בדיון סגור שבוצע בפיקוד המרכז הציגו גורמים בצה"ל תרשים זרימה הממפה את אירועי הפשיעה הלאומנית ביהודה ושומרון מאז תחילת המלחמה בעזה, עם חיתוך לפי שבועות. הנתונים מגלים כי כמעט מדי שבוע יש ירידה מתונה בכמות האירועים האלימים.
על-פי הנתונים של אג"ם פיקוד המרכז, בשבוע הראשון של אוקטובר התרחשו 32 אירועי פשיעה לאומנית. ארבעה מהם מוגדרים כפיגוע (הגדרה של מערכת הביטחון למקרים שחמורים מאירועי הצתה, או לאירוע עם נפגעים) ו-19 מוגדרים כטרור עממי של זריקת אבנים וריסוס גרפיטי. בנוסף היו בשבוע שלפני המלחמה שני אירועי תקיפה של כוחות ביטחון, והשאר היו אירועי פשיעה חקלאית.
3 צפייה בגלריה
עימותים בקרוואת בני חסן
עימותים בקרוואת בני חסן
מהומות בכפר קרוואת בני חסן הסמוך לשכם, שבו נורה למוות פלסטיני בעימות עם מתנחלים
בשבוע שלאחר פרוץ המלחמה, בין 8 ל-14 באוקטובר, היו 24 אירועי פשיעה לאומנית - בהם שלושה פיגועים חמורים, שני פיגועים ותקיפה אחת של תקיפה של כוחות ביטחון. בשבוע שבין 15 ל-21 באוקטובר חלה ירידה נוספת - 10 אירועים בלבד. בשבוע שבין ה-22 ל-28 נרשמה עלייה חדה וכמות האירועים קפצה ל-38, בהם שלושה פיגועים ופיגוע חמור אחד. בשבועות הבאים היו 23 אירועים, 19, 14, 12 וחמישה אירועי פשיעה לאומנית בשבוע האחרון, קרוב לחודשיים מפרוץ המלחמה בעזה.

ביידן קרא לעצור את אלימות המתנחלים, והרוחות סערו

פיקוד המרכז הציג את הנתונים על רקע הדיווחים על אלימות של יהודים שפגעו בפלסטינים במוקדים שונים ביהודה ושומרון - כולל תקיפות בבקעת הירדן והשחתת מסעדה והצתת כלי רכב באזור בנימין. בשבועות האחרונים ישנה מתיחות בין צה"ל, שב"כ והמשטרה בכל הנוגע לטיפול בפשיעה הלאומנית ביהודה ושומרון. הרוחות החלו לסעור לאחר שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר כי "אלימות המתנחלים נגד הפלסטינים חייבת להיפסק". דבריו של הנשיא האמריקני העמיקו את המחלוקת הקיימת בין דרגי המקצוע הביטחוניים בנוגע להיקף התופעה והטיפול בה.
3 צפייה בגלריה
סשה פובולוצקי, הותקף לאחר שהגן על רועי צאן פלסטינים
סשה פובולוצקי, הותקף לאחר שהגן על רועי צאן פלסטינים
סשה פובולוצקי, שהותקף בבקעת הירדן לאחר שהגן על רועי צאן פלסטינים
(צילום: טל ברגלס)
בחודש שעבר נחשף ב-ynet כי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בלם שיחה שביקש ליזום שר הביטחון יואב גלנט למפקד מחוז ש"י, ניצב עוזי לוי. לטענת השר השיחה לא תואמה איתו ולכן בוטלה. בנוסף נחשף מסמך שגובש בפיקוד המרכז שבו ביקורת כלפי משטרת מחוז ש"י, שלפי הפיקוד לא אוכפת וחוקרת תיקים של פשיעה לאומנית בגלל הנחייה של בן גביר. הטענה הזו הוכחשה על-ידי המשטרה בהודעה רשמית. כעת אנו חושפים כי שיחת הבירור והמסמך הם תוצאה של מחלוקת שנמשכת כבר כמה חודשים בין הגופים השונים, שלא רואים עין בעין את הטיפול בסוגייה.
בשבועות האחרונים התקיימו לא מעט שיחות בין אותם גורמים. השב"כ מצדו מציף את הסוגיה על מנת להתריע ולמנוע אירועי פשיעה לאומנית, ובמחוז ש"י רואים את התמונה מעט אחרת וטוענים כי כמות האירועים ביחס לשנה שעברה ירדה. לצד זאת יש לציין כי שר הביטחון גלנט חתם על מספר צווי מעצר מנהליים, ונכון להיום ישנם ארבעה פעילי ימין שנמצאים במעצר. ל-ynet נודע כי באחד המקרים של החשד לפשיעה לאומנית, מקרה שבו הוכה אזרח באזור בנימין, הועבר התיק ליחידה אחרת במשטרה - ככל הנראה כדי להימנע מכך שהתיק יטופל במחוז ש"י.
3 צפייה בגלריה
תיעוד: מתנחלים חמושים וחיילים נכנסים לכפר הפלסטיני אל-מוערג׳את, ומרביצים לתושבים
תיעוד: מתנחלים חמושים וחיילים נכנסים לכפר הפלסטיני אל-מוערג׳את, ומרביצים לתושבים
(צילום: תושבי הקהילה, מתוך עמוד בצלם ב-X)
במסגרת הלקחים שהופקו מהאירועים בכפר חווארה, אחרי הפיגוע שבו נרצחו הלל ויגל יניב, הוקם צוות משולב משימתי. הצוות מורכב מכוחות מג"ב, משטרה, צה"ל ושב"כ, פרוס בכמה מוקדים בגזרה וזמין 24/7. מטרתו המרכזית היא למנוע אירועי פשיעה לאומנית רחבים ולהגיע במהירות למוקדי חיכוך. בתקופה האחרונה הצליח הצוות למנוע מספר אירועים רחבים, כולל בחווארה ובדיר שרף.