העיתון "וושינגטון פוסט" דיווח היום (א') כי בכירים אמריקנים הזהירו בשיחות פרטיות את ממשלת אוקראינה כי עליה לאותת על נכונות כלשהי מצדה למשא ומתן עם רוסיה, משום שאם לא תעשה כן – התופעה של "עייפות-אוקראינה" בקרב בעלות בריתה עלולה להחמיר. במונח "עייפות-אוקראינה" מתכוונים האמריקנים לחוסר רצון שעלול להיווצר אצל מדינות במערב לסייע לאוקראינים במלחמתם נגד רוסיה, לנוכח המחיר העצום שגובה המלחמה משאר העולם, בין השאר בדמות העלייה במחירי המזון והאנרגיה.

7 צפייה בגלריה
זלנסקי ופוטין. אין מה לדבר לפני שיוחלף נשיא רוסיה
זלנסקי ופוטין. אין מה לדבר לפני שיוחלף נשיא רוסיה
זלנסקי ופוטין. אין מה לדבר לפני שיוחלף נשיא רוסיה
(צילום: AP, רויטרס, AFP)
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הבהיר בחודשים האחרונים כי על רקע הזוועות שביצעה רוסיה בארצו הוא יסכים לפתוח איתה במשא ומתן על הסדר מדיני אך ורק אם תסיג את חייליה מכל שטחי אוקראינה, בכלל זה חצי האי קרים וחבל דונבאס, דרישה שאין שום סיכוי שמשטרו של ולדימיר פוטין ייענה לה, ורק אם החיילים הרוסים שביצעו פשעי מלחמה על אדמת אוקראינה יועמדו לדין. זלנסקי הבהיר גם שלא יסכים לשאת ולתת עם ההנהגה הנוכחית של רוסיה, אלא רק עם הנשיא שיעלה לשלטון אחרי פוטין.
אם זלנסקי ידבק בדרישתו, פירוש הדבר שאין שום אופק לסיום המלחמה. אוקראינה, מאידך, מדגישה כי אסור למערב להיכנע לסחיטה שמפעילה נגדו רוסיה, בין השאר על-ידי העלאת מחירי האנרגיה והמזון, וכי אם אירופה וארה"ב יקריבו את שאיפותיהם של האוקראינים – ביום מן הימים תגבה רוסיה גם מהן מחיר מדיני וצבאי כבד.
7 צפייה בגלריה
אוקראינה קייב הפסקות הפסקת חשמל ב בית קפה
אוקראינה קייב הפסקות הפסקת חשמל ב בית קפה
עוד הפסקת חשמל בבית קפה בקייב, אוקראינה. תהיה התראה של 12 שעות לפני שהרשת תקרוס לחלוטין
(צילום: AP)
בינתיים ממשיכה רוסיה למרר את חיי האוקראינים באמצעות הפצצות נגד מתקני האנרגיה והמים של ארצם, והיום קרא ראש העיר קייב ויטלי קליצ'קו לתושבי עירו להיערך לגרוע מכול בחורף הקרוב, כולל האפשרות שיישארו ללא חשמל, מים וחימום בימי הקור העזים: "אנחנו עושים הכול כדי להימנע מכך, אבל בואו נהיה כנים – האויבים שלנו עושים כל שביכולתם כדי להשאיר את העיר בלי חימום, חשמל ומים, כדי שכולנו נמות. העתיד של ארצנו ושל כל אחד מאתנו תלוי בשאלה כיצד ניערך לתרחישים השונים".

1,000 עמדות חימום בקייב, חרסון בלי חשמל

אחרי חודשים של הפסדים מול החיילים האוקראינים בחזית הקרבות במזרח אוקראינה ובדרומה, בשבועות האחרונים ניכר כי רוסיה נוקטת אסטרטגיה חדשה: זה כחודש היא מנהלת מבצע הפצצות נגד תשתיות אוקראיניות, בהן תחנות כוח ומים, וההערכה במערב היא שעל-ידי כך מקווה מוסקבה להגביר את הלחץ על המשטר בקייב לקראת החורף, ולגרום לו להיכנע. בשל הפצצתם של מתקני האנרגיה מתמודדים בחודש האחרון אזרחים ברחבי אוקראינה עם הפסקות חשמל ארוכות, ובחלק מהמקרים מדובר בהפסקות חשמל יזומות, בניסיון להשאיר די חשמל לכולם.
7 צפייה בגלריה
אוקראינה קייב הפסקות הפסקת חשמל חושך ב בניין מגורים
אוקראינה קייב הפסקות הפסקת חשמל חושך ב בניין מגורים
בנייני מגורים בקייב בעלטה. חלק מהפסקות החשמל יזומות
(צילום: gettyimages)
7 צפייה בגלריה
אוקראינה קייב הפסקות הפסקת חשמל גנרטור של בית קפה
אוקראינה קייב הפסקות הפסקת חשמל גנרטור של בית קפה
גנרטור המספק חשמל לבית קפה בבירה האוקראינית. "האויב עושה הכול כדי שנמות"
(צילום: gettyimages)
הפסקות יזומות כאלה ננקטו היום בבירה קייב ובסביבותיה, ומתוכננות גם בצ'רניהיב, צ'רקסי, ז'יטומיר, סומי וחרקוב. בהיעדר די חשמל פרסה עיריית קייב כ-1,000 עמדות חימום ברחבי העיר, אך היא מודה שייתכן מאוד כי לא יהיה די בהן בהתחשב בכך שבעיר גרים כשלושה מיליון תושבים. הבוקר דיווח "ניו יורק טיימס" כי הרשויות בקייב החלו להיערך לאפשרות שבסופו של דבר ייאלצו לפנות את כל תושבי העיר, אם היא תיקלע להפסקת חשמל מוחלטת. לפי העיתון, לגורמים בעיר נמסר כי סביר להניח שתינתן להם התרעה של 12 שעות לפחות לפני שרשת החשמל תגיע אל סף קריסה מוחלטת, ובמקרה כזה יתבקשו התושבים לעזוב.
בעוד רוסיה מגבירה את התקפותיה באזור הבירה, הכוחות האוקראיניים ממשיכים להתקדם בדרום. תושבים בעיר הכבושה חרסון, העיר הגדולה הראשונה שנפלה לידי הרוסים אחרי פלישתם לאוקראינה, קיבלו היום לטלפונים שלהם שיחות אזהרה שבהן נקראו להתפנות מיד מהעיר, בטענה שהצבא האוקראיני נערך להתקפה גדולה עליה.
7 צפייה בגלריה
אוקראינה חרסון מפנים קשישה בצל האזהרות של רוסיה
אוקראינה חרסון מפנים קשישה בצל האזהרות של רוסיה
מפנים קשישה מחרסון הכבושה, אוקראינה בטוחה: "רוסיה עושה לנו תרגיל"
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
אוקראינה הרס מלחמה עם רוסיה צפון מחוז חרסון
אוקראינה הרס מלחמה עם רוסיה צפון מחוז חרסון
הרס בצפון מחוז חרסון. האוקראיניים ממשיכים להתקדם שם
(צילום: EPA)
הממשל הפרו-רוסי שקבעה מוסקבה בחרסון כבר פינה בשבועות האחרונים עשרות אלפי תושבים מהעיר, ובימים האחרונים דווח על סימנים לנסיגה של הכוחות הרוסיים מאזורים בה – אך צבא אוקראינה טוען כי מדובר בניסיון הטעיה רוסי, שמטרתו לפתות את הכוחות האוקראיניים להיכנס לעיר ואז לתקוף אותם. דוברת פיקוד הדרום של צבא אוקראינה, נטליה הומניוק, שבה ואמרה היום כי בעוד הרוסים מנסים לשכנע את האוקראינים שהם עוזבים, בפועל הם מתחפרים במקומם ומקימים עמדות ירי.
אחר הצהריים הודיע הממשל הפרו-רוסי במחוז חרסון שכמה יישובים במחוז, בהם העיר חרסון עצמה, נותקו ממים ומחשמל בעקבות "פעולת טרור" אוקראינית שבה נפגעו שלושה עמודי חשמל. המושל הפרו-רוסי שמינתה מוסקבה לחרסון, ולדימיר סלדו, אמר שאספקת החשמל צפויה להתחדש עוד היום.