המשבר הבא של הקואליציה? ועדת השרים לחקיקה תדון ביום הראשון הקרוב בהצעת החוק שהגיש חבר הכנסת רם שפע (העבודה) ללגליזציה של קנאביס. זאת לאחר שרק לפני כשבוע משכה הקואליציה לבקשת רע"מ הצבעה על חוק שעסק באי-הפללת משתמשי קנאביס. שפע סיפר היום (רביעי) באולפן ynet כי הוא מנהל שיחות ראשוניות עם רע"מ ואמר כי הוא "בהחלט מאמין שבממשלה הנוכחית נעביר רפורמה אדירה לקנאביס".
הדיון ביום ראשון יתקיים כאמור על רקע הסכמתה של חברת הכנסת שרן השכל לדחות את ההצבעה על "חוק הקנאביס", שעסק באי-הפללת צרכני הקנאביס, לאור בקשתה של רע"מ. מדובר בהצעת חוק שצפויה לאתגר את הקואליציה, משום שסיעת רע"מ שחברה בה מתנגדת לרפורמות בתחום מטעמי דת. למרות זאת, ההצעה הוגשה בעיתוי הנוכחי מתוך כוונה לאשר את שני החוקים יחד, כמשלימים אחד את השני, ולנסות ולתפוס את ההסכמות הקואליציוניות האפשריות סביב הנושא.
3 צפייה בגלריה
רם שפע
רם שפע
"דורש תהליך הכנה ארוך". רם שפע
(צילום: משה מזרחי )
"אני ממשיך את הקו שלי בשנים האחרונות עוד לפני שהייתי ח"כ וגם בממשלה הקודמת, שהובלתי ללגליזציה. שרן השכל שותפתי לקואליציה הובילה אז והיום אי-הפללה. זה אירוע אחר לגמרי, משמעותי וחשוב אבל נקודתי".
-על זה רע"ם לא הסכימו, אז יסכימו על לגליזציה? "שוחחתי ארוכות עם רע"ם, שוחחתי גם עם בצלאל סמוטריץ' והמפלגה שלו, כיוון שאני מבין שהדרך היחידה להוביל את הרפורמה הזאת זה לעשות מהלך כולל שמסדיר את היחס של המדינה לקנאביס. בשביל לעשות הסדרה צריך תהליך שכולל הסברה בבתי ספר ולוודא מה עושים עם התמכרויות. אני רוצה לעשות תהליך מקיף ואין לי עניין לתקוע אצבע בעין. להיפך, להתחיל עכשיו כי זה דורש תהליך הכנה מאוד ארוך".
3 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה רע"מ
ישיבת סיעה רע"מ
"שיחות כנות ומעמיקות". מנסור עבאס
(צילום: עמית שאבי)

יו"ר סיעת העבודה הודה עם זאת כי "אני עוד לא יודע מה יקרה עם רע"ם אבל יש שיחות ראשוניות כנות ומעמיקות. גם הם מבינים שהם רוצים לטפל בפשיעה במגזר הערבי ובכלל רוב הגורמים היום שמספקים את החומר שהרבה אנשים צורכים לצריכה עצמית הם עבריינים. אני בהחלט מאמין שבממשלה הנוכחית נעביר רפורמה אדירה לקנאביס שתהיה יותר גדולה מאי-הפללה, כי היא מסדירה ומטפלת בכל אותן בעיות שמפריעות לרע"ם ולך ולי".
על פי הצעת החוק שתעלה לאישור השרים, ועדיין לא ברור מה סיכוייה לעבור, בישראל יוקמו חנויות ייעודיות לממכר קאנביס לצריכה עצמית בכפוף לרישיון ולפי תנאים שיקבע שר הבריאות, ובכפוף לרישיון עסק מטעם הרשות המקומית. בהצעה נכתב כי היא "עוסקת אך ורק בצריכת קנאביס עצמית. השימוש מוגבל לכמות שאינה עולה על 15 גרם לאנשים מעל גיל 21, למעט אנשים שמחזיקים בתפקיד ביטחוני או בתפקיד אחר שייקבעו על-ידי שר הבריאות. כמו כן, נהיגה תחת השפעת קנאביס תהיה אסורה".

3 צפייה בגלריה
שרן השכל
שרן השכל
פנתה לחכ"ים הערבים. שרן השכל
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
במקביל ח"כ שרן השכל הודיעה היום כי תעלה שוב בעוד שבוע בדיוק את הצעת החוק לאי-הפללה של צרכני קנאביס. השכל פנתה לנציגי הציבור הערבי בכנסת: "כ-33% מהמעצרים בגין קנאביס מבוצעים כלפי אזרחים ערבים - כמעט פי שניים מגודלם באוכלוסיה. בקרב הערבים יש 45% שניסו או משתמשים בקנאביס ואתם דנים אותם לחיי עבריינות״.
שפע, שכיהן גם בקואליציה הקודמת מטעם כחול לבן, אמר כי התנהלות הממשלה הקודמת ביחס לקורונה הייתה נגועה בשיקולים פוליטיים ואילו זאת הנוכחית שקולה הרבה יותר. "יכול להיות שדברים צריכים להתנהל טוב יותר, אני לא אומר שהכל מושלם, אבל אני כן חושב שרואים את זה בהתנהלות רה"מ והשרים שלו, שיושבים יחד ומקבלים החלטות ומדברים".
כ-40 יום לפתיחת שנת הלימודים, ולמרות שטרם הוצג מתווה ברור בנושא, טען שפע: "אני חושב שהדבר הכי משמעותי זה שיגידו מראש מה הולך לקרות, ומסתמן שזה הכיוון שלנו. בניגוד מוחלט לפעם קודמת אז שר החינוך חשב שיודע הכל וכל הזמן התבלבל".
-גם שרת החינוך הזאת חושבת כך. "לא, שרת החינוך אומרת שהיא מתכוננת ותגיד מראש מה המתווה שלה. ואם היא חושבת שצריך להימנע מקפסולות בשביל לימודים מקסימליים, אני מסכים איתה. אנו שוקלים את האפשרות להגבלות ואני רוצה להזכיר משהו שאולי קצת שוכחים שדיברנו עליו בגלים הקודמים - הדיפרנציאליות קריטית, גם בשביל הרשויות שיאפשרו להם להתנהל בצורה יותר אוטונומית ולא לקבל החלטות גורפות על כל ישראל".