בדומה למניחי המטענים שחוסלו בחודש אוגוסט האחרון, גם הפעם מעריכים במערכת הביטחון שהחוליה שהניחה את מטעני החבלה הלילה (בין שני לשלישי) בדרום רמת הגולן פעלה בשליחות איראנית ונהנתה מחסות של הצבא הסורי. בתקרית ההיא, נזכיר, חיסל כוח מגלן שהיה במארב את מניחי המטענים - ארבעה במספר - ואף פרסם תיעוד מהתקיפה. בתקרית הלילה, עם זאת, חשף כוח צה"ל את המטענים רק בשעות הבוקר.
2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"זו הריבונות והביטחון שלנו, לא נעבור על כך לסדר היום". גנץ
(צילום: אביהו שפירא )
2 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ב רמת הגולן ליד גבול סוריה
כוחות צה"ל ב רמת הגולן ליד גבול סוריה
"ערוכים כבר זמן רב לפיגועים". תותח מתנייע של צה"ל בגבול סוריה
(צילום: AFP)
בתוך כך, שר הביטחון בני גנץ, שסייר הבוקר בגבול הצפון, התייחס גם להנחת המטענים ואמר כי אי אפשר יהיה לעבור לסדר היום על האירוע. עם זאת, הוא סירב להתייחס לשאלה מה תהיה התגובה. "אנחנו ערוכים מזה זמן רב לאפשרות של פיגועים בצפון", אמר גנץ. "אני משוכנע ביכולות של צה"ל ובנחישות שלנו להגיב בצורה חמורה לכל אירוע שלא יקרה - הן בחזית הלבנונית והן בחזית הסורית".
גנץ הוסיף: "סוריה אחראית לנעשה משטחה, כדוגמת המטען הזה וכן הברחות האמל"ח שבדרך לחיזבאללה. זה לא יכול להימשך וזה לא יכול לעבור. אנחנו לא יכולים לעבור לסדר היום בעניין הזה, מדובר באירוע חמור. זו הריבונות שלנו והביטחון שלנו, זה לא תקין".
כוחות הנדסה קרבית נטרלו בשעות הבוקר את זירת המטענים שנחשפה, סמוך למרחב שבו סיכל כוח צה"ל ניסיון הנחת מטענים לפני כשלושה חודשים. צה"ל מסר אז כי הוא "רואה במשטר הסורי אחראי לכל פעולה הנעשית בשטחו ולא יאפשר כל פגיעה בריבונות ישראל". דחפורים של חיל ההנדסה פינו את המטענים לאחור, והם טופלו על-ידי לוחמי יחידת יהל"ם. המטענים זוהו בפעילות יזומה של כוח צה"ל הבוקר, ומניחיהם ניצלו ככל הנראה ערפל ועננות נמוכה כדי להניחם.

פעילות נטרול המטענים התקיימה לאחר מעקב מודיעיני אחר הנחות המטענים באזור, שבו פעל בעבר בית חולים הומניטרי של צה"ל לטיפול בפצועים ממלחמת האזרחים בסוריה. מדובר במובלעת ישראלית בדרום רמת הגולן, בשטח מפורז ממזרח לגדר הגבול. באזור פועלים כוחות בשליחות איראנית, ובצה"ל בודקים כעת אם תשתית חיזבאללה שמוקמת בגולן הסורי ונהנית מחסות של הצבא הסורי, קשורה לזירת המטענים.
החוליה שהניחה את המטענים בחודש אוגוסט מנתה ארבעה חבלים, אחד חמוש, וכולם חוסלו בזמן שניסו להניח את המטענים. אותה תקרית אירעה ליד נחל רוקאד, אזור שבו יש שטחים מתים רבים שמנוצלים כנתיבי חדירה לצד הישראלי. באזור הוקמה בשנתיים האחרונות תשתית של חיזבאללה.
בסיור באזור התקרית אז נמצאו כלי נשק ותיק שבתוכו כמה מטענים, שהיו מוכנים להפעלה נגד כוח צה"ל. המטענים אותרו במרחק 25 מטר מגדר המערכת, בשטח מובלעת ישראלית. בצה"ל לא קישרו אז את החוליה לארגון כלשהו.