לצד החשש מאחוזי הצבעה נמוכים בצל המלחמה ואיחור בפרסום תוצאות האמת בשל מספר המעטפות הכפולות שגדל פי ארבעה, יותר מ-7 מיליון אזרחים יוכלו לבחור היום (שלישי) את ראש הרשות שלהם לחמש השנים הקרובות. איפה ומתי מצביעים, איך מתקיימת ההצבעה ומתי יפורסמו תוצאות האמת? כל מה שצריך לדעת ליום הבוחר.
למציאת הקלפי שמיועדת לאנשים עם מוגבלות - לחצו כאן
5 צפייה בגלריה
אופקים לקראת הבחירות המקומיות
אופקים לקראת הבחירות המקומיות
אופקים לקראת הבחירות המקומיות
(צילום: הרצל יוסף)

בעוד הבחירות לכנסת הפכו לבלתי צפויות והתקיימו בשנים האחרונות בתדירות גבוהה, הרשויות המוניציפליות הן אי של יציבות עבור התושבים. בדרכם אל הקלפי, הם לוקחים בחשבון כיצד ירצו שיטופלו סוגיות שמעסיקות אותם ביומיום כמו חינוך, ניקיון, תחבורה ציבורית, תרבות ובזמן המלחמה גם עלה הצורך בהגברת תחושת הביטחון.
אחרי שנפתחה ההצבעה לחיילים ומשרתי מילואים לפני שבוע, הבוקר בשעה 07:00 נפתחו יותר מ-11 אלף קלפיות ב-242 רשויות וכשבעה מיליון תושבים יוכלו לבחור את ראש הרשות שלהם ורשימתם למועצה. לנוכח החשש לאחוזי הצבעה נמוכים בצל המלחמה, במשרד הפנים קראו לאזרחים לנצל את יום החופש למימוש זכותם לבחור.

היכן מצביעים?

לרשות ציבור הבוחרים יעמדו כ-11,727 קלפיות, מתוכן כ-2,788 קלפיות נגישות מיוחדות וכ-1,400 קלפיות להצבעות מיוחדות. בבסיסים, בחזית ואף באזורי הלחימה הוצבו מאות קלפיות נוספות, שחלקן נפתחו כבר בשבוע שעבר. בימים האחרונים נשלחו לזכאים הודעות עם פרטי מקום הקלפי שלהם. אם לא קיבלתם הודעה, ניתן לבדוק היכן אתם מצביעים באתר משרד הפנים.

מתי תתקיים ההצבעה?

מרבית הקלפיות נפתחו בשעה 07:00 וייסגרו בשעה 22:00. ביישובים קטנים שבהם עד 350 בוחרים ובקלפיות מיוחדות - בבתי החולים, בבתי דיור מוגן, בבתי אבות ובבתי הסוהר - הקלפיות יינעלו בשעה 20:00 או קודם לכן. יש להתעדכן בהתאם לסוג הקלפי שאתם משובצים בה. הגעתם לקראת הסוף? גם הממתינים בתור בסמוך לקלפי בשעת הסגירה יורשו להיכנס ולהצביע.

מי זכאי להצביע?

כל מי שנולדו לא יאוחר מיום 7.11.2006, והם רשומים כתושבי הרשות המקומית/המועצה האזורית במרשם האוכלוסין ביום שליפת פנקס הבוחרים. לנוכח הקפאת פנקס הבוחרים, הרי שגם אם בינתיים מלאו לתושבים צעירים יותר 17 שנים, הם לא יוכלו להצביע בבחירות.

אילו מסמכים יש להציג בקלפי לצורך הזדהות?

כאשר מגיעים לקלפי יש להזדהות בפני מזכיר ועדת הקלפי, באמצעות אחד מחמשת מסמכי הזיהוי הבאים: תעודת זהות, דרכון, רישיון נהיגה ישראלי, תעודה צבאית אישית ותעודת מעבר. בכל האפשרויות חובה שהתעודה תהיה בתוקף ובה תמונה של הבוחר.
5 צפייה בגלריה
נתיבות לקראת הבחירות המקומיות
נתיבות לקראת הבחירות המקומיות
נתיבות לקראת הבחירות המקומיות
(צילום: הרצל יוסף)


אפשר להצביע בקלפי אחרת מזו שאני רשום בה?

חיילים בסדיר, קבע ומילואים, שוטרים וסוהרים בתפקיד, מאושפזים ושוהים בבתי חולים, בוחרים עם מוגבלות בניידות, נשים השוהות במקלטים, דיירי בתי אבות ודיור מוגן, אסירים ועצירים ועובדים במערכת הבחירות, זכאים להצביע בקלפיות מיוחדות. חשוב להדגיש כי חל איסור חמור להצביע בקלפי מיוחדת בנוסף לקלפי שבה רשומים הבוחרים. הדבר מהווה עבירה פלילית.

מתי יפורסמו התוצאות?

ספירת הקולות תחל רק עם סגירת כלל הקלפיות בשעה 22:00. בשל מספר משרתי המילואים הגבוה בתקופה זו בצל המלחמה, במשרד הפנים צופים כמות גדולה של מעטפות כפולות, כ-400 אלף בהשוואה ל-95 אלף בבחירות המקומיות הקודמות, דבר שצפוי לעכב גם את פרסום תוצאות האמת.
מרגע ספירת הקולות, התוצאות יתפרסמו בהדרגה באתר משרד הפנים, כשהצפי לפרסום תוצאות סופיות הוא בתחילת שבוע הבא. ברשויות שבהן אף אחד מהמועמדים לראשות הרשות לא יקבל יותר מ-40% מהקולות, יתקיים סיבוב בחירות שני ביום ראשון 10 במרץ. מועד זה הוקדם מתוך התחשבות בבוחרים המציינים את הרמדאן.

איך מתקיים הליך ההצבעה?

התושבים ב-242 רשויות מקומיות יבחרו ביום הבחירות את ראש הרשות וגם את חברי המועצה. בחלק מהמקרים, אם יש רק מועמד אחד לראשות הרשות, יתקיימו בחירות רק עבור הסיעות שמרכיבות את מועצת הרשות. כל תושב שיגיע אל הקלפי יקבל שתי מעטפות - אחת לבנה ואחת צהובה. מאחורי הפרגוד יש לבחור שני פתקים - אחד צהוב עם שם המועמד שבו הוא תומך לראשות הרשות, ופתק לבן עם אותיות הרשימה שבה הוא תומך למועצת הרשות. יש להכניס לכל מעטפה פתק אחד בלבד, ובצבע המתאים. בסיום משלשלים את שתי המעטפות לתיבת הקלפי.

מי אמר חופש?

באותן הרשויות שבהן מתקיימות בחירות ישנו יום שבתון, והוא חל גם על עובדים שגרים במקום שיש בו בחירות אך מקום עבודתם נמצא ברשות שאין בה בחירות. כדי לקבל את הזכות ליום שבתון צריך לעבוד לפחות 14 ימים רצופים אצל אותו מעסיק. למרות זאת, שירותי תחבורה, הסעדה ושירותים נוספים יפעלו כסדרם גם ביום הבחירות לרשויות המקומיות, והעובדים לא יקבלו יום חופש. במקום זאת, הם יהיו זכאים לשכר בשיעור של 200% או לתוספת שעות חופשה.
5 צפייה בגלריה
העיר רחובות
העיר רחובות
כך זה נראה ברחובות
(צילום: שאול גולן)
5 צפייה בגלריה
בוחרים ראש רשות
בוחרים ראש רשות
בוחרים ראש רשות
(צילום: אבי רוקח)

אני במילואים, איך אצביע?

הצבעות החיילים ומשרתי המילואים החלו בשבוע שעבר, בין היתר בשטחי הלחימה בעזה ובגבול לבנון, באמצעות מעטפות כפולות במשך שבוע שלם לפני יום הבחירות עצמו. אם עדיין לא הצבעת, יש לבדוק מול מפקדיך היכן ניתן להצביע. הצבעה של חיילים ואנשי מילואים תתאפשר גם בקלפיות המיוחדות בהצגת תעודה מזהה תקינה.

מי מנהל את הבחירות בכל קלפי?

כדי להבטיח את טוהר הבחירות, הכפיל משרד הפנים את כמות מזכירי הקלפיות המכהנים במקביל בכל קלפי. במערכת הבחירות יועסקו יותר מ-50 אלף בעלי תפקידים, כ-40% יותר מהבחירות הקודמות. כמו כן, יושבי ראש ועדות הקלפי אחראים לסדר במקום הקלפי.

כמה עולה מערכת הבחירות השנה?

תקציב מערכת הבחירות מוערך בכמיליארד שקלים.

איפה לא יתקיימו בחירות?

שר הפנים משה ארבל קבע כי ב-11 רשויות בגבול הדרום והצפון, שתושביהם מפונים, הבחירות לא יתקיימו היום ויידחו ל-19 בנובמבר 2024. הרשויות שבהן לא יתקיימו בחירות במחוז הדרום הן שדרות, אשכול, שער הנגב, שדות נגב, חוף אשקלון. במחוז הצפון לא יתקיימו בחירות בקריית שמונה, שלומי, גליל עליון, מבואות חרמון, מרום הגליל ומעלה יוסף.
במועצה האזורית מטה אשר בגליל המערבי, שחלק מהתושבים בתחומה פונו, לא דוחים את מועד הבחירות מכיוון שרק מועמד אחד מתמודד על כהונת ראש המועצה. לכן, במטה אשר לא תהיה הצבעה לראש הרשות ויתקיים "נוהל הכרזה" על ראש המועצה המכהן משה דוידוביץ כקבוע בחוק.
הבחירות לוועד המקומי ביישובים המפונים בצת ועראמשה בתחומי מועצת מטה אשר יתקיימו ב-19 בנובמבר 2024. בששת היישובים המפונים אחרים של המועצה האזורית מטה אשר אין התמודדות של יותר מרשימה אחת לוועד המקומי או למליאת המועצה.
פורסם לראשונה: 22:00, 26.02.24