3 צפייה בגלריה
יעקב (סיקא) אהרוני עם ראובן ריבלין
יעקב (סיקא) אהרוני עם ראובן ריבלין
אהרוני עם הנשיא לשעבר ריבלין
לוחם האצ"ל הוותיק יעקב (סיקא) אהרוני הלך היום (שני) לעולמו בגיל 101. אהרוני נולד בשנת 1921 בשכונת מאה שערים בירושלים למקובל רבי יצחק אהרוני. בגיל 17 התגייס לאצ"ל, בה היה ממקימי "היחידות המיוחדות". הוא השתתף בפעולת הארגון בעיראק בה נהרג מפקד האצ"ל דוד רזיאל. בפעולה זו השתתפו גם יעקב מרידור ויעקב טרזי. בסיכון חיים ובהצלחה, השלימו יעקב סיקא אהרוני ויעקב טרזי את הפעולה שהובילה לכניסת הבריטים לעיראק ולהצלת הקהילה היהודית מפרעות הפרהוד.
אהרוני נמנה עם התוקעים בשופר בכותל המערבי בתקופת המנדט הבריטי, תוך שהוא מסכן את חייו, עקב האיסור של השלטון הבריטי לתקוע בשופר בכותל המערבי במוצאי יום כיפור בשל מאורעות תרפ"ט. למרות האיסור, בהיותו נער צעיר, היה סיקא מבין תוקעי השופר ברחבת הכותל בשנת 1938. בתקופת הסזון נחטף, עוּנה ונחקר על ידי "ההגנה" והוסגר לבריטים שהגלו אותו לסודאן ולקניה, שם ישב בכלא ארבע וחצי שנים. עם הקמת המדינה הוא התגייס לצה"ל ושירת כאיש הדרכה בחיל התותחנים.
3 צפייה בגלריה
בחגיגות יום הולדת מאה
בחגיגות יום הולדת מאה
סיקא בחגיגות יום הולדתו ה-100
אהרוני הוא בוגר אוניברסיטת תל אביב בספרות ותנ"ך. לפי ויקיפדיה, הוא שימש בימיו כמורה, מחנך ומנהל בתי ספר. הוא היה בשליחות באיראן ערב עליית רוחאללה חומייני לשלטון. אהרוני התחתן עם לוחמת האצ"ל רחל אהרוני לבית אבישר, ילידת ירושלים, ולהם חמישה ילדים. בין ילדיהם הסופרת מיכל אהרוני רגב, החוקרת והיזמית החברתית ד"ר שלומית אהרוני ליר, והמשפטנית ד"ר שרונה אהרוני גולדנברג.
בתו, הסופרת מיכל אהרוני רגב, ספדה לו בשיחה עם ynet: "אבא שלי גיבור ישראל ואוהב ישראל, סופר, מחנך, משורר, לוחם וממפקדי האצ"ל הנועזים ביותר. בגיל 16.5 הוא תקע בשופר בכותל בניגוד לצו המלכותי הבריטי, שהיה סכנת נפשות. הוא נעצר ונשלח לכלא, שם ניסו לרצוח אותו, והוא הצליח להציל את עצמו ואת חברו. הוא יצא לעיראק בשיתוף האצ"ל והמודיעין. אבא שלי באומץ לב נשבע לעצמו שהם ינצחו והם יחזרו בשלום והביאו לבריטים מידע קריטי - שהדרך בין בגדד לעיראק פתוחה.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"סיקא הלך לעולמו כשהוא שְׂבַע שנים ועלילות גבורה". נתניהו
(צילום: EPA)
"הוא היה אבא מדהים. הוא ליווה אותי כל חיי ולימד אותנו כל דבר. הוא גיבור ישראל נערץ. הוא הקדיש את חייו למען המדינה. הוא היה אוהב אדם, איש חסד עם כולם, היה מדבר ומתעניין ועושה צדקה ותורם בצנעה. ממש אבידה גדולה לעם ישראל. אהבת ישראל הייתה בראש מעייניו. הוא השאיר חמישה ילדים וזכה לנכדים ולנינים ובני נינים".
ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ספד לו ברשתות החברתיות: "הבוקר התבשרתי - 'סיקא איננו', וחשתי כאב גדול. יעקב (סיקא) אהרוני ז''ל, לוחם האצ"ל הוותיק, הלך לעולמו כשהוא שְׂבַע שנים ועלילות גבורה. סיקא, יליד ירושלים, היה איש בית"ר בכל רמ"ח אבריו. עוד בנעוריו הוא היה פעיל בחוגי המחתרות הלאומיות, ומילא תפקידים שונים במאבקנו לחירות".
נתניהו הזכיר את המבצע הנועז בו השתתף אהרוני. "גולת הכותרת היא המבצע הנועז בעיראק, ב-1941, אליו יצא עם מפקד האצ"ל דוד רזיאל כדי לחבל במתקני זיקוק הנפט החיוניים לצבא הנאצי. רזיאל נהרג בפעולה, וסיקא המשיך לשאת בגאון את זכרו ומורשתו. הוא השתתף בפעולות נגד הבריטים ואף גורש לאפריקה, אבל רוחו האיתנה לא נפלה. עצמאות ישראל הייתה בעבורו הגמול על קשיי הדרך", כתב.