ח"כ אוסנת מארק מהליכוד מעכבת בחירת שופטים חדשים לבתי המשפט. לדבריה היא מסרבת להיות "חותמת גומי" לרשימה שהוגשה לה לאישור. היא דורשת לראיין מחדש את השופטים המועמדים ולהכניס נציגות של חברי כנסת להשתלמויות שמשמשות לסינון מועמדים. מארק התעמתה בנושא עם יו"ר הוועדה, שר המשפטים אבי ניסנקורן, ועם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, שמתנגדים לדרישותיה.
2 צפייה בגלריה
ההרכב החדש של הוועדה לבחירת שופטים
ההרכב החדש של הוועדה לבחירת שופטים
הדיון הראשון של הוועדה, בשבוע שעבר
יומיים לפני ראש השנה התכנסה מליאת הוועדה לבחירת שופטים בראשות שר המשפטים אבי ניסנקורן. בדיון נדונו שיטות העבודה והיכרות בין חברי הוועדה. כמו כן חולקו חבריה להרכבי המשנה הדנים באישור המועמדים לבחירה לבית משפט השלום, או קידום שופטים לבית המשפט המחוזי.
ח"כ מארק דרשה שלוועדות המשנה המתכנסות בימים אלה - ובהם עולים שמות השופטים שכבר עברו סינון ראשוני במכון להשתלמויות שופטים - יגיעו המועמדים לראיון נוסף. היא נימקה את סירובה בכך שמדובר במועמדים שנבחנו לפני יותר משנה וחצי, מאז כינוסה האחרון של הוועדה שלא פעלה בזמן מערכות הבחירות.
"אני לא מקבלת את התכתיבים של השרה הקודמת איילת שקד וחבר הוועדה לשעבר אפי נוה", אמרה מארק בוועדה. "אני רוצה לבחון בעצמי את מי שאמנה לשופט בישראל. בעקבות פרשת אפי נוה והשופטת אתי כרייף, ראינו מה הוועדה הוציאה תחת ידה ואיך בחנו את השופטים".
לכן, היא טענה, "חובה לבחון מחדש את הדברים ולא לקבל כנתונים את המועמדים שעברו את הוועדה הקודמת. זה אינטרס שלנו כנבחרי ציבורי להציג מינויים ראויים ולהשיב את אמון הציבור במערכת. אני מגיעה לתפקיד הזה בדחילו ורחימו ואני רוצה למנוע את התקלות שקרו בקדנציה הקודמת".
2 צפייה בגלריה
אוסנת מארק
אוסנת מארק
אוסנת מארק. "הפרוטוקולים חייבים לחשוף את כל עבודת הוועדה"
(עטא עוויסאת)
כבר בישיבת ההכנה הקודמת הבהירה מארק, שנבחרה בתמיכה פומבית של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהיא דורשת שינויים בנהלי ועדת הבחירה "כפי שהתחייבה לבוחרים".
המכון להשתלמות שופטים הוא גוף הסינון והמיון למועמדים לשיפוט. ישיבותיו חשאיות ובמסגרתן בוחנים שופט עליון, שני שופטים מחוזיים, שני פסיכולוגים ונציג לשכת עורכי הדין את מידת התאמתו של מועמד לשיפוט. המלצות המכון נחשבות לרוב אורים ותומים לצורך בחירת שופט.
מארק דרשה הסבר מכוח איזו סמכות המכון פועל. מנהל בתי המשפט, השופט יגאל מרזל, השיב שמדובר בנוהג של שנים, וגם הרכב ועדת הסינון הוא נוהג של שנים. מארק הטיחה בו: "נציג הלשכה נולד לפני שלוש שנים ב'דיל' שנערך בין ראש הלשכה לשעבר לשרת המשפטים שקד ולנשיאת העליון".
היא הוסיפה כי "אין מקום לנציג לשכת עורכי הדין בוועדת הבחירה וקל וחומר במכון להשתלמויות". לעומת זאת, דרשה מארק שחבר כנסת, שהוא נציג ציבור, יהיה נוכח בפורום המכון. מרזל השיבה לה: "הוא יכול להשתתף כמשקיף", ומארק ענתה: "מה פתאום משקיף? חבר כנסת הוא לא קהל בדיוני המכון. אין מציאות כזו שבה יש לכל הגופים החברים בוועדה נציגות במכון זולת לנבחרי הציבור. ההמלצות שיוצאות מהמכון מקבלות משקל מכריע בהחלטה ולא ייתכן שהציבור ייעדר מההליך הזה".
מארק דורשת פרסום פרוטוקולים מפורטים של דיוני הוועדה לבחירת שופטים. בישיבה הוסבר לה שעם תום דיוני הוועדה מחובר סיכום בעניין השמות שנידונו, מי התקבל ומי לא. מי שלא התקבל מנומק במשפט קצר או שניים (אין מספיק ותק, אין מומחיות וכו'). לדברי מארק, "הפרוטוקולים חייבים להיות מתומללים ולחשוף את כל עבודת הוועדה. הציבור חייב לדעת כיצד נבחרים השופטים ומהם הנימוקים לבחירה או אי-בחירה של מועמד".