תומכי "קבוצת וגנר", החברה הצבאית של יבגני פריגוז'ין, אישרו אמש (יום ד') שפריגוז'ין נהרג בהתרסקות מטוס מצפון לבירה מוסקבה - כחודשיים אחרי המרד שהנהיג. ערוץ טלגרם שמזוהה עמם דיווח מוקדם יותר כי המטוס הפרטי של פריגוז'ין יורט על-ידי מערכת ההגנה האווירית במחוז טבר. "ראש 'קבוצת וגנר', גיבור רוסיה ופטריוט אמיתי של מולדתו, נהרג כתוצאה ממעשיהם של הבוגדים ברוסיה. אבל גם בגיהינום, הוא יהיה הטוב מכולם! לרוסיה התהילה!", נכתב בערוץ.
רוסיה טרם פרסמה הודעה על מותו של פריגוז'ין, אך רשות התעופה האזרחית הצהירה כי פריגוז'ין ודמיטרי אוטקין - מפקד "קבוצת וגנר" ומי שנחשב ליד ימינו - היו במטוס שהתרסק. קודם לכן הודיעה הרשות כי פריגוז'ין נכלל ברשימת הנוסעים, ונסיבות ההתרסקות נחקרות. בהתרסקות המטוס, שהמריא ממוסקבה לסנט פטרבורג, נהרגו עשרה בני אדם - שבעה נוסעים ושלושה אנשי צוות. עדי ראייה דיווחו על "פיצוץ גדול" וסיפרו שהמטוס עלה באש עוד לפני שהתרסק.
9 צפייה בגלריה
פוטין, פריגוז'ין ושברי המטוס הבוער
פוטין, פריגוז'ין ושברי המטוס הבוער
פוטין, פריגוז'ין וזירת ההתרסקות
(צילום: Gavriil GRIGOROV / POOL / AFP)
פריגוז'ין, נזכיר, הנהיג בחודש יוני מרד בראשי הצבא הרוסי - במחאה על ניהול המלחמה באוקראינה. המרד הסתיים כעבור יממה בלבד, ופריגוז'ין נשלח לגלות בבלארוס עם חלק משכירי החרב שלו. המרד של פריגוז'ין בשר ההגנה וברמטכ"ל של רוסיה היה אירוע חסר תקדים בתקופת שלטונו של ולדימיר פוטין, ובסוף השבוע של המרד אף פורסמו הערכות שרוסיה בדרך למלחמת אזרחים. בשעות שאחרי פרוץ המרד האשים פוטין את פריגוז'ין בבגידה. "זו דקירה בגב המדינה והעם הרוסי", אמר.

נשיא בלארוס הבטיח לפריגוז'ין: פוטין לא יחסל אותך

כשכוחותיו של פריגוז'ין התקרבו למוסקבה הוא הודיע על סיום המרד - ובהמשך דווח על הסכם בינו לבין השלטון, שהושג בתיווכו של נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו - שטען שהוא ביקש מפוטין, בעל בריתו הקרוב, להימנע מחיסולו של פריגוז'ין. לדברי לוקשנקו, בשיחה עם מנהיג המרד הוא ביקש ממנו לעצור – והזהיר כי אם ימשיך להתקדם לכיוון מוסקבה, הוא "יימחץ כמו חרק".
למרות ההגלייה לבלארוס, בחודש יולי חזר פריגוז'ין במפתיע לביקור ברוסיה. במקביל פרסמה התקשורת הרוסית תמונות מביכות מהפשיטה על אחוזתו, כולל צילומים שלו חובש פאות צבעוניות.
9 צפייה בגלריה
רוסיה פשיטה על אחוזה של יבגני פריגוז'ין סנט פטרסבורג פאות צילומי סלפי
רוסיה פשיטה על אחוזה של יבגני פריגוז'ין סנט פטרסבורג פאות צילומי סלפי
התמונות המביכות של פריגוז'ין
בהסכם לסיום המרד נקבע כי החקירה שבה פתחו שלטונות רוסיה נגד פריגוז'ין בגין המרדה תיסגר והוא יקבל חנינה. ההסכם החליש בצורה דרמטית את כוחה של "קבוצת וגנר", שבמהלך המלחמה באוקראינה הובילה את הקרב לכיבוש העיר בחמוט - הקרב הארוך והקשה מתחילת המלחמה. בהסכם הוחלט שחלק מלוחמי "קבוצת וגנר" יעברו לבלארוס, ואחרים ישתלבו בצבא הרוסי.
ב-26 ביוני, יומיים אחרי המרד, אמר פריגוז'ין כי לא תכנן בשום צורה להפיל את משטרו של פוטין, אלא פעל להדחת שר ההגנה והרמטכ"ל. לאורך המלחמה פריגו'זין האשים אותם בבגידה, ולפני פרוץ המרד האשים את הצבא במתקפה נגד שכירי החרב שלו.
פריגוז'ין, אוליגרך בן 62, היה בעבר בעל ברית של נשיא רוסיה. הוא ניהל חברת קייטרינג שסיפקה שירותים לקרמלין, וקיבל את הכינוי "השף של פוטין". בסוף השבוע שבו פתח במרד הקפיד פריגוז'ין שלא לתקוף את הנשיא הרוסי - והשתלח בשר ההגנה סרגיי שויגו וברמטכ"ל ולרי גרסימוב.
9 צפייה בגלריה
זירת ההתרסקות
זירת ההתרסקות
זירת ההתרסקות
(צילום: RUSSIAN INVESTIGATIVE COMMITEE / AFP)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר אמש כי הוא "לא מופתע" מהאפשרות שפריגוז'ין נהרג בהתרסקות. "אני עדיין לא בדיוק יודע מה קרה, אבל זה לא מפתיע אותי", אמר לכתבים, עוד לפני האישור הרוסי על מותו של פריגוז'ין. "יש מעט דברים שמתרחשים ברוסיה שלא קשורים לפוטין".
בזמן ההודעה על התרסקות המטוס של פריגוז'ין השתתף פוטין בטקס במחוז קורסק, ליד הגבול האוקראיני, לרגל 80 שנה לקרב על קורסק במלחמת העולם השנייה.

אוקראינה: פריגוז'ין חתם על חוזה החיסול שלו

מיכאליו פודוליאק, יועץ לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, הגיב להתרסקות המטוס ואמר שפוטין "חיכה לרגע" לחסל את פריגוז'ין. לפי פודוליאק, פריגוז'ין "חתם" על חוזה החיסול שלו "ברגע שהאמין להבטחות הביזאריות של לוקשנקו, ול'מילת הכבוד' האבסורדית של פוטין".
בחודש שעבר דיווח המודיעין האוקראיני כי רוסיה מתכננת להתנקש בחייו של פריגוז'ין. לפי הדיווח שירות הביטחון הרוסי, ה-FSB, הופקד על התוכנית לחסל אותו. אחרי המרד העריכו רבים כי כמו במקרים קודמים, גם הפעם ינסה הקרמלין לנקום במי שמתנגד לו. ראש ממשלת רוסיה לשעבר מיכאיל קסיאנוב העריך שמבלארוס ימשיך פריגוז'ין לאפריקה, "ויהיה איפשהו בג'ונגל". הוא הסביר: "פוטין לא יכול לסלוח לו על זה. הוא הרס לו את היציבות, והחיים שלו יהיו מוטלים בספק".
9 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין (מימין) ויבגני פריגוז'ין
ולדימיר פוטין (מימין) ויבגני פריגוז'ין
"השף של פוטין" עם הנשיא הרוסי
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
ראש קבוצת וגנר יבגני פריגוז'ין פרסם סרטון ראשון מאז המרד
ראש קבוצת וגנר יבגני פריגוז'ין פרסם סרטון ראשון מאז המרד
פריגוז'ין בסרטון שפרסם שלשום, ככל הנראה מאפריקה
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין טקס במחוז קורסק ב רוסיה בזמן התרסקות המטוס של יבגני פריגוז'ין
ולדימיר פוטין טקס במחוז קורסק ב רוסיה בזמן התרסקות המטוס של יבגני פריגוז'ין
פוטין בטקס בקורסק, בזמן התרסקות המטוס
(צילום: Gavriil GRIGOROV / POOL / AFP)
רק ביום שני האחרון פרסם פריגוז'ין סרטון ראשון מאז המרד: הסרטון, שלא ברור מתי הוקלט, צולם ככל הנראה באפריקה ובו נראה פריגוז'ין באזור מדברי כשהוא לובש מדי צבא וחמוש ברובה. בסרטון הבטיח פריגוז'ין שאנשיו יהפכו את אפריקה ל"מאושרת וחופשית" יותר. לא ברור מתי חזר לרוסיה.
בתיעוד קודם של פריגוז'ין, מבלארוס, הוא נראה משוחח עם לוחמיו ומצהיר ש"קבוצת וגנר" מוכנה להגביר נוכחות באפריקה. פריגוז'ין קרא לשכירי החרב של החברה הצבאית הפרטית שלו להיערך לנסיעה אפשרית לאפריקה. "אנחנו צריכים להתכונן, להשתפר ולצאת למסע חדש לאפריקה", אמר. "קבוצת וגנר" כבר שלחה בעבר לוחמים למוקדי כמה סכסוכים ביבשת, והואשמה בפשעי מלחמה.
פורסם לראשונה: 22:40, 23.08.23