מעבר לשאלה המשפטית: אריה דרעי לך הביתה. מעבר לעשרה שופטים אשכנזים מול אחד מזרחי: אריה דרעי, לך הביתה. מעבר לסבירות: לך הביתה. מעלת בשליחותך הציבורית, בייעוד שלך, בגורל שלמענו הגעת לפה. המלך אולי לובש חליפות מעצבים איטלקיות, אבל הוא עירום. לך הביתה, אריה. לימדת פה, כדמות לחיקוי, דור שלם וילדיהם שמשתלם ללעוג לחוק, שזה בסדר להוציא לשון לשלום בתוך השבט.

דרעי תמיד היה אקרובט שיווקי. מעטרה ליושנה, דרך הסרטונים המבריקים שלו, המיתוג שלו, ברית הדפוקים ועד קמפיין השקופים. תוכו היפוכו של ברו. כמזרחי, צריך לשאול שאלות נוקבות את דרעי: מה הוא בדיוק עשה עבור מזרחים ביותר משלושה עשורים שבהם הוא נמצא בצמתים הכי מרכזיים ועל השיברים של הפוליטיקה והכלכלה הישראלית, שלא לדבר על מוקדי כוח כמו משרד הפנים.
האם צומצמו הפערים? האם יותר ילדים מזרחים זכאים לבגרויות? האם ליותר מזרחים יש סיכוי להגיע ליחידות טכנולוגיות? מה לגבי הומואים ולסביות מזרחים? מה לגבי הנשים המזרחיות, דרעי דאג להוריד את האפליה נגדן, את הפערים בשכר? האם נמצאים יותר מזרחים באקדמיה, במשפט? האם יש ייצוג גדול יותר למזרחים כיוצרים בתקשורת? האם תחת תקופת דרעי ישראל נפתחה יותר להיגדים מתוך קונטקסט מזרחי, בעולם הפוליטיקה, התרבות, הרווחה?
דרעי היה אמון בדיוק על הבעיות הללו, הוא היה אמור לסגור את הרווחים, לפתוח את ישראל למשב רוח אוריינטלי. כשאתה יושב 30 שנה על התקציבים וההחלטות כדי לפתור בעיה, ואתה לא מצליח לפתור את הבעיה הזאת, אתה נהפך לחלק מהבעיה. לדרעי לא התאים לפתור את הבעיה הזו. הוא בחר לא לטפל בתשתיות, אלא לשים טפטים. הרעיון של דרעי לגבי חזרה ליושנה הוא רעיון של חזרה לחברה פטריארכלית, שמרנית, מכונסת. בחירה מסיבית בתנועה שכזו דורשת בערות קמצנית בשאלות. את זה דרעי טיפח.
1 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
אריה דרעי
(צילום: רויטרס)

היה אמור להיות הגשר המחבר

אבל זו לא הייתה מעילת האמון העיקרית של דרעי. דרעי היה אמור להיות הגשר שמחבר בין החוליות שמהוות את הכלל הישראלי, בין המסורתיים לחילונים, בין השמאל לימין, בין המזרחים לאשכנזים. דרעי הוא ארכיטקט חד במינו: הוא בנה גשר שמפריד בין הצדדים. שלום פנימי הוא אסון למפלגה כמו ש"ס במתכונת הנוכחית שלה.
גם בעיניים המזרחיות שלי זה עיוות נורא ואיום שעשרה מתוך 11 שופטים בעליון שופטים מנהיג מזרחי שנבחר בעיקר על ידי מזרחים. אבל תגיד את האמת אריה: מה בדיוק עשית שהמספר יהיה שונה
דרעי הוא זקן השבט של הפוליטיקה הישראלית, חכם ואינטילגנט ומניפולטור ובעל מפלגה עם שיווי משקל שהיה יכול לקבוע בדיוק על איזה נתיב ישראל תיסע. אבל בתום 30 השנים הללו, ישראל מפולגת, שונאת, אכזרית. השנאה המזרחית כלפי מה שמייצג את האליטה האשכנזית מעולם לא הייתה גדולה יותר, ההתעלמות והבוז האשכנזיים כלפי האפליה המקוממת, שמתקיימת בישראל קרוב ל־70 שנה, מעולם לא היו גדולים יותר, והגיעו לשיאם בממשלת ההסתה והגזענות של יאיר לפיד.
זאב אברהמיזאב אברהמי

אריה דרעי, לך הביתה. הגיע הזמן. מעלת בייעודך. כן, גם בעיניים המזרחיות שלי זה עיוות נורא ואיום שעשרה מתוך 11 שופטים בעליון שופטים מנהיג מזרחי שנבחר בעיקר על ידי מזרחים. אבל תגיד את האמת אריה: מה בדיוק עשית שהמספר יהיה שונה?