"ראובן היקר נפל במקום שהכי אהב, ברפת שהיתה מפעל חייו. חששנו לחייו אך לצערנו הוא שילם בחייו על המסירות שלו לרפת ולפרות", כך אמרה היום (ג') דורית הייניק, אשתו של ראובן הייניק ז"ל, מנהל רפת כיסופים אשר נרצח ברפת ב-9 באוקטובר על ידי החמאס. הייניק, שניהל את רפת כיסופים ב-15 השנים האחרונות, הגיע אליה במיוחד מביתו באשקלון, ביום השלישי למלחמה, כדי לטפל בפרות שלא נחלבו כמה ימים - ושם נרצח על ידי חוליית מחבלים שארבה ברפת. בקרב עקוב מדם הצליחו כוחות צה"ל לטהר את המקום ומכון החליבה נהרס כליל בקרב.
2 צפייה בגלריה
הנחת אבן הפינה לרפת בכיסופים
הנחת אבן הפינה לרפת בכיסופים
מימין: גדי ירקוני, ראש מועצה אזורית אשכול; גדי קוניא, מנכ״ל קבוצת תנובה; חיים גבריאלי, יו״ר דירקטוריון קבוצת תנובה; עמית בן יצחק, חבר דירקטוריון תנובה; שני משמאל - יוסי, אביו של ראובן הייניק ז״ל. ראשונה משמאל: גבי, אמו של ראובן
(צילום: רפי דלויה)
היום (ג') התקיים טקס הנחת אבן הפינה בקיבוץ להקמת רפת חלבלבן (תאגיד הקיבוץ) על שם ראובן הייניק ז"ל. נכחו בטקס בני משפחת הייניק, חברי קיבוץ כיסופים, ראש מועצה אזורית אשכול, גדי ירקוני, דירקטוריון והנהלת תנובה. הזמרת ירדנה ארזי אשר הייתה הזמרת האהובה על ראובן שרה את 'שהשמש תעבור עליי', ודיברה בטקס על החיבור שלה להתיישבות העובדת, ולאזור העוטף בפרט.
קיבוץ כיסופים, השוכן כק"מ מהגבול עם עזה, ספג מהלומה קשה ב-7 באוקטובר, כאשר 12 מחבריו ושישה עובדי חקלאות מתאילנד נרצחו, וחבר הקיבוץ שלמה מנצור בן ה-85 נחטף ועדיין נמצא בשבי. רפתות העוטף מהוות כ-5% מכלל תוצרת החלב של ישראל ורפת כיסופים מנתה כ-770 פרות ועגלות, וייצרה עבור תנובה כ-4 מיליון ליטר חלב גולמי בשנה.
לדברי אמנון זרקא, מנהל משק כיסופים, "לאחר חורבנה של הרפת הזו, שהייתה מפעל חייו של ראובן ז"ל, החלטנו לשקם אותה ולשקם לתפארת. מכון החליבה החדש אשר יופעל בעוד 9 חודשים, יאפשר למשק כיסופים לייצר חלב בכמות גדולה בהרבה מזו שיוצרה עד חודש אוקטובר 2023".
2 צפייה בגלריה
הנחת אבן הפינה לרפת בכיסופים
הנחת אבן הפינה לרפת בכיסופים
ירדנה ארזי בטקס, היום
(צילום: רפי דלויה)
גברי ברגיל, יו"ר קיבוץ כיסופים, הוסיף: "כמו כל קיבוצי ויישובי העוטף, אנו מעבירים מכאן מסר ברור לרחוק ולקרוב. כיסופים הייתה וכיסופים תהיה, קיבוץ גדול, חזק, פורח ומלא חיים. אם החקלאות היא נשמת אפו של הרעיון הקיבוצי, הרי הרפת היא הלב הפועם של הקיבוץ. ביום הנורא ההוא בו איבדנו את ראובן הייניק ז"ל והרפת נהרסה, נדרנו נדר, הרפת תקום מחדש והיא תהיה הרפת הגדולה והטובה במשק החלב בארץ. אנו חייבים זאת לראובן אמרנו לעצמנו, אנו חייבים זאת לעצמנו."
גדי ירקוני, ראש מועצה אזורית אשכול: "חברי כיסופים, אתם מוכיחים לכולם – אפשר לרצוח אותנו, אפשר לפגוע בנו אבל אי אפשר לגרש אותנו מהארץ הזו. עם כל הקשיים, יחד נביא פרנסה לכולם. אני מאמין כי נכפיל את מספר התושבים בעוטף ונהפוך את האזור לנפלא ופורח".
מרגע שקיבוץ כיסופים קיבל החלטה לשוב וליישב את הקיבוץ ואף להקים מחדש את הרפת, תנובה החליטה לסייע בשיקום הרפת ובהקמת מכון החליבה, כחלק מקרן הרפתנים שהקימה לשיקום רפתות העוטף שנפגעו במלחמה, בהיקף כולל של כ-15 מיליון שקל.
חיים גבריאלי, יו"ר דירקטוריון תנובה, אמר בטקס כי "קרן הרפתנים של תנובה נועדה לשיקום מהיר של רפתות העוטף. אחד העקרונות המרכזיים שהגדרנו לעצמנו הוא אישור מהיר של המענקים, והיום, כ-3 חודשים מאז הקמת הקרן, כבר הספקנו לסייע ביותר מ-5 מיליון שקל מתוך הקרן לשיקום הרפתות בקיבוצים נחל עוז, בעין השלושה, בעלומים, בניר יצחק, במושב יכיני, וכמובן בכיסופים".