המנדט להרכבת הממשלה בדרך ללפיד: נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין סיים בצהריים (יום ד') את סבב ההתייעצויות השני להטלת המנדט למלאכת הרכבת הממשלה. על יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד המליצו 56 חברי כנסת, בעוד על יו"ר ימינה ח"כ נפתלי בנט המליצו שבעה חברי כנסת. לפיכך, ריבלין יצטרך להכריע אם להטיל את המנדט על לפיד או להעביר את ההכרעה לכנסת.
אחרי שהמנדט של ראש הממשלה בנימין נתניהו פקע בחצות, נפתח מחדש סבב ההמלצות לקביעת המועמד שעליו תוטל המשימה. חברי הכנסת לפיד ובנט נפגשו בזה אחר זה עם הנשיא ריבלין במשכנו, וביקשו להטיל על כל אחד מהם בנפרד את המנדט.
בניגוד לסבב ההמלצות הקודם, שבו קיבל לפיד תמיכה של 45 חברי כנסת, הפעם הצטרפו לתמיכה בו גם ששת חברי הכנסת של תקווה חדשה בראשות גדעון סער וגם חמישה מתוך ששת חברי הכנסת של הרשימה המשותפת (חד"ש ותע"ל). רק בל"ד החליטה לא להמליץ על אף מועמד. כך עשתה גם רע"מ של ח"כ מנסור עבאס. בבלוק הימין, שכולל את הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית, המליצו לנשיא להעביר את המנדט לכנסת.
4 צפייה בגלריה
ריבלין ולפיד
ריבלין ולפיד
ריבלין ולפיד
(צילום: חיים צח, לע"מ)
בשעות האחרונות של לפני סיום סבב ההמלצות, עשה בנט מאמץ אינטנסיבי מול בלוק הימין לקבל את המנדט להרכבת ממשלה. בכירים בליכוד וגורמים בתוך בלוק הימין אמרו לנתניהו להעביר המלצה על בנט, אך הוא סירב לכך. שתי אפשרויות עמדו בפני נתניהו: להמליץ על בנט או לבקש את הכרעת הכנסת. בסופו של דבר הבחירה שלו הותירה את לפיד כמועמד ודאי לקבל את המנדט.
במכתב של הליכוד לנשיא צוין: "הליכוד קורא לנפתלי בנט, לאיילת שקד ולכלל חברי ימינה לעמוד בהתחייבותם בבחירות שלא ללכת לממשלה עם לפיד ושאר מפלגות השמאל. הליכוד משוכנע שברגע שבנט ושקד יתחייבו להיות חלק מגוש הימין, ניתן יהיה להבטיח רוב בכנסת לממשלת ימין".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
רה"מ נתניהו
(צילום: יונתן זינדל)
ראש הממשלה נתניהו כתב לנשיא: "אנו סבורים כי במצב הדברים הנוכחי, אין היתכנות להקמת ממשלה במהלך התקופה של הטלת מנדט נוסף. על כן אנו סבורים שנכון להעביר את ההכרעה לכנסת.
"עמדתנו זו באה גם בהמשך לעמדה שהוצגה על ידך טרם הטלת המנדט הראשון לפיה הדבר הנכון לעשות הוא להעביר את המנדט לכנסת. הנסיבות בעניין זה לא השתנו. העברה לכנסת תגדיל מאוד את הסיכוי להקמת ממשלה תוך זמן קצר בדרך שתמנע בחירות. בכך ייחסך פרק זמן נוסף של חוסר ודאות למדינת ישראל".

לפיד שמר על שתיקה

לפיד לא שוחח עם העיתונאים לפני ואחרי פגישתו עם הנשיא ריבלין. מנגד, בנט אמר לפני כניסתו למשכן הנשיא: "בעזרת השם נקים ממשלה טובה לעם ישראל". לפי ההערכה, ריבלין לא יחזיר את המנדט לכנסת משום שמשמעות המהלך היא בסבירות גבוהה סבב נוסף של בחירות כלליות.
פרט למפלגת יש עתיד וחלק מהרשימה המשותפת, המליצו על לפיד גם כחול לבן, ישראל ביתנו, מרצ, העבודה וכאמור גם תקווה חדשה של סער וחלק מהרשימה המשותפת. יו"ר ימינה בנט המליץ על עצמו. בסבב הראשון בחרו בתקווה חדשה ובמשותפת לא להמליץ על אף אחד מהמועמדים.
4 צפייה בגלריה
ריבלין ובנט
ריבלין ובנט
ריבלין ובנט
(צילום: חיים צח, לע"מ)
בימינה נדמה היה בבוקר שח"כ עמיחי שיקלי מערים קשיים על הקמת ממשלת שינוי משותפת ללפיד ולבנט. במכתב ששלח ליו"ר מפלגתו ציין שיקלי כי הוא "מתנגד לממשלה עם השמאל". עם זאת, גורמים בימינה ציינו כי שיקלי פירט את ההתנגדות שלו, אך לא הכריע סופית בעניין.
בתגובה רשמית לדברים אמרו בימינה: "מכבדים את עמדת ח"כ עמיחי שיקלי, שהייתה ידועה לנו. ימינה מחויבת לעשות הכול כדי להקים ממשלה יציבה ומתפקדת כדי למנוע הידרדרות לכאוס של בחירות חמישיות, וכך תעשה".
4 צפייה בגלריה
ח"כ שיקלי
ח"כ שיקלי
ח"כ שיקלי
(צילום: יואב דודקביץ)
ח"כ סער כתב הבוקר לנשיא המדינה ריבלין: "לאחר ששקלנו את השיקולים השונים הגענו לכלל דעה שלעת הזו נכון להמליץ על ח"כ יאיר לפיד, בהקשר של הניסיון להקמת ממשלת אחדות על פי המתכונת של ממשלת חילופים. זאת, בהמשך לשיחות שהתקיימו בנושא זה בין הסיעות בשבועות האחרונים.
"סעיף 13א לחוק יסוד: הממשלה מאפשר שמקבל המנדט לא בהכרח יהיה ראש הממשלה הראשון בממשלה כזו. להבנתנו, המלצה על ח"כ לפיד בשעה זו עולה בקנה אחד עם מיצוי האפשרות להקמת ממשלת אחדות ושינוי, מהלך שאת חיוניותו פירטנו במהלך מערכת הבחירות".
יו"ר רע"מ עבאס כתב לנשיא: "רע"מ לא ממליצה על מועמד ספציפי לראשות הממשלה, אך היא כן תשתף פעולה בצורה חיובית עם מי שתטיל עליו מלאכת הרכב הממשלה, קרי מי שזוכה למספר הממליצים הרב ביותר. רע"מ יכולה להשלים את מניין הקמת הממשלה, היא כן תעשה את זה אם ייענו דרישותיה במשא ומתן".
ברשימה המשותפת אמרו: "בבחירה בין הטלת המנדט על ח"כ נפתלי בנט, החזרת המנדט לכנסת, והטלת המנדט על ח"כ יאיר לפיד, הרשימה המשותפת, ברוב דעות, מעדיפה את הטלת המנדט על ח"כ יאיר לפיד. הרשימה המשותפת מדגישה כי אינה תומכת בממשלה שבראשה יעמוד ח"כ נפתלי בנט, ותמשיך לנהל מגעים מול ח"כ יאיר לפיד. יצוין כי חד"ש ותע"ל תמכו בהחלטה ואילו בל"ד התנגדה על כל המשתמע מכך".
מהליכוד נמסר הלילה, דקות ספורות לפני פקיעת המנדט שניתן לנתניהו, כי "עקב סירובו של בנט להתחייב לממשלת ימין, דבר שהיה מוביל בוודאות להקמת ממשלה בהצטרפות של חברי כנסת נוספים, ראש הממשלה נתניהו החזיר את המנדט לנשיא".