טקס האזכרה הממלכתי השנתי לחללי מבצע קדש, בציון 65 שנים למבצע, התקיים היום (שלישי) בהר הרצל בירושלים בהשתתפו הנשיא, שרים, שופט מבית המשפט העליון ובכירים רבים נוספים - אך ללא אף נציג מצה"ל. בעקבות חשיפת ynet בעניין, שר הביטחון בני גנץ הנחה את הרמטכ"ל כי מעתה ישתתף בכל טקס אזכרה דומה קצין צה"ל בדרגת אלוף לפחות.
מתברר כי לטקס - שאליו הוזמנו גם הרמטכ"ל ושאר האלופים - נשלח קצין בדרגת תת-אלוף, אולם הוא לא הגיע. לכן, ברגע האחרון נאלץ המזכיר הצבאי של נשיא המדינה יצחק הרצוג להניח את הזר במקומו. יו"ר יד לבנים, אלי בן שם, זעם על כך בשם המשפחות השכולות - שכן זו הפעם השנייה בתוך שלושה חודשים שלא מגיע נציג צהל לטקס אזכרה ממלכתי. בפעם הקודמת היה זה בטקס לציון מלחמת לבנון השנייה, אז נעדר מהטקס ברגע האחרון האלוף יואל סטריק.
3 צפייה בגלריה
פורום מטכ"ל ומצטייני הנשיא לשנת 2021
פורום מטכ"ל ומצטייני הנשיא לשנת 2021
יצטרכו לנכוח בכל אחד מטקסי הזיכרון הממלכתיים
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
הרצוג בטקס האזכרה הממלכתי לחללי מבצע קדש
הרצוג בטקס האזכרה הממלכתי לחללי מבצע קדש
הרצוג בטקס האזכרה הממלכתי לחללי מבצע קדש
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ )
אז, שלח יו"ר ארגון יד לבנים מכתב לרמטכ"ל אביב כוכבי בו ציין כי "אני פונה אליך לאור פניות נזעמות של הורים שכולים אשר הביעו באוזני תרעומת כבדה על כך שצה"ל לא שלח נציג בכיר בדמות אלוף פיקוד או רמטכ"ל לטקס הממלכתי לזכר נופלי מלחמת לבנון השנייה. המשפחות השכולות רואות בצבא ובך נציג נאמן של ההורים השכולים ואלו היו רוצות לראות את הרמטכ"ל באירועים של יד לבנים ובטח בטקס ממלכתי המציין את נפילתם של 121 חללים".
לסיום ביקש בן שם את התערבותו של הרמטכ"ל שמקרים כאלו לא יחזרו על עצמם ונציגיו הבכירים של צה"ל יכבדו את המעמד ואת המשפחות ויגיעו לטקסים. אולם היום, כשלושה חודשים לאחר אותו מכתב, שוב כאמור לא נכח נציג צה"ל בטקס ממלכתי.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ בטקס "נזכור בשירים" לזכר יצחק רבין בגן שמואל
בני גנץ בטקס "נזכור בשירים" לזכר יצחק רבין בגן שמואל
גנץ
(צילום: יאיר שגיא)
היום נשמע בן שם נסער עוד יותר. "יש פה פגיעה חמורה במשפחות השכולות", אמר. "צה"ל מחויב לשלוח נציג ובפעם השנייה בתוך כמה חודשים בלבד שזה לא קורה. זה זלזול בטקס, בלוחמים ובייחוד במשפחות השכול. אם נשיא המדינה ומכובדים אחרים יכולים להגיע, אין שום סיבה שגם בצה"ל לא יכבדו את המעמד".