על רקע פתיחת המשפט החוזר של רומן זדורוב בשבוע שעבר, אילנה ראדה, אמה של תאיר ראדה שנרצחה בקצרין ב-2006, אמרה הבוקר (יום ד') בריאיון לאולפן ynet כי היא לא מאמינה למשטרה ולפרקליטות שלטענתה "לא רוצות להגיע לחקר האמת". לדבריה, "אין חדש תחת השמש, הפרקליטות ממחזרת דברים".
ראדה אמרה כי התעקשה על קיומו של המשפט החוזר כי "זאת הייתה הפעם הראשונה שבה יכולתי לשבת ולשוחח עם הפרקליטות ועם מי שאמור לנהל את המשפט הזה". לדבריה, "זאת הייתה פעם ראשונה שלנפגעי עבירה יש אפשרות לדבר, אז הבעתי בפניהם את האפשרות היחידה, שהם חוסמים לאורך המון שנים - הראיות שנמצאות במכון הפתולוגי אצל ד"ר חן קוגל, מנהל המכון לרפואה משפטית, שהם באופן עיקש ובלתי מובן לא משחררים, ולא ניתן לקבל אותם. רוב הראיות נמצאות שם".
3 צפייה בגלריה
אילנה ראדה
אילנה ראדה
"אין חדש תחת השמש, הפרקליטות ממחזרת דברים". אילנה ראדה
(צילום: נחום סגל)
ראדה אמרה כי לא כולם רוצים לדעת את האמת כדי להשיג צדק בפרשה. "הטיעון שלהם כמובן הוא שד"ר קוגל הוא עובד מדינה, ושלא ניתן להביא עובד מדינה להעיד נגד המדינה", אמרה. "אבל לא כך הדבר. כמו שנאמר על ידי השופט בפעם שעברה - אין שום ראיה פורנזית שקושרת את זדורוב לזירה. לכן נתתי לפרקליטות את האפשרות הזאת, אמרתי להם 'יכול להיות שתמצאו', חובת ההוכחה עליכם. ואם בסופו של דבר זדורוב יהיה אשם אני אקבל את זה, אין לי התנגדות".
שלב ההוכחות במשפט החוזר של זדורוב החל בשבוע שעבר בבית המשפט המחוזי בנצרת. עד התביעה הראשון היה ראש צוות החקירה המקורי בתיק, ניצב-משנה יורם אזולאי. אילנה ראדה הגיעה לדיון והתפרצה לדבריו של החוקר, כינתה אותו "נבלה", וטענה: "באתי כי קיוויתי שיתחיל משהו אחר, אבל אני רואה שפה מתחיל שקר חדש. יורם אזולאי הוא השקרן הראשי. אנחנו שוקלים כעת להגיש נגדו תלונה במח"ש". עורך דינה של אילנה ראדה, מוטי טימסית, ביקש לאפשר לה לשאת דברים בפני בית המשפט, בקשה שנדחתה על ידי ההרכב. "15 שנים היא תחת העול הנורא של הספק שלא נותן לה לנוח", אמר.

3 צפייה בגלריה
 קצרין רצח תאיר ראדה
 קצרין רצח תאיר ראדה
תאיר ראדה ז"ל
- בתחושה שלך אילנה, המדינה, הפרקליטות ומערכת המשפט לא באמת רוצות לרדת לשורש האמת? "לא. עובדתית רואים שהם ממחזרים דברים. כבר עכשיו, כבר מההתחלה במשפט החוזר דברים שלמעשה גם הגיעו לעליון - נפסלו. אז אני לא מבינה, אתם אומרים שיש משפט חדש, אבל אתם מזלזלים בכל מה שהוחלט בעליון, מבחינת עדים ומומחים? ככה זה נראה".
- אז את בעצם מתרשמת שנכון לעכשיו אין לפרקליטות שום דבר מהותי חדש שיוכיח כי זדורוב הוא האשם ברצח? "אנחנו רק בתחילת הדרך אז אני לא יכולה להגיב באופן נרחץ, אבל כבר ביום הראשון של המשפט, בהקראה של כתב האישום, ראינו שאין שום דבר חדש תחת השמש, ועכשיו בדיונים רואים את הכיוון, את השאלות ואת הדברים שהם מתמקדים בהם. שום דבר חדש".
- את סומכת על המשטרה? על הפרקליטות? את סומכת על האנשים האלה? "לא, ממש לא. חובת ההוכחה עליהם, במיוחד על הפרקליטות. את המשטרה אני מזמן פסלתי. הם שוב חוזרים על אותם שקרים, לא עונים על שאלות ומגמגמים".
3 צפייה בגלריה
רומן זדורוב בבית המשפט המחוזי נצרת
רומן זדורוב בבית המשפט המחוזי נצרת
"אם הוא יהיה אשם אקבל את זה, אין לי התנגדות". זדורוב
(צילום: גיל נחושתן)
כתב האישום המתוקן נגד זדורוב הוגש על ידי הפרקליטות לפני מעט יותר מחודש, על ידי צוות התביעה הכולל את עורכי הדין ויאאם קבלאוי, מיטל חן-רוזנפלד, משה מרציאנו, שרון הר-ציון ובנימין משה. נטען בו שב-6 בדצמבר 2006 עקב זדורוב אחר ראדה לשירותים בבית הספר נופי גולן בקצרין, שם שיסף את גרונה באמצעות סכין יפנית שנשא עמו בקביעות. זדורוב כצפוי מכחיש את המיוחס לו, אבל לא טוען שההודאות שמסר בחקירותיו אחרי הרצח נגבו ממנו שלא כדין. תחת זאת הוא טוען כי ההודאות והשחזור "חסרי משקל בנסיבות שבהן נגבו ויצאו אל הפועל".
כפי שמתוכנן כעת, המשפט צפוי להימשך בקצב של שני דיונים בשבוע במשך שמונה חודשים, עד יוני 2022, ולאחר מכן אמור בית המשפט לצאת לפגרת קיץ. עדיין לא ברור אם יהיה די בכך כדי לשמוע את כל העדים - שמספרם מגיע ל-167. ברשימה 168 עדים, אולם אחד מהם, שהיה קצין מז"פ בעת הרצח, נפטר מאז. בין העדים שצפויים להגיע לבית המשפט נמצאת אולה קרבצ'נקו (א"ק) שבמהלך השנים עלה שמה כמי שנחשדה בביצוע הרצח, בין היתר על ידי סנגוריו של זדורוב. קרבצ'נקו אמרה לאחרונה כי היא שמחה על ההזדמנות לעלות לדוכן העדים ולהזים את הטענות כלפיה.