שמונה ימים בלבד נותרו ל-1 בספטמבר: קבינט הקורונה נתן אישור עקרוני לפתוח את שנת הלימודים כמתוכנן, לפחות בערים הלא אדומות, ואישר את המתווה של משרד החינוך. הבעיה? המנהלים, המורים ואפילו ההורים כלל לא בטוחים שהוא ישים בשטח לאור שורה ארוכה של שאלות וספקות שנותרו באוויר. כך זה אמור לצאת אל הפועל, לפחות על הנייר.

מתי בעצם יחזרו הילדים לבתי הספר ולגנים? נכון לעכשיו הוחלט כי כל הגילים, שלא בערים אדומות, יפתחו כמתוכנן את שנת הלימודים ב-1 בספטמבר. עם זאת, ראש הממשלה בנט הבהיר: "שומרים לעצמנו את הזכות לשנות את ההחלטה בהתאם לתחלואה".
מה קורה בערים אדומות? חשיבות החיסונים היא קריטית לחזרה ללימודים פרונטליים. כיתות ח'-י"ב שיש בהן מתחת ל-70% תלמידים שאינם מחוסנים, מחלימים או שנמצאו חיוביים בבדיקה סרולוגית, יעברו ללימודים בזום. אם שיעור המחוסנים/מחלימים יעלה על 70% - יוכלו להמשיך ללמוד פרונטלית.
4 צפייה בגלריה
תלמידי תיכון בחיפה חוזרים ללימודים במרץ האחרון
תלמידי תיכון בחיפה חוזרים ללימודים במרץ האחרון
(צילום: גיל נחושתן)
ומה עם תלמידי הגנים עד כיתות ח' בערים האדומות? בגלל שהם לא מחוסנים, הם ימשיכו ללמוד כרגיל פרונטלית אלא אם יימצא בכיתה חולה מאומת. במקרה כזה ייערכו בדיקות מהירות ורק המחלימים או אלו שנמצאו חיוביים בבדיקה סרולוגית יזכו לפטור מבידוד. כל השאר ייאלצו להמתין עד לקבלת תוצאה שלילית.
האם חובה לבצע את הבדיקות הביתיות המהירות ("אנטיגן") לפני 1 בספטמבר? בעיקרון כן. משרד החינוך מספק את הערכות להורים על מנת שיבצעו בבית את הבדיקות לילדים עד גיל 12. מי שיימצא חיובי ילך לעשות בדיקת PCR, והאחרים שיצאו שלילי יוכלו להישלח לבתי הספר ולגנים עם אישור בכתב של ההורים שיוגש לאנשי צוות ההוראה.
מה יקרה להורים שלא יבצעו את הבדיקות? במשרד החינוך מצפים ל"סולידריות" מההורים ומזכירים כי "כל המתווה מתבסס על אמון ושיתוף פעולה בין המערכת להורים". הבעיה? מורים רבים דווקא מזהירים כי בעיות האמינות — גם של הבדיקות ואולי גם של חלק מההורים — עלולות לסכן את התלמידים. "ביסוס על בדיקות בלבד וטוב לב אינו מפתח להצלחה", אמרו.
4 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה מהירות בירושלים
בדיקות קורונה מהירות בירושלים
משרד החינוך מצפה לסולידריות, המורים פסימיים. בדיקות מהירות
(צילום: AFP)
מי זכאי לפטור מבידוד? כל תלמיד שהתחסן, החלים או שעבר בדיקה סרולוגית שבה התקבלה תשובה חיובית - זכאי לתו ירוק. במצב של חשיפה לחולה מאומת הם יוכלו לעשות בדיקה מהירה ולהימנע מבידוד במידה שיימצאו שליליים.
האם תלמיד שעבר בדיקה סרולוגית ונמצא חיובי נדרש גם הוא לבצע חיסון? אין הנחיה בסוגיה זו, ויש להתייעץ עם גורם רפואי מוסמך.
האם גם תלמידים מחוסנים או מחלימים צריכים להיבדק בבדיקה מהירה? כן, גם תלמידים מחוסנים ומחלימים צריכים להיבדק בשני תרחישים: הראשון - לקראת פתיחת שנת הלימודים על ההורים לבצע בדיקה ביתית ולצייד את הילדים באישור כי נמצאו שליליים; השני - במקרה של חשיפה לחולה מאומת.
4 צפייה בגלריה
חיסונים בבית ספר אורט בלוד
חיסונים בבית ספר אורט בלוד
מתחסנים בבית ספר בלוד. טרם ברור איך זה יקרה ביום הלימודים
(צילום: קובי קואנקס)
מה יעלה בגורל תלמידים לא מחוסנים, לא מחלימים ושלא נמצאו חיוביים בבדיקה סרולוגית? הם, כאמור, יצטרכו ב-1 בספטמבר להציג אישור מהבדיקה השלילית שערכו בבית, אך יוכלו לאחר מכן להגיע לבית הספר וללמוד. עם זאת, בערים אדומות, ככל שלא יהיו 70% מחוסנים/מחלימים — הלימודים יתקיימו בזום. במידה שייחשפו לחולה מאומת, הם יישלחו הביתה לבידוד.
מה עם החיסונים בבתי הספר? כיצד זה אמור לעבוד? שרת החינוך שאשא ביטון אמנם התנגדה למהלך ונמנעה בהצבעה, אך לבסוף הוחלט כי תלמידים יחוסנו בתוך שטח בית הספר בשעות הלימודים, בהתאם לצורך ובכפוף לאישור ההורים. עם זאת, טרם התברר כיצד בדיוק יבוצעו החיסונים ובאיזה שעה במהלך יום הלימודים.
ומה עם המורים? הם יחויבו בתו ירוק. המשמעות: על כל עובדי ההוראה וצוותי החינוך בכל הגילים להיות מחוסנים, מחלימים, או להציג בדיקת PCR שלילית מ־ 72 השעות האחרונות, בהתאם להנחיות משרד הבריאות.
4 צפייה בגלריה
בדיקה סרולוגית לילדים בנתניה
בדיקה סרולוגית לילדים בנתניה
בדיקה סרולוגית. מי שיצא חיובי - פטור מבידוד
(צילום: AFP)
מה עם כל המורים שלא התחסנו או החלימו? כיום פועלים כ-30 אלף עובדים במערכת החינוך שלא זכאים לתו ירוק, מתוכם 18 אלף אנשי הוראה. בשל העובדה כי אינם מחוסנים או מחלימים, חובה עליהם לבצע בדיקה, כנראה פעמיים בשבוע ועל חשבונם האישי (למעט מנועי חיסון) כדי שיוכלו להמשיך וללמד. אם יסרבו, הם לא יורשו להיכנס לשטח בית הספר, יישלחו לחל"ת וייתכן גם שיפוטרו. "אנחנו מצפים מהמורים להתחסן או להיבדק פעמיים בשבוע", איים יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס. "מי שיסרב לא יוכל להיכנס למוסדות החינוך, יישלח הביתה ולא נשלם לו שכר, ובהמשך יצטרכו לחפש עבודה אחרת".
מה חושבים המנהלים והמורים על המתווה? ישנה תרעומת משמעותית בקרב אנשי הוראה רבים שחוששים כי לא ניתן יהיה להוציא את המתווה אל הפועל. "המתווה מסוכן", טען יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל יסודיים, מנשה לוי. "יש להחזיר את התלמידים ללימודים בקפסולות כדי לאפשר למידה ולהימנע מהדבקות ובידודים".
ומה עם ההורים, האם הם שמחים מכך שהילדים יזכו סוף סוף לחזור לשגרה? לא בדיוק. סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית אודליה שינדרוף אומנם אמרה כי המתווה מאפשר מעט יציבות וודאות לתלמידים ולהורים, אך היא הביעה גם חשש מהדבקות בתוך הכיתה: "סכנת הבידוד בראש השנה מרחפת על הילדים ולא נותנת מנוח כאשר רף התחלואה כה גבוה, היה נכון למצוא דרך חוקית שלפחות ב-1 בספטמבר היינו יודעים בוודאות שאף גורם לא נכנס לשטח בית הספר או עובד עם תלמידים בלי תו ירוק".