2 צפייה בגלריה
מארין לה פן ופוטין. אמרה בעבר: "במידה מסוימת אני מעריצה אותו"
מארין לה פן ופוטין. אמרה בעבר: "במידה מסוימת אני מעריצה אותו"
מארין לה פן ופוטין. אמרה בעבר: "במידה מסוימת אני מעריצה אותו"
(צילום: AFP)
מארין לה פן, שתתמודד על נשיאות צרפת בחודש הבא, מסרבת לכנות את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין "דיקטטור" או "מטורף". "זה חוסר אחריות", היא אומרת בריאיון מיוחד ל"ידיעות אחרונות", "אין שום טעם לציד המכשפות הזה. מה שצריך לעשות הוא להבין למה פוטין של היום שונה מפוטין של לפני חמש שנים". עם זאת, היא מבקשת להבהיר כי "אף אחד לא יכול היה לתאר לעצמו שהקצנת העימות באוקראינה, בדונבאס, תגיע לנקודה שבה פוטין מכריז מלחמה. מבחינתי מדובר כמובן במעשה שלא ייעשה. אוקראינה אינה רוסיה ופוטין הוא התוקף".
אחרי שהפסידה בבחירות הקודמות ב-2017 לנשיא המכהן עמנואל מקרון חשבה לה פן שהפעם היא מגיעה מוכנה יותר להתמודדות. היא הצליחה אמנם להרחיק את מפלגת הימין הקיצוני "האיחוד הלאומי" מהמסרים האנטישמיים שהשמיעה בהנהגתו של אביה, ז'אן מארי לה פן, אבל המלחמה באוקראינה שיבשה לה את התוכניות. עכשיו היא צריכה להסתיר את קרבתה לפוטין, אחרי שבעבר אמרה כי "במידה מסוימת אני מעריצה אותו", ואף התכוונה לחזק באמצעות הקשר הזה את מעמדה בצרפת. גם עלון הבחירות הנוכחי שלה, שכבר הודפס ב־1.2 מיליון עותקים, נגנז, מכיוון שהופיעה בו תמונה של השניים לוחצים ידיים.
2 צפייה בגלריה
מארין לה פן
מארין לה פן
לה פן. נעלבת מהיחס של הקהילה היהודית כלפיה
(צילום: AP)
אחרי שנתפסה במשך שנים כקיצונית מדי, הצליחה לה פן לקראת הבחירות הקרובות למצב את "האיחוד הלאומי" כמפלגת ימין לגיטימית, גם בסובלנותה לגורמים אנטישמיים וגם בעמדותיה בנושאי הגירה. אולם בקהילה היהודית בצרפת לא משתכנעים משינוי התדמית הזה. פרנסיס קאליפה, נשיא מועצת הארגונים היהודיים בצרפת, אומר כל שנה שהיא לא רצויה בארוחת הערב המסורתית, שאליה מתקבצים כל המי ומי בפוליטיקה הצרפתית, כולל נשיא המדינה. השנה אמר קאליפה שה"הלבנה" של לה פן לא משטה באף אחד, וכי האנטישמים עדיין מוצאים את מקומם באיחוד הלאומי. הוא והרב הראשי של צרפת, חיים קורסיה, קראו ליהודים לא להצביע לה או לאריק זמור, מועמד נוסף מהימין הקיצוני.
לה פן אומרת שהיא נעלבת מאוד מהיחס של הקהילה היהודית כלפיה. "איך שזה שלא מבינים שאני המגן הטוב ביותר של הצרפתים היהודים מפני האיסלאם הקיצוני?" היא שואלת בפליאה, "אני הכי מגויסת, זו שנלחמת באומץ הרב ביותר ושיש לה את ההכנה הטובה ביותר להתמודד מולם. למה עדיין מתייחסים אליי כאל מצורעת? זה לא צודק".
מדיניות החוץ אינה החלק החזק של מארין לה פן. ההצעות שלה כלליות מאוד והיא אינה מפגינה בקיאות בפרטים. למרות זאת חשוב לה להשתתף בשיח הבינלאומי, שימצב אותה כמועמדת ראויה לנשיאות. לגבי איום הגרעין האיראני על ישראל היא אומרת כי "אי אפשר למנוע מאיראן יכולת גרעינית אזרחית, בעיקר עכשיו, בעיצומו של משבר האקלים ומשבר האנרגיה. אבל אין מצב שאיראן תשיג נשק גרעיני. הפיקוח צריך להיות מאוד קפדני". כשהיא נשאלת האם צרפת בהנהגתה תצא להגנת ישראל במקרה של תקיפה איראנית, היא עונה: "ברור, ברור. אני בעד מדיניות שבה הצרפתים נמצאים במרחק שווה משני הצדדים בזמן שלום או בסכסוכים לא אינטנסיביים. אבל ברגע שיש מתקיפים ומותקפים - אנחנו נתמוך בידידינו הישראלים".
הכתבה המלאה: ביום שישי במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות"