בנציבות קבילות חיילים מתבררת בימים אלה קבילתה של לוחמת ממערך האיסוף הקרבי, שהודחה לפני כחודש וחצי מקורס מ"כים כי התנשקה עם בן זוגה בשטח הבסיס במחנה "סיירים" בערבה.
הלוחמת הודחה פחות משבועיים לפני סוף הקורס, וטוענת כי העונש שספגה היה מוגזם וחסר כל פרופורציות, בטח לאור עברה הנקי והבולט לחיוב, לצד העובדה כי כלל לא הכירה את האיסור לקיים מגע פיזי בתוך בסיסים.
1 צפייה בגלריה
רנטה
רנטה
אילוסטרציה
(צילום: אלעד גרשגורן)
מפרטי המקרה עולה כי הלוחמת, שיצאה לקורס הפיקודי בהקצאה ראשונה מיד לאחר הכשרתה כלוחמת בהצטיינות, התנשקה עם בן זוגה, לוחם במערך, ברחבת הפלוגה של היחידה. האירוע התרחש בנוכחות חיילים אחרים ולטענת הלוחמת לאיש זה לא הפריע ואף אחד מהם לא התלונן. מפקדת כיתה בקורס שהבחינה במעשה הודיעה מיד ללוחמת כי הדבר אסור וכי התנהגותה תטופל משמעתית.

"העדיפו להחמיר בעונש הכי קשה"

"הם היו לבושים כמובן וזה לא פגע באף אחד שנכח, בסך הכול נשיקה", טענה קרובת משפחה של הלוחמת. "לא היו לה אירועי משמעת או עבירות קודמות, והיא ביקשה שיסתפקו בעונש אחר כמו הערה, נזיפה או אזהרה, אבל העדיפו להחמיר בעונש הכי קשה שיכלה לקבל - הדחה מהקורס לפני סיומו. בשבועיים שבין האירוע לוועדת ההדחה, מפקדיה התנכלו לה וסירבו לתת לה משימות והתנסויות. מדובר בלוחמת עם מוטיבציה גבוהה שהתנדבה לשרת כלוחמת".
משפחתה של הלוחמת התייעצה עם עורך דין לנוכח המקרה ובדקה את פקודת השירות המשותף החדשה יחסית, שנראה שעדיין לא הובנה או נכתבה בצורה ברורה, אחרי שהפכה לגרסה החדשה של פקודת השילוב הראוי הישנה. "יש להקפיד על יישום הפקודה כלשונה, ללא החמרות או הקלות", נכתב בסעיף 7 לפקודה המטכ"לית, כפי שהציגה קרובת משפחה של הלוחמת.
בוועדת ההדחה טענו מפקדיה של הלוחמת כי במעשה הנשיקה שלה היא פעלה "בחוסר אחריות ובחוסר בגרות, תוך אי הבנה של המעמד והשלכותיו. החניכה לא הבינה לעומק את מעשיה. מפקד לא יכול להיות בסיטואציה שכזו. זהו אירוע חמור שלא מאפיין חניכים בקורס מפקדים. מצופה מהחייל הפשוט ועד לקצין הבכיר ביותר לדעת את נוהלי ופקודות הצבא, ומי שרוצה להיות באמת מפקד - לא 'מסתכן' בפעולות שעלולות להשפיע עליו משמעתית. צריכה להיות הבנה כלל צה"לית לעול הפיקוד ודרישותיו".
מנגד, הלוחמת לקחה מול הוועדה אחריות מלאה על מעשיה, ואמרה כי היא בשלה לסיים את הקורס הנוכחי. לדבריה, הדחתה היא פספוס: "יש צורך במענה משמעתי אבל יש דרכים אחרות וראויות לעונש עבורי. אני מבקשת לא לחרוץ את גורלי עקב טעות, ולפעול במידתיות כלפיי". בצה"ל הודיעו ללוחמת כי תוכל להתחיל מחדש את הקורס הפיקודי באחד המחזורים הקרובים.
"באיזו מדינה אנו חיים שדבר כזה קורה? איפה עובר הגבול?", תהתה קרובת משפחתה של הלוחמת. "לא היה שום דבר בוטה במעשה שלה או כזה שפגע ברגשות של אחרים".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "החיילת פעלה בצורה בלתי הולמת במהלך שמירה, על כן הוחלט לסיים את הכשרתה כמפקדת. החיילת הורחקה מהקורס הנוכחי ותוכל להצטרף לקורס הבא". גורם צבאי ציין כי "האירוע קרה לאחר ועדות האמצע ועל כן דנו בו בוועדות הסיום".
מ"הפורום החילוני" נמסר: "הכפייה הדתית ממשיכה להשתולל בצבא. שיח הצניעות הקיצוני שחדר לצה"ל בשנים האחרונות, בלחץ של גורמים דתיים מתוך המערכת הצבאית ומחוצה לה, מביא מפקדים בשטח להחלטות קיצוניות ולהחמרות בפרשנות חוקי הצבא באופן שלא עולה בקנה אחד עם לשון הפקודות. עונש ההדחה מהקורס שניתן לחיילת הוא לא רק לא מידתי, אלא גם לא חוקי. צה"ל חייב לבטל את העונש שהוטל על החיילת, וגם להעניש את המפקדים על חריגה מסמכות והפרת פקודה. לא ייתכן ששוב ושוב ייענשו חיילים על הפרות לכאורה של דיני צניעות דתיים שאין להם שום קשר לתפקידם ולתפקודם הצבאי".