ראש הממשלה בנימין נתניהו ומשרד האוצר החליטו לוותר על תקצוב התוכנית לפיתוח כלכלי בחברה הערבית - בעלות של 4.7 מיליארד שקל - אך לאחר שהדבר פורסם ב-ynet חזרו בהם ואישרו אותה. לפני גורמים במערכת הפוליטית, נתניהו ניסה למנוע את העברת התוכנית בעקבות הלחץ בימין לאחר דבריו של חבר הכנסת מנסור עבאס - שהתפאר בסיכום עם נתניהו על הארכת התוכנית.
בשעות הבוקר הודיעו נציגיו של נתניהו לכחול לבן שהם מבקשים למשוך את התוכנית - ולאחר מכן אף ניסו לרוקן את ההחלטה מתוכן. בין היתר, נציגי רה"מ ביקשו לקבל החלטה עקרונית על התוכנית אך לא לתקצב אותה. השרה לשוויון חברתי מירב כהן הודיעה כי היא לא מוכנה לאשר את ההחלטה ללא תקציב - והבהירה כי מבחינתה זה "הכל או כלום".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ומנסור עבאס
בנימין נתניהו ומנסור עבאס
בנימין נתניהו ומנסור עבאס
(צילום: רויטרס, אלעד גרשגורן)
לפי הגורמים, לאחר שעבאס עדכן ביום שישי האחרון שמזכיר הממשלה צחי ברוורמן בישר לו על ההחלטה להעלות אותה לסדר היום של הממשלה, נוצר לחץ בימין - בין היתר לאחר שיו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר כי "נתניהו משלם שוחד לרשימה המשותפת". אתמול צייץ ליברמן בחשבון הטוויטר שלו כי "נתניהו שוב מוכיח שהרשימה המשותפת היא בעלת ברית אסטרטגית שלו, ושאין קשר בינו לבין הימין. תוכנית החומש שנתניהו מביא מחר למגזר הערבי זה שוחד פוליטי פר אקסלנס".
חברת הכנסת תמר זנדברג, שיזמה את ההצעה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית, טענה כי הממשלה תכננה להביא את התוכנית להצבעה ביום ראשון ולהוציא הודעה משותפת שכבר הוכנה מראש, והוסיפה: "מזכיר הממשלה הוציא הודעה לעיתונות על שיחת הטלפון עם עבאס, וכך גם עשה עבאס שהוציא הודעה בערבית ולקח קרדיט על המהלך. השרה כהן ואיימן עודה ראו את ההודעה - ונאלצו לפרסם כבר אתמול את ההודעה שנכתבה ליום ראשון. וכך, ראש הממשלה וסביבתו הקרובה, ששקר, סכסוך והסתה הם לחם חוקם, לא רק שהשיגו ביטול הצבעה חוקית וזרקו לפח את הרעיון של הצבעת רוב בכנסת, אלא גם עשו על זה סיבוב ציני ומכוער. כי אם אפשר עוד קצת גועל, למה לא?".
עבאס מסר בתגובה כי "אני מתנהל בצורה שקופה מקצועית ועניינית ומכובדת מול כל הגורמים בממשלה, ולא בהתאם לדילים שמנסים להדביק לי. את דרישותינו הצודקות העליתי בפני ראש הממשלה במליאת הכנסת, ונעניתי בחיוב, לפני פרשת ההצבעה בכנסת. הציפיות שלי הן שתוכנית 922 תעבור את אישור הממשלה היום, ושתוכנית הטיפול בפשיעה בחברה הערבית תוגש לאישורה בשבועות הקרובים, בלי קשר לוויכוח הפוליטי בין שמאל לימין".
2 צפייה בגלריה
מירב כהן
מירב כהן
השרה מירב כהן
(צילום: ינאי יחיאל)
הסערה החלה לאחר שביום רביעי האחרון התחוללה מהומה במליאת הכנסת כשיו"ר הכנסת יריב לוין ביטל את תוצאות ההצבעה על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בפרשת הצוללות - שבה השיגה האופוזיציה רוב על הקואליציה. לוין נימק את ביטול ההצבעה בכך שסגן יו"ר הכנסת עבאס שניהל את הישיבה קיים את ההצבעה שלא לפי התקנון - ולא שמע את דברי יו"ר הקואליציה מיקי זוהר שביקש הצבעה שמית.
זמן קצר לאחר מכן, הוציא לוין הודעה משותפת עם עבאס, לפיה עבאס הודה שההצבעה התנהלה בצורה לא תקינה - ושנכון היה לקיים הצבעה חוזרת. העדכון של מזכיר הממשלה ברוורמן לעבאס בדבר התוכנית שהייתה אמורה לעלות היום לממשלה, עורר ביקורת קשה במערכת הפוליטית, שם קשרו בין תקצוב התוכנית להודאתו של עבאס על ניהול ההצבעה.