"על שרת התחבורה לנקוט בצעד המתבקש": סערה במערכת הפוליטית וברחוב החרדי בעקבות דבריו של מנכ״ל רכבת ישראל בשיחה סגורה שהקלטה ממנה הובאה הבוקר (שלישי) ב-ynet וב"ידיעות אחרונות".
בהקלטה שנחשפה, בשיחה עם מנהלים ב-3 במאי, נשמע מנכ"ל הרכבת מיכאל מייקסנר מספר על הדרך שבה מנעו ברכבת מהחרדים להגיע לפסים בעת הלווייתו של הרב חיים קניבסקי. "מה מרחיק את החבר'ה האלו, את הדוסים, מהרציף? מהמסילות?" נשמע מייקסנר שואל את הנוכחים בשיחה, ומיד ענה: "הכריזה? זה לא עובד, אתה יכול לכרוז עד מחרתיים. אבל שתי בנות אמיצות הלכו על הקו הצהוב הלוך וחזור, ותאמינו לי כולם עמדו ככה".

המנכ"ל מייקסנר התנצל הבוקר והבהיר כי לא רצה לפגוע באיש: "הדברים שנאמרו על ידי לא היו צריכים להיאמר. טעיתי, צר לי על כך ואני מתנצל. זה לא משקף את אישיותי ואמונותיי ובוודאי לא את השירות והכבוד שאני מקפיד לתת לכל אדם בכל תפקידיי ובוודאי ברכבת". אבל ההתנצלות לא הספיקה לאישי ציבור חרדים לפטרו שדרשו משרת התחבורה מרב מיכאלי לפטרו. היא, בינתיים, כלל לא הגיבה.
ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה אמר ל-ynet כי הוא מצפה לטיפול בסוגיה על ידי מיכאלי. ״ההתבטאות המתנשאת והפוגענית של מנכ"ל הרכבת על המגזר החרדי היא בזויה וראויה לכל גינוי. אדם שמדבר כך לא יכול לכהן בתפקיד ציבורי. על מנכ"ל הרכבת לזכור כי 'הדוסים' עליהם דיבר בזלזול בוטה ומחליא הם קהל הלקוחות שלו שבזכותו הוא מתפרנס ומקבל משכורת. על שרת התחבורה לנקוט בצעד המתבקש, לאנשים כאלו אין מקום בשירות הציבורי".
2 צפייה בגלריה
מיכאל מייקסנר
מיכאל מייקסנר
מנכ"ל הרכבת מייקסנר. התנצל
(צילום: מוטי קמחי )
ח״כ מיקי זוהר (הליכוד) גילה כי מיד לאחר שקרא את הכתבה הגיש שאילתה לשרה מיכאלי. בנוסף, במכתב שהעביר למיכאלי, הוא קרא לה לזמן את מנכ"ל הרכבת לשיחה ולבחון את המשך העסקתו. "ידוע לי שהשימוש בשפה העברית חשוב לך מאוד ולראיה הקפדתך על מניעת הדרת נשים בלשונך", כתב ח״כ זוהר. "בעקבות התנהלות זו של מנכ"ל הרכבת אני מציע להנחיל במשרדך בכלל וברכבת ישראל בפרט הקפדה על מניעת הדרת חרדים - שימוש בשפה נקייה יותר והימנעות מהבעת דעות חשוכות".
"לא ייתכן שאדם שנמצא בתפקיד ניהולי בחברה ממשלתית ימשיך בתפקידו מבלי לתת דין וחשבון על התבטאות כה חמורה", כתב ח"כ זוהר. "אני מצפה מהשרה מיכאלי לברר את הנושא לעומקו ולמנוע התנהלויות גזעניות ומחפיצות כאלה בעתיד".
ח"כ אוריאל בוסו (ש"ס) תקף אף הוא את המנכ״ל: "זו מדיניות של שנאה ואובססיה נגד מגזר שלם. ביום שציבור שלם מתאבל על אבידה גדולה יושבים להם עובדי הרכבת סביב שולחן ובמקום לדון בליקויים החמורים של רכבת ישראל הם מתעסקים בהתרסה ורדיפה. אולי אלו דברים שנאמרים בגיבוי חברי הממשלה, אי אפשר כבר לדעת. מצופה משרת התחבורה לפעול בחומרה בנושא״.
2 צפייה בגלריה
נסיעת רכבת מירושלים למודיעין
נסיעת רכבת מירושלים למודיעין
השרה מיכאלי. טרם הגיבה
(צילום: שבתאי טל)
חבר סיעתו ח"כ ינון אזולאי התייחס לדברי מנכ״ל הרכבת במהלך דיון בוועדת הכספים הבוקר בכנסת: "מנכ"ל רכבת שמדבר בצורה מגעילה לא ראוי להחזיק בתפקידו. הוא גם לוקח בנות ומשתמש בהן בצורה לא ראויה ולא נאותה. צריך לבעוט אותו מהתפקיד הזה".
יעקב וידר, יו"ר סיעת הליכוד במועצת העיר בני ברק, אמר כי "מנכ"ל הרכבת כשל בטיפול באיחורים, בצפיפות ובהפסדים העצומים של הרכבת ובמקום לספק לציבור הסבר - בחר להתבטא בגסות נגד אוכלוסיית צרכני התחבורה הציבורית הגדולה בישראל. חמורה מכך היא שתיקתה הרועמת של שרת התחבורה מיכאלי הממונה עליו ומגבה אותו. בישיבת מועצת העיר הקרובה אביא לאישור החלטה להקפיא את כל שיתופי הפעולה העירוניים עם משרד התחבורה עד ששרת התחבורה ומנכ"ל הרכבת יתנצלו ויחזרו בהם".
ח"כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) זעמה גם על השימוש בנשים בכדי להרחיק את הציבור החרדי מהפסים: "מדובר בזלזול בוטה בנשים בכלל ובעובדות הרכבת בפרט, משל היו חומה אנושית נגד פושעים. אל לנו לאפשר אמירות שכאלו, הפוגעות בזכותן של נשים ליחס הוגן במקום העבודה".
עו"ד עינת פישר-לאלו, מנכ"לית שדולת הנשים בישראל, אמרה כי "במדינה דמוקרטית, אסור לנו להסכים לחיות תחת ההנחה כי נשים הן חלק בלתי לגיטימי מהמרחב הציבורי, וכי הן מוקצות בעיני ציבורים שלמים ומודרות ממרחבים ומאזורים ציבוריים. האמירה האומללה של מנכ"ל הרכבת צריכה להדליק נורות אדומות לכולנו בנוגע למקומן של נשים בחברה הישראלית".
מנכ״לית משרד התחבורה מיכל פרנק התייחסה לסערה בישיבת ועדת הכלכלה: ״כל תושבי מדינת ישראל הם אנשים שאסור לדבר עליהם לא בזלזול ולא ביוהרה, אנחנו מכבדים את כל האזרחים שלנו ומשרתים כמה שיותר טוב את כולם. כל ביטוי כזה אינו ראוי לאף אדם ובוודאי ובוודאי לא למשרת ציבור וטוב עשה שהתנצל״.
קובי נחשוני השתתף בהכנת הכתבה