האיש החזק, ואולי גם העשיר בעולם, נולד לאבא קומוניסט. חלום ילדותו היה להיות סוכן חשאי בק.ג.ב. הוא איש משפחה, דובר גרמנית ואנגלית, בעל חגורה שחורה בג’ודו, אמן באמנות הלחימה הרוסית סמבו, חובב שחמט ומנגן על פסנתר – אבל גם בודד נורא, בעל הפרעות אישיות הכוללות נרקיסיזם, הטלת פחד ושליטה טוטאלית. מיהו ולדימיר פוטין שיזם את הפלישה הרוסית לאוקראינה?
9 צפייה בגלריה
"מנהיג נרקיסיסטי רואה רק את ההצלחות שלו". סיביר, 2009
"מנהיג נרקיסיסטי רואה רק את ההצלחות שלו". סיביר, 2009
"מנהיג נרקיסיסטי רואה רק את ההצלחות שלו". סיביר, 2009
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
"המציאות שלו מעוותת". אוסטרליה, 2014
"המציאות שלו מעוותת". אוסטרליה, 2014
"המציאות שלו מעוותת". אוסטרליה, 2014
(צילום: getty images)
9 צפייה בגלריה
"יש לו מאהבות בכל מקום". פוטין עם אשתו הראשונה לודמילה
"יש לו מאהבות בכל מקום". פוטין עם אשתו הראשונה לודמילה
"יש לו מאהבות בכל מקום". פוטין עם אשתו הראשונה לודמילה
(צילום: Gettyimages)
פוטין בן ה-69 נולד בלנינגרד (כיום סנט פטסבורג) למשפחה דלת אמצעים ואישיותו צמחה מתוך עולם של חוסר. "הוא נולד בפוסט מלחמת העולם השנייה במצב חברתי וסוציו-אקונומי מאוד קשה", הסבירה ד"ר שגית יהושע, קרימינולוגית ופרופילאית מהאוניברסיטה העברית ואוניברסיטת רייכמן. "הוא היה ילד שלישי אחרי ששני אחים שלו נפטרו כשהיו תינוקות. זו מציאות לא פשוטה".
לנינגרד של שנות ה-50 הייתה הייתה עיר חרבות. "ילדים היו מסתובבים ברחובות ומוציאים אגרסיות, ובשלב מסוים פוטין תיעל את זה לספורט. עד היום יש לו חגורה שחורה בג’ודו", אומרת ד"ר יהושע המתמחה בהערכת מסוכנות. "כשאתה גדל על התרבות הקומוניסטית והערצה לסטלין, אין ספק שהאנטי-סוציאליות והנרקיסיזם התפתח אצלו מילדות".
כבר מגיל צעיר דמיין פוטין כיצד הוא הופך להיות סוכן חשאי. הוא סיים לימודי משפטים באוניברסיטת לנינגרד, שם גם הכיר את אשתו הראשונה לודמילה פוטינה שממנה נולדו לו שתי בנות. במהלך לימודיו הצטרף למפלגה הקומוניסטית, ועם סיומם התגייס לק.ג.ב. לימים הוצב בדרזדן, שהייתה אז חלק ממזרח גרמניה.
9 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם ראש הממשלה דמיטרי מדבדב ב מוסקבה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם ראש הממשלה דמיטרי מדבדב ב מוסקבה
נבחר לנשיא, הפך לרה"מ - ושב להיות נשיא. פוטין עם מדבדב
(צילום: EPA)
בק.ג.ב. הוא שירת במשך 15 שנה, אבל לדברי ד"ר יהושע, הוא לא היה מרוצה מהתפקיד שמילא וראה בזה כישלון עצמי. כשברית המועצות התפרקה, הוא ראה בכך כישלון לאומי גדול. "אלה חוויות שמאוד עיצבו אותו", מסבירה ד"ר יהושע. "כשהוא הגיע למשרת הנשיא הוא תמרן את המערכת באופן כזה שהוא יוכל להנהיג לזמן ארוך יותר וכמעט בלתי מוגבל".
"כשאתה מחזיק בתפקיד כל כך הרבה זמן, אתה מפתח יותר שגעון גדלות, נרקיסיזם וחוסר אמפתיה. אין ספק שהיום התכונות הללו באות לידי ביטוי בצורה מאוד משמעותית. ההחלטות שהוא מקבל היום הן ממקום הרבה פחות מעורב שמסוגל לראות את התמונה הגדולה. אבל הוא רואה רק את ההצלחות שלו והמציאות שלו מאוד מעוותת".
פוטין שב ללינגרד, ועם קריסתה של ברית המועצות חבר לאנטולי סובצ'ק, אחד ממוריו בפקולטה למשפטים, מחבר החוקה החדשה של הפדרציה הרוסית וגם ראש העיר סנט פטרבורג -שהפך למנטור שלו. ב-1996 עבר למוסקבה והתרועע עם חבורה שהייתה מקורבת לנשיא דאז בוריס ילצין בקרמלין. ילצין מינה אותו לראש צוות הנשיאות ואחר כך לראש ה-FSB, שירות ביטחון הפנים. ב-1999 מונה פוטין לראש ממשלה ובתום אותה שנה הוכרז על-ידי ילצין כממלא מקומו.
9 צפייה בגלריה
כוחות צבא רוסיה בקרים
כוחות צבא רוסיה בקרים
הפלישה לשם ב-2014 הובילה לסנקציות קשות. כוחות צבא רוסיה בקרים
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חופשת קיץ רפובליקת טובה סיביר
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חופשת קיץ רפובליקת טובה סיביר
לא אומד נכון את השלכות מעשיו. סיביר, 2018
(צילום: EPA)
ב-31 בדצמבר 1999 מונה פוטין לנשיא בפועל עד תום הקדנציה של בוריס ילצין, שהודיע על פרישתו. בשנת 2000 נבחר לנשיא הפדרציה הרוסית וכיהן בתפקיד במשך שתי קדנציות מלאות. בשל מגבלות חוקתיות נמנע ממנו להתמודד על כהונה שלישית רצופה כנשיא רוסיה, ולקראת תום הקדנציה השנייה הוא סימן את דמיטרי מדבדב כמועמד המועדף עליו לתפקיד הנשיא הבא.

"מעריץ את התרבות הרוסית הקשה"

במרץ 2008 נבחר מדבדב לנשיא בבחירות כלליות, ומינה את פוטין לראש ממשלת רוסיה. במרץ 2012 זכה פוטין בבחירות לנשיאות, ובמאי אותה שנה הושבע לתפקיד הנשיא לקדנציה שלישית. הוא חזר ונבחר לקדנציה רביעית גם במרץ 2018.
9 צפייה בגלריה
פוטין עם נמר בסוצ'י, 2014
פוטין עם נמר בסוצ'י, 2014
פוטין עם נמר בסוצ'י, 2014
(צילום: רויטרס)
"פוטין לא מאמין במערביות", מדגישה ד"ר יהושע. "הוא גדל על ערכי הקומוניזם. הוא מעריץ את התרבות הרוסית הקשה ולשם הוא רוצה להביא את רוסיה. הוא מבין שהמערב לא יקבל אותו ולא ישתף איתו פעולה וזה אפילו לא בקטע של לכבוש את העולם אלא יותר מהמקום של להחזיר עטרה ליושנה, להחזיר את רוסיה לגדולתה".
במהלך כהונתו כנשיא נהנה פוטין מפופולריות בציבור הרוסי. נוצרה לו תדמית של נשיא חזק, שהצליח לנצח את הטרור הצ'צ'ני ולהביא למדינה סדר לאחר תקופה של שפל כלכלי וחוסר יציבות שלטונית שחוותה מאז קריסת ברית המועצות. בה בעת, פוטין עורר ביקורת על התנהלותו כנשיא, הן מבית והן מצדן של ממשלות זרות וארגוני זכויות אדם. הפלישה לחצי האי-קרים וסיפוחו, לצד העימותים צבאיים במזרח אוקראינה שבאו לאחר מכן, גררו מערכת עיצומים מצד מדינות המערב, נאט"ו והאיחוד האירופי נגד המשטר ונגד אוליגרכים המקורבים אליו. לימים הואשמה מוסקבה גם בהתערבות בבחירות בארצות הברית ובמדינות נוספות.

"הוא לא מייצג את העם הרוסי – הוא רוסיה"

אחת מנקודות התורפה של פוטין, לדברי ד"ר יהושע, היא הנרקיסיזם. "מנהיג נרקיסיסטי רואה רק את ההצלחות שלו, כך שבאופן אוטומטי הוא לא יכול לראות את היכולות של היריב", היא אומרת. "הוא לא מסוגל לראות את העוצמה שיש ליריב ואת המצב הקשה של רוסיה. מבחינתו ההצלחות של הצבא שלו זה מה שמזין אותו כרגע. כך נפלו מנהיגים אחרים שלא העריכו את העוצמה של היריב. פוטין נמצא במקום שהוא לא מסוגל לאמוד נכון את ההשלכות של המעשים שלו וכמה שהם הרסניים לרוסיה".
9 צפייה בגלריה
אוקראינה אש עשן אחרי הפצצה של רוסיה ליד ברובארי נזק הרס מלחמה באירופה משבר
אוקראינה אש עשן אחרי הפצצה של רוסיה ליד ברובארי נזק הרס מלחמה באירופה משבר
הפצצה רוסית ליד ברובארי שבאוקראינה
(צילום: EPA)
לדבריה, מבחינת פוטין, הוא לא מייצג את העם הרוסי - הוא בעצמו רוסיה. "לכן הוא מקבל החלטות מבלי לחשוב איך זה משפיע על העם ועל המדינה", מסבירה ד"ר יהושע. "הוא חי בתקופה הסובייטית ורוצה לחזור לגדולה של פעם. זה שהמערב מתעלם, לא מכבד אותו ומתייחס אליו בצורה מאוד מזלזלת, פוגע מאוד באגו שלו. הוא רוצה להראות שהוא חזק ומכאן מגיעות ההחלטות האלה. הוא לא יעצור עד שאוקראינה לא תוחרב לגמרי ותהיה נתונה למרותו. הוא רוצה שליטה מלאה, וכל עוד לא ישיג אותה, זה לא יהיה מקובל עליו. ככל שהמערב ידחק אותו לפינה, כך הוא יתעצבן יותר ויפעל נגד".
ד"ר יהושע מסבירה כי מעבר להפרעת האישיות הנרקיסיסטית של פוטין, יש לו נגיעות של אישיות אנטי-סוציאלית. "הוא אוהב להטיל אימה על אנשים, אוהב שאנשים נתונים למרותו", היא אומרת. "הוא רוצה שכולם יעשו בדיוק מה שהוא אומר לפי הדרך שלו. אם לא ילך בטוב, ילך ברע. אין לו שום בעיה להשתמש בכל האמצעים כדי להשיג מה שהוא רוצה. האנשים תחתיו הם כלי כדי להוביל אותו לאן שהוא רוצה להגיע, ואין לו סנטימנטים. הוא יודע לשים מסביבו את האנשים שיהיו נתונים למרותו והוא יודע איזה כלים להפעיל כדי שזה יקרה".

הרומן, הבת הסודית – ותדמית איש המשפחה

פוטין היה נשוי במשך 30 שנה לאשתו לודמילה ולהם שתי בנות, מריה בת ה-36 ויקטרינה בת ה-35. לודמילה ובנותיו של פוטין שומרות על פרטיותן, ולא נחשפו כמעט בציבור עד 2018. באתר "פרויקט" דווח כי נשיא רוסיה החל בסוף שנות ה-90 ברומן עם סבטלנה קריבונוגיק, מנקה בסנט פטרסבורג שהתעשרה במהירות, וכי לשניים יש בת סודית. הקרמלין הכחיש, אך ביוני 2013 התראיין פוטין בטלוויזיה הרוסית יחד עם אשתו, והשניים הודיעו כי הם מתגרשים לאחר 30 שנות נישואים.
9 צפייה בגלריה
הונו נאמד ב-2017 בכ-200 מיליארד דולר. פוטין בסיביר ב-2005
הונו נאמד ב-2017 בכ-200 מיליארד דולר. פוטין בסיביר ב-2005
הונו נאמד ב-2017 בכ-200 מיליארד דולר. פוטין בסיביר ב-2005
(צילום: AFP)
"הוא היה נשוי 30 שנה ובנה תדמית של איש משפחה, אבל זה היה רק חיצונית - כי ממה שידוע, יש לו פילגשות בכל מקום וילדים בכל מקום", אומרת ד"ר יהושע. "אין הרבה מידע על המשפחה שלו, ומה שיש זה מה שהוא בחר להראות. זו התמונה של המנהיג המרוחק המסתורי. בלתי מושג. הוא לא רוצה להראות 'עמך' כמו כולם אז הוא מגביה את עצמו ואת המשפחה שלו מאחרים. הפמליה שלו כולה מורכבת מגברים ואני משערת שהתפישה שלו כלפי נשים היא שוביניסטית".
בשנת 2007 נבחר פוטין לאיש השנה של המגזין "טיים", ו"פורבס" דירג אותו במשך שנתיים רצופות, ב-2013 וב-2014, בתור המנהיג החזק ביותר בעולם. בשנת 2017 נבחר על ידי המגזין "טיים" כאחד ממאה האנשים המשפיעים בעולם. ביולי 2017 דווח כי הונו של פוטין נאמד בסך כ-200 מיליארד דולר.
"לפי עדויות, יש לו טירה מטורפת על אי מבודד, ששם יש העתק של הקרמלין", מתארת הפרופילאית את עושרו של פוטין. "מדובר במשהו ראוותני מאוד, עם בריכות ועושר מאוד גדול, כדי לבסס אותו כמנהיג גדול. זה הכי הולך ביחד עם האישיות הנרקיסיסטית שלו. אין לו חברים והוא לא מבלה באירועים. הוא בן אדם שנהיה הרבה יותר בודד עם השנים, ואנשים נמצאים סביבו לא בגלל שהם חברים שלו אלא בגלל אינטרסים. ההתנהלות שלו היא לדאוג לצרכים שלו וליהנות מהעושר שלו לבד".