שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה מתחה הבוקר (שני) ביקורת על טענת משרד הבריאות שלא ניתן לקצר בשלב זה באופן גורף את תורנויות המתמחים לרפואה בגלל מחסור בכוח אדם: "בעיניי זה מאוד תמוה, יש מספיק מתמחים", קבעה. "יש לי יותר מ-2,000 תיקים של רופאים, כולל מתמחים, שרוצים לעלות לישראל - ואנחנו צריכים לדאוג שהם משתלבים בשוק התעסוקה".
5 צפייה בגלריה
מחאת המתמחים
מחאת המתמחים
"מאוד תמוה, יש מספיק מתמחים". ההפגנה בתל אביב בסוף השבוע
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה
פנינה תמנו שטה
השרה פנינה תמנו שטה בוועידת "עולים מכל הלב"
(צילום: יריב כץ)
בריאיון בוועידת העלייה והקליטה "עולים מכל הלב" של "ידיעות אחרונות", ynet ו"ווסטי", בשיתוף משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית – לקראת יום העלייה של שנת 2021 - אמרה השרה תמנו שטה כי "אנחנו בעיצומו של מאבק לקראת החלטת ממשלה בנושא, בהמשך להחלטה קודמת שהעברתי בממשלה הקודמת".
- זה צפוי לקרות כבר בשבוע הבא? "בשבוע הבא אנחנו נעביר החלטת ממשלה להגדלת התקנים, לקלוט מסה של עולים חדשים שהם רופאים. זה בעיקר מתמקד במתמחים, כדי לסייע להם לתת את מה שהם רוצים לתת, ועדיין להגיע לארץ מבלי שהם מרגישים שהמקצוע שלהם ננטש".
- אבל עושים להם חיים קשים, לא קל לרופא או אח שמגיע מחו"ל להתקבל פה לבתי חולים. "תהליך הרישוי מטורף, זאת הייתה ההחלטה הקודמת. יש פערים כביכול בתעודות שניתנות על ידי המועצות להשכלה הגבוהה בין מדינה למדינה. אנחנו לא צריכים להערים קשיים, וזה התפקיד שלי לבוא מול כלל הגורמים במו"מ ולהבהיר שרופא בצרפת או רופא בארה"ב הוא לא פחות טוב מרופא בישראל, ואם חושבים כך אז אנחנו צריכים לעשות את הגישור הנכון ולא להקשות.
5 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה טיטי איינאו סיון חילאי
פנינה תמנו שטה טיטי איינאו סיון חילאי
ריאיון בוועידת "עולים מכל הלב"
(צילום: יריב כץ)
"יש לנו גם כ-3,000 מהנדסים שממתינים בתור, ואני כרגע אחרי פגישות עם ראש הממשלה ועם שר האוצר, כדי שנדאג שמנוע הצמיחה האדיר הזה יפעל. מדינה אחרת השקיעה באנשים האלה והם באים אלינו, זה מנוע הצמיחה הגדול ביותר מבחינה כלכלית".

הממתינים באתיופיה? "תוך 3 שנים הסאגה הכאובה תסתיים"

השרה תמנו שטה התייחסה גם למבצע "צור ישראל" להעלאת 2,000 יהודים ממחנות ההמתנה באתיופיה בעיצומה של מגפת הקורונה - ולעובדה שאלפים עדיין ממתינים במחנות לעלייה ארצה.

"הממשלות הביאו החלטות, זרקו מספר, אבל לא שמו סעיף תקציבי - ואז אנשים זוכרים את המספר שנאמר אבל אף אחד לא בדק כמה הביאו. אם ב-2015 הובטח על ידי נתניהו שיעלו 9,000, כמה הוא העלה? העלה 2,000 עד 2020. אני הבאתי עוד 2,000. זאת אומרת שהממשלה לא מיישמת את ההחלטות שלה -את זה אני מתקנת. אם אני נתתי מילה לציבור אני צריכה לעמוד במילה הזאת. מדובר בחיים של אנשים".
לדבריה, היא תציג בקרוב מתווה שגובש בשיתוף פעולה עם שרת הפנים איילת שקד: "מתווה מאוד סדור שבודק את התיקים מהר, נותן תשובות לאנשים, גם אלה שמסורבים יקבלו תשובות. קיבלתי עכשיו תקציב להעלאתם של 3,000, ואני מתכוונת לפעול שבשלוש השנים הקרובות אנחנו נסיים עם הסאגה הכאובה הזאת. זה פשוט לא נורמלי כשאני רואה הורים וילדים מפוצלים, זה לא יהודי וזה לא ערכי".
5 צפייה בגלריה
העלייה מאתיופיה הושלמה
העלייה מאתיופיה הושלמה
עולים מאתיופיה מגיעים ארצה
(צילום: שאול גולן)
השרה מתחה גם ביקורת על השיח הציבורי בנושא. "אנחנו חייבים לשנות את השיח, אני חייבת לומר כבת הקהילה שזה כל כך לא הוגן כלפי קהילה שלמה לתת לנו להרגיש שכביכול יש לנו איזה אקדח על הרקה וכל הזמן שואלים 'מתי אתם נגמרים, מתי המספרים מסתיימים?'", אמרה.
"אני לא זוכרת מעקב כזה על עולים מאף מדינה אחרת. לצד זה, הדאגה שלי היא שיעלו יהודים לישראל. אני חושבת שכל עוד המדינה לא לקחה אחריות על הרשימות שהיו במחנות ועל זה שפוצלו משפחות באופן גס, צריך לפתור את זה. זה פשע. אני פוגשת אימהות, אין לי מה לומר להם, 20 שנה לא ראו את הילדים שלהם".
- שנתיים של מגפה עולמית שבה למרות כל הקשיים והסגרים והמגבלות, עמדת מול גורמי הבריאות שביקשו לא להכניס ארצה בכלל שום אנשים שהם לא אזרחי המדינה והצלחת בכל זאת להמשיך את העלייה לישראל. איך עשית את זה? "מה שקודם כל עמד לנגד עיניי זה התמונות ההיסטוריות, אפילו מלפני קום המדינה, המעפילים שהגיעו ארצה בדרך לא דרך, עליות קשות של אנשים שצעדו ממדינות ועברו מדבריות, כולל אני שעשיתי מסע. בעיניי אין שום משבר בעולם שיכול לעצור עליית יהודים או יהודי שרוצה להגיע הביתה לישראל ושהשערים יהיו סגורים. זה עיקרון בסיסי והממשלה הסכימה איתי. נכון, כשנכנסתי לתפקיד הייתי איזו מדיניות שקטה של עיכוב העלייה, וזה משהו שלא יכולתי לקבל אותו והבאנו את זה לשולחן הממשלה - וגם לממשלה הנוכחית זה היה ברור מאליו עם כל הקשיים והאתגרים שאנחנו נייצר את המתווים הירוקים כך שכל יהודי שירצה להגיע והוא בריא, עם הבדיקות הנדרשות, יוכל להגיע לישראל".
- מה הסיבה שאנשים בכלל עלו דווקא בזמן הקורונה? "זה על פניו אנשים נורמטיביים. אומרים 'מי המשוגע' או 'איזו משפחה משוגעת עוברת מדינה בתקופת משבר ומגפה עולמית', וגם בישראל היו לנו רגעים שלא הצטיינו במיוחד. למה הם הגיעו? אני יכולה להגיד לכן שהתשובה העיקרית היא ציונות. לא כדי להיטיב עם עצמם, אנשים יכלו ללכת לכל מדינה אחרת, אבל היהודים בוחרים לבוא הביתה לישראל מהסיבה הפשוטה שבתקופת הקורונה רבים הרגישו שמה שמובן מאליו הוא לא מובן מאליו יותר. הרגישו שהחיים מתערערים ושזה הזמן להגשים חלום. לכן אנחנו רואים גם קפיצה משמעותית השנה, גידול של 30 אחוזים בכמות העולים שהגיעו מתחילת השנה ביחס למה שהיה בשנה הקודמת, וזה מרגש. שלוש השנים האחרונות עלו יותר מ-80 אלף עולים. זאת עיר גדולה במדינת ישראל".
5 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה טיטי איינאו סיון חילאי
פנינה תמנו שטה טיטי איינאו סיון חילאי
השרה תמנו שטה עם המראיינות סיון חילאי וטיטי איינאו
(צילום: יריב כץ)
- הייתה ביקורת כלפייך על כך שמשפחות לא יכולות להיפגש. אנשים עלו לארץ, אבל קרוביהם מחו"ל לא יכלו לבקר אותם בגלל הגבלות הקורונה. "זה היה אחד הקשיים העיקריים של העולים בתקופת הקורונה וקיבלנו לא מעט תלונות, אז התחלנו לפעול בקבינט הקורונה שצריך להחריג את הקרבה הראשונה של העולים – שההורים, שהאחים ושהבנים והבנות יוכלו להיפגש, כי אחרת הבדידות היא איומה, במיוחד בקורונה ועל אחת כמה וכמה כשאתה חי בין יבשות. הצלחנו להעביר את זה בקבינט לאחר מאבקים יחד עם משרד הפנים. לצערי קרבה שלישית עדיין לא, שזה אומר שסבים וסבתות שרוצים לפעמים לראות את החיילים הבודדים שנמצאים כאן בארץ, עדיין לא מורשים. אנחנו מתכוונים לפעול גם בנושא הזה כדי להקל עליהם כמה שניתן".
- יש צפי מתי זה יקרה? "זה מאוד תלוי בתקופות. בסוף אני כמקבלת החלטות נאלצת להפעיל שיקול דעת. כשאני רואה שאנחנו נמצאים בעיצומו של גל שלישי, אני אומרת בכנות שזה לא הזמן לפעול. עכשיו כשאנחנו במגמת בלימה בוודאי שאני אפעל כדי שקרבה שלישית, סבים וסבתות, יוכלו לראות את הנכדים".