לפי תזכיר החוק שהניח משרד האוצר בשבוע שעבר להערות הציבור, יבוצע קיצוץ קבוע בתקציב הספריות הציבוריות מ-85 מיליון שקל ל-60 מיליון שקל. השינוי שמבקשים לבצע בממשלה עלול לפגוע בהנגשת חינוך ותרבות ברשויות החלשות, שלא יוכלו להשלים מכיסן את הפער התקציבי שייווצר וייאלצו לצמצם את הפעילויות והשירותים שהספריות מספקות.
לקריאת המכתב המלא שנשלח לנתניהו - לחצו כאן
3 צפייה בגלריה
הספרייה הציבורית בדימונה
הספרייה הציבורית בדימונה
הספרייה הציבורית בדימונה. "פגיעה בעושר התרבותי"
(צילום: הרצל יוסף)
כיום יש למעלה מ-600 סניפים של הספריות הציבוריות, ביישובים שונים בכל המדינה. ככל שהיישוב קטן יותר, כך תפקיד הספרייה משמעותי יותר. רק בשנה שעברה קיימו הספריות יותר מ-13,000 אירועי תרבות – והפעילות הענפה תיפגע אם הקיצוץ יתממש, בייחוד בספריות שלא יכולות להתקיים רק ממימון העירייה.
כך, למשל, עלולה להיפגע הספרייה הציבורית בדימונה, שמהווה מוקד מרכזי בעיר לכל הגילים והמגזרים, החל מהשאלת ספרים ועד סדנאות כתיבה, קריאה, מוזיקה ואומנות. רלי ברזילאי, מנהלת הספרייה העירונית בעיר, אמרה כי קיצוץ משמעותי כזה יפגע בהם קשות: "הפגיעה הזאת תגרום לקריסת עולם הספר, עולם התרבות, ולפגיעה גם בחנויות ספרים. סופרים ואמנים ייפגעו מכך. גם האוכלוסייה החרדית שלא עושה שימוש בכל המדיה הדיגיטלית תיפגע. למעשה, ייפגע כל העושר התרבותי שעד כה נהנינו ממנו וכל מה שאנו נותנים בחינם כבר לא יינתן. זאת בכייה לדורות".
נועם כהן, מנהל המתנ"סים בדימונה שמגיע רבות עם ילדיו לספרייה העירונית, הוסיף: "אני מבין שאנו נמצאים בתקופה מודרנית שבה לאנשים אין הבנה לגבי חשיבות הספר. אנו, כאנשי חינוך פורמלי ובלתי פורמלי ואנשי קהילה, מוכרחים לעודד את המוסד הזה, הספרייה, ששומר עלינו כחברה טובה יותר, ואסור לנו לוותר עליו. יש להתנגד בכל תוקף למהלכים האלה של הממשלה".
3 צפייה בגלריה
הספרייה הציבורית בדימונה
הספרייה הציבורית בדימונה
הספרייה בדימונה. "לאנשים אין הבנה לגבי חשיבות הספר"
(צילום: הרצל יוסף)
3 צפייה בגלריה
הספרייה הציבורית בדימונה
הספרייה הציבורית בדימונה
פעילות בספרייה ציבורית. "הספרייה היא כבר מזמן לא מקום שרק באים לשאול ממנו ספרים"
(צילום: הרצל יוסף)
גליה סיוון, שכבר שנים מגיעה לסדנאות ולפעילויות בספרייה בדימונה, הופתעה כששמעה על הקיצוץ המסתמן: "הספרייה היא כבר מזמן לא מקום שרק באים לשאול ממנו ספרים, עבורי זה ממש מקום בילוי וכאן אני מכירה אנשים עם מחשבות ודעות שונות משלי. אנחנו מבטאים את עצמנו בכתיבה ומכירים סופרים ומשוררים, איפה עוד יש לי דבר כזה? מקום שמנגישים בו את הספרות היפה לכל מי שרוצה, מבוגרים וילדים. גם בתקופה כזו, אני לא חושבת שצריך לקצץ דווקא במקור התרבות שלנו".
כדי לנסות לעצור את המהלך, 70 ראשי רשויות מרחבי הארץ שיגרו אתמול (ראשון) מכתב לראש הממשלה נתניהו ובו כתבו: "האם ויתרנו על היותנו עם הספר? העובדה כי הממשלה בעצם משנה את החוק, מפחיתה את השתתפותה בתקציבי הספריות הציבוריות מכאן ואילך, ובעצם מעבירה את הנטל לרשויות המקומיות, משמעה אחת – הרשויות החלשות והפריפריאליות, בצפון ובדרום, תהיינה הראשונות להיפגע מהקיצוץ האמור".
"דווקא במקומות שבהם הספריות הן מקור למידה וידע ומקור לסגירת פערים, תהיה הפגיעה הקשה ביותר. הימים הינם ימים קשים למדינת ישראל ואת המחיר כולנו משלמים, אך לא ייתכן כי אחרי שישקע אבק המלחמה, נגלה כי נשארנו ללא ספריות ציבוריות, ללא רוח, תרבות וספר".
כמו כן, בתוך חמישה ימים בלבד שבהם תזכיר החוק היה פתוח להערות הציבור, הוגשו יותר מ-4,500 פניות בנוגע אליו, ובאיגוד מנהלי הספריות הציבוריות מקווים שהעניין הציבורי הרב בקיצוץ המשמעותי יצליח לבטל את רוע הגזירה.