להביא המלצה לקבינט אם לסגור או לא, בחר שלא לעשות זאת. הגורם הבכיר ציין עוד כי בנוסף היו שיקולים מדיניים חשובים ובכללם חשש שסגירת הערוץ תפגע במגעים עם קטאר להחזרת החטופים.
גורם ישראלי בכיר שהיה מעורב בלחצים למנוע את סגירת אל-ג'זירה בישראל אמר: "אין דבר כזה סגירת אל-ג'זירה ברמה המעשית. מה אנחנו, איראן? אולי נסגור גם את ה-BBC ואת ערוץ 14 כמו שהציע מישהו? הרי ממילא מי שירצה יראה אותם ברשת. אין דבר כזה לסגור ערוץ וצריך להוציא את זה מהראש".
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
שר התקשורת קרעי
(צילום: אוליסייה פיטוסי)
רק לפני פחות משבועיים אישרה הממשלה במשאל טלפוני דחוף את התקנות לשעת חירום לסגירת גופי שידור הפוגעים בביטחון המדינה שיאפשרו את סגירת משרדי אל-ג'זירה בישראל. את התקנות גיבש שר התקשורת קרעי בשיתוף עם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ובתמיכת (אז לפחות) המוסד, השב"כ, ומשרד הביטחון. קרעי טען אז כי "סגירת רשת אל-ג'זירה בישראל מגיעה לאחר הצגת הוכחות כי היא מסייעת לאויב, משדרת תעמולה בשירות חמאס בערבית ובאנגלית לצופים בכל העולם, ואף מעבירה מידע רגיש לאויבינו".
לאחר החלטת הממשלה בנושא אמר השר קרעי: "ישראל במלחמה. ביבשה, באוויר, בים ובתודעה. לא נאפשר בשום אופן שידורים הגורמים לפגיעה בביטחון המדינה. התקנות שהממשלה מאשרת כעת, יאפשרו לנו לסגור ערוצים, להחרים ציוד ולשלול תעודות עיתונאי, של כאלו הפוגעים בביטחון המדינה בשעת המלחמה. שידורי וכתבי ערוץ אל-ג'זירה מהווים שידורי הסתה נגד ישראל, משרתים את חמאס-דעאש וארגוני הטרור בתעמולה ובעידוד אלימות נגד ישראל, ובכך פוגעים באופן ממשי בביטחון המדינה. אני מודה למזכיר הממשלה יוסי פוקס ולצוותו על ההירתמות למשימה חשובה זו".
ראש המטה לביטחון לאומי (מל"ל) צחי הנגבי אמר היום: "אי אפשר לסבול שכלי תקשורת יסית נגד לוחמינו, ולכן ראש הממשלה הנחה לבצע עבודה ביטחונית-משפטית שתגביל את הפעילות שלו. יש חוק שמחייב להוכיח בראיות מוחשיות שיש הסתה והיא טומנת בחובה סכנה ודאית. לא נסגרו כלי תקשורת בישראל, אבל אנחנו נחושים להמשיך בעבודה זו".