שעה וחצי של ניתוק מהרשתות החברתיות: ברחבי העולם, וגם בישראל, דיווחו על תקלה כללית בפייסבוק. אתר הרשת החברתית לא עלה במשך יותר משעה וחצי, וכך גם אינסטגרם - עד שהרשתות חזרו לפעילות רגילה בסביבות השעה 19:00.
עשרות גולשים שלחו מיילים אדומים ל-ynet בעקבות הקריסה בפייסבוק ובאינסטגרם. התקלה השפיעה גם על הרשת החברתית הנוספת של מטא, Threads, וגם על מסנג'ר. במקביל, דווח על תקלות גם בג'ימייל של המתחרה הגדולה גוגל.
ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח כי באופן חריג יחסית, ממשל ביידן בוחן את התקלות בפלטפורמות של מטא.
4 צפייה בגלריה
תקלה כלל עולמית בפייסבוק
תקלה כלל עולמית בפייסבוק
הדיווחים על התקלה בפייסבוק
4 צפייה בגלריה
תקלה כלל עולמית באינסטגרם ובפייסבוק
תקלה כלל עולמית באינסטגרם ובפייסבוק
למרות ההודעה: בינתיים אל תנסו שוב
קריסת הרשתות החלה בסביבות השעה 17:20. התקלה השפיעה גם על האפליקציות של הרשתות החברתיות, וגם על האתרים עצמם. גורם בפייסבוק אמר ל"דיילי מייל" כי גם המערכות הפנימיות בפייסבוק קרסו, מה שייתכן שהוביל לקריסה הכלל-עולמית.
מאות אלפי גולשים מרחבי העולם דיווחו באתר downdetector על אודות התקלה. רוב התלונות הן על אי יכולת להתחבר לפייסבוק ולאינסטגרם. בישראל לבדה התקבלו אלפי דיווחים על כך שהאתרים והאפליקציות אינם פועלות.
לאחר שהרשתות שבו לעבוד, צייץ דובר מטא, אנדי סטון: "מוקדם יותר היום, תקלה טכנית גרמה לאנשים לחוות קשיים בגישה לחלק מהשירותים שלנו. פתרנו את התקלה במהירות האפשרית, ואנחנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה".
4 צפייה בגלריה
פייסבוק
פייסבוק
פייסבוק. קרס
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
אפליקציית אינסטגרם
אפליקציית אינסטגרם
אינסטגרם. גם
(צילום: רויטרס)
הגולשים הביעו את זעמם על התקלה, ובהם תושבי החוף המערבי בארצות הברית שלא הצליחו להתחבר לפייסבוק כשהתעוררו. אחד הגולשים דווקא נשמע שמח, שגילה כי מדובר בתקלה: "חשבתי שחסמו אותי, נרגעתי כשגיליתי שזה לא רק אצלי".
גולש מישראל, שלא הצליח להיכנס לאתר, כתב במייל האדום של ynet: "אני ועוד הרבה חברים רבים נחסמנו מהפייסבוק ומהמסנג'ר בדיוק באותה דקה. זה מוציא אותנו מהפרופילים ולא ניתן להיכנס בחזרה. אומר שהסיסמה שגויה, לחלקנו אפילו לא נותן להזין סיסמה. זו מתקפת חמאס או סתם באג?".
אילון מאסק, בעלי הרשת החברתית המתחרה X (לשעבר טוויטר), עקץ בציוץ: "אם אתם קוראים את הפוסט הזה, זה בגלל שהשרתים שלנו עובדים".
במחקר שפורסם לפני כשנה בכתב העת האקדמי Computers in Human Behavior, מצאו החוקרים ד"ר טלי גזית וטל איתן מהמחלקה למדעי המידע באוניברסיטת בר אילן כי במקרה של נפילת הרשתות, נוצרת תגובה רגשית מורכבת. תחילה, הגולשים חשו רמות גבוהות של חרדה, משום שחששו שמדובר בתקלה מקומית אצלם בחשבון. רק לאחר שגילו כי מדובר בתופעה גלובלית, המתרחשת בו זמנית אצל כולם, הם הרגישו הקלה רבה ואפילו שחרור מכבלי הרשת.
ד"ר גזית ואיתן התייחסו לתקלה הערב: "לא מן הנמנע שבגלל המצב בישראל, העצבים המתוחים בציבור והתלות הגבוהה ברשתות החברתיות בשעות משבר, התחושה של הישראלים הייתה קשה ומורכבת יותר מאשר במקומות אחרים. ניתן לראות זאת כשעוברים על הפוסטים שפרסמו ישראלים בעקבות הנפילה הערב, בהם הם מספרים על תחושות קשות של חרדה אישית וחשש שהחשבונות שלהם נפרצו, לדוגמה. זאת, על רקע תחושת הביטחון של כולנו, שנפגעה בעקבות אירועי 7 באוקטובר".