שנתיים אחרי פרוץ המגפה ששינתה לחלוטין את שגרת החיים, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון אמרה היום (שני) כי היא חושבת שמערכת החינוך תצטרך להתמודד עם השלכות הקורונה גם בשנים הקרובות. "מי שחושב שהקורונה נשכחה או שאחרי הגל השישי ייפסקו כל התחלואות שהגיעו למערכת - הוא טועה", אמרה השרה בוועידת "האנשים של המדינה" של ידיעות אחרונות ו-ynet. הריאיון המלא - בפתח הכתבה.
3 צפייה בגלריה
ועידה ועידת האנשים של המדינה ח״כ יפעת שאשא ביטון שרת החינוך
ועידה ועידת האנשים של המדינה ח״כ יפעת שאשא ביטון שרת החינוך
יפעת שאשא ביטון בוועידת האנשים של המדינה
(צילום: עמית שאבי)
"מערכת החינוך תצטרך להתמודד עם ילדים שנפגעו חברתית ורגשית ועם פערים לימודיים", אמרה שאשא ביטון. "אנחנו מדברים על הרבה מאוד מצוקות שהיו לפני המגפה והתעצמו איתה, אבל יש דבר אחד שהיום ברור לכולם: מערכת החינוך היא קודש קודשים. לא נוגעים בה ולא סוגרים אותה".
שרת החינוך הוסיפה כי "כשאני אמרתי שאת שנת הלימודים חייבים לפתוח כי אנחנו חייבים לייצר עבור הילדים, ההורים והצוותים יציבות, ודאות, ותחושה שהמערכת זמינה ונגישה למי שיכול ורוצה - אמרו שזה חוסר אחריות. האשימו בהכחשה ובהרבה דברים אחרים, היום כולם מודים שזה היה צעד נכון".
השאלה היא אולי על הדרך באמת. האם הייתה דרך לעשות את זה יותר טוב? "מ-1 בספטמבר היו חיסונים ובדיקות בבתי הספר. זו הסיבה שאמרתי לאורך כל הדרך שמערכת החינוך היא פתרון, ולא בעיה", ענתה שאשא ביטון. "אנחנו ניטרנו כמו שלא ניטרו בשום מערכת אחרת במשק הישראלי, ואפילו תרמנו להורדת התחלואה כי זיהינו מראש ילדים שהיו א-סיפטומטיים ויצאו לבידוד. ילדים שאם לא הייתה מערכת חינוך פתוחה הם פשוט לא היו נבדקים".
הבדיקות העצמיות בבתים פחות עבדו. "אבל בסופו של דבר זה עשה את שלו. ראינו שבניגוד לכל תחזיות הזעם לא הייתה עלייה בתחלואה. מערכת החינוך הפתוחה לא הביאה להתפרצויות, אלא להיפך. היא הביאה לשקט, יציבות ורגיעה, בכך שידעו שהמערכת פועלת ומי שרוצה יכול להגיע למערכת באופן סדיר".
3 צפייה בגלריה
ביקור שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון וראש עיריית ירושלים משה ליאון בבית הספר פלא בירושלים, אחד מבתי הספר המכילים בארץ
ביקור שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון וראש עיריית ירושלים משה ליאון בבית הספר פלא בירושלים, אחד מבתי הספר המכילים בארץ
שאשא ביטון בביקור בבית ספר בירושלים
(צילום: דור פזואלו)
3 צפייה בגלריה
ועידה ועידת האנשים של המדינה יפעת שאשא ביטון
ועידה ועידת האנשים של המדינה יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון בוועידת האנשים של המדינה
(צילום: דנה קופל)
בהמשך נשאלה שרת החינוך על הדרך שבה מערכת החינוך מתמודדת עם צוותי ההוראה השחוקים והמחסור התמידי במורים ומורות, ושיבה היא שעל המערכת לשפר את תנאי המורים וליצור מוטיבציה גם מחוץ לעוסקים בחינוך לערוך הסבה מקצועית.
"הדבר הראשון זה השכר", הסבירה שאשא ביטון. "אנחנו נילחם על כך שהמורים יקבלו שכר ראוי יותר, שייתן איזשהו ביטוי למה שהם עושים. אני מוכרחה לומר שכמי שמכירה את השליחות שבהוראה, אני לא מאמינה שיש מספר שתוכלי לנקוב והוא ישקף את מה שהמורים באמת עושים בשטח. אבל מה שהם מקבלים היום - זה לא יכול להימשך, ואנחנו נילחם יחד עם הארגונים כדי שהמורים יקבלו שכר ראוי".
שרת החינוך הוסיפה כי "הדבר השני שיכול לשפר את התנאים זה הנושא של תנאי העבודה, היכולת לתת להם ולמנהלים אוטונומיה לעסוק בעשייה החינוכית, ליזום בשטח, לחלום חינוך ולעשות חינוך ולא להיות 'פקידים בכירים של משרד החינוך'. עבור מנהלים שכל מה שהם עסוקים בו זה מילוי דו"חות ופרוצדורות, ועל כל תוכנית שהם רוצים לעשות יש קולות קוראים שבסוף הם אומרים 'לא צריך, נעשה מה שיש', אני רוצה שהדברים יהיו פשוטים עבורם. אני רוצה שמנהלים יהיו פנויים לעשייה, לחינוך ולחזון שהם מביאים לתוך בית הספר. ושהמורים יהיו פנויים לעשייה חינוכית בתוך הכיתות".
שאשא ביטון הדגישה כי לא פחות חשוב מכך הוא נושא הגיבוי למורים ולמערכת החינוך. "ראינו בשנים האחרונות את נושא מעורבות ההורים, שהיא חשובה מאוד - אבל אנחנו חייבים להקפיד שהמעורבות הזו לא תהפוך להתערבות. אנחנו נגדיר את מערכת היחסים בין כל השותפים בקהילה הבית-ספרית ואני מעריכה שזה, יחד עם צעדים נוספים, ייתן אוויר לאלה שנמצאים היום במערכת, יאפשר להם לרצות להישאר ויגרום לאחרים לרצות להצטרף".
על שחיקת המורים שנמצאים במערכת החינוך אמרה שאשא ביטון כי "יש הרבה מאוד מורים שעייפים מהדינמיקה של המערכת. הם באמת באו עם חלום מאוד גדול, היה להם חזון על איך נראה מורה בכיתה - וראו שזה החלום ושברו. אנחנו צריכים לראות איך אנחנו מחזירים חזרה את היצירה והחדווה לתוך מערכת החינוך".
את מאמינה בתגמולים למורים שמגיעים להישגים יותר גבוהים או שמייצרים פעילויות חינוכיות יצירתיות יותר? "לגבי מורים צעירים - חד משמעית כן", אמרה שאשא ביטון. "אנחנו ניתן דגש למורים מתחילים כי אנחנו רוצים לייצר מוטיבציה למורים חדשים להגיע ולהיכנס לתוך המערכת. בתור האמונה על המערכת להשכלה גבוהה אנחנו נייצר מסלולים של תמרוץ בהכשרת מורים כדי לעודד יותר ויותר אנשים להכשיר את עצמם להוראה. זאת תצטרך להיות תנועת מלקחיים. לגבי התגמול הדיפרנציאלי, אני יותר מאמינה בתמרוץ: מתן תמריצים למורים שיבואו לבתי ספר מורכבים, לבתי ספר בפריפריה ולמקומות שבהם אנחנו נרצה לצמצם פערים, וכמובן למורים שיתפתחו מבחינה מקצועית.
"זאת אומרת מורים שיהיו אחרי תואר שני יקבלו שכר שהוא גבוה יותר, מורים שישתלמו יקבלו שכר גבוה יותר. צריך לייצר את המוביליות בתוך המערכת, כי בואו נגיד את האמת - היום אנחנו מסתכלים על הדור הצעיר ורואים שהם אוהבים לזוז ממקום למקום. הם נמצאים קצת זמן בכל אחד מהמקומות, וככה הם מרגישים שהם מתפתחים. אנחנו צריכים לייצר את המוביליות ואת תהליך ההתפתחות בתוך המערכת כי אני לא רוצה לייצר מצב שבו יש לי מורה שנמצא חמש שנים במערכת ומרגיש שהוא צריך לקפוץ לדבר הבא. אנחנו נמצאים בשיח עם הארגונים, עם האוצר, עם גורמים באקדמיה ועם הרבה מאוד שותפים כדי לראות איך אנחנו מעצבים את מערכת החינוך באופן שהצעירים שלנו ירצו להיות חלק ממנה".
בספטמבר הבא יהיה מספיק מורים ומורות כדי לפתוח מערכת תקינה או שמחסור בכוח אדם ישתק את המערכת? "אנחנו נעשה הכל כדי לפתוח שנה כסדרה, כששכר המורים יהיה בעלייה והמורים ירצו להישאר ולהיות חלק מהמערכת שלנו".