פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, אמר הבוקר (יום ג') בריאיון לאולפן ynet כי הוא קורא לממשלה שתתכנס היום בשעה 14:45 להחליט על הידוק הסגר, לסגור את מערכת החינוך - כולל גני הילדים - ולהפעיל מתווה של יציאה לעבודה חיונית בלבד. "אנחנו רואים את המספרים עולים יום יום, גם את החולים הקשים. עברנו את רף 800 חולים קשים, שהוא קו אדום", אמר אש. "כל התמהמהות משמעותה חיי אדם, והארכת התקופה שנצטרך לחיות בה בסגר הדוק".
6 צפייה בגלריה
נחמן אש
נחמן אש
פרופ' נחמן אש. ממליץ לשקול את שליחת הילדים לבתיה"ס
(צילום: טל שחר)
לדברי אש, מערכת החינוך משקפת את התחלואה בקהילה אך לא מהווה "מנוע מיוחד" שמדביק יותר. "ככל שיש יותר הדבקות בקהילה – ילדים נפגשים", הוא אמר. "ילד שמביא תחלואה הביתה מדביק אחרים. ראינו לא מעט מקרים כאלה בימים האחרונים. כשהתחלואה מסביב עולה מערכת החינוך מגבירה". אש ציין כי הוא ממליץ להורים לשקול את שליחת הילדים לבתי הספר, בייחוד בערים אדומות.
פרופ' אש אמר כי במצבים מסוימים יתאפשר לערבב בין החיסונים של חברת מודרנה לאלה של חברת פייזר. "בעיקרון, המדיניות היא שאם קיבלת חיסון מסוג אחד לא תקבל את השני. אבל יש אפשרות גם לחסן בסוג אחר", הוא אמר. "ועדת החיסונים אישרה את זה ונשתדל בתכנון שזה לא יקרה אבל האפשרות קיימת".
6 צפייה בגלריה
אילוס ילדה עם תיק הולכת ל גן ילדים
אילוס ילדה עם תיק הולכת ל גן ילדים
"לסגור גם את הגנים"
(צילום: shutterstock)
הוא נשאל לגבי הצעתו של פרופ' איתמר גרוטו לתת מנה אחת של חיסון בלבד, וציין כי "מסיבות שונות החלטנו שלא לעשות את זה ולדבוק במה שהחברה אומרת ובמה שה-FDA אישר. לחסן בשתי מנות זה יותר בטוח ונכון. אם שטף החיסונים בארץ יחסית טוב ומהיר, נכון לחסן כמתוכנן בשתי מנות בהפרש של 21 יום. זה מה שנעשה בכל הנוגע לאוכלוסייה שהתחסנה עד כה".
- אתה מרוצה מניהול העניינים עם החיסונים? "זה טעות מה שנעשה. יש מדיניות ברורה של משרד הבריאות. זה נעשה אחרי שיקול מעמיק שנועד להפחית תחלואה ותמותה, וברגע שאנשים חורגים מזה – נוצר מצב שלא נוכל לחסן את אוכלוסיית היעד, וזה יפגע בתוצאה. אני אומר חד-משמעית להישמע להנחיות ולפעול על-פי המדיניות. לגבי המורים, אני בעד לחסן את האוכלוסייה הזו. צריך לחסן אותה, וברגע שיגיעו יותר חיסונים – נעשה זאת".
6 צפייה בגלריה
מתחם חיסונים רמת גן
מתחם חיסונים רמת גן
מתחסנים ברמת גן. "מי שקיבל מנה ראשונה - יקבל גם מנה שנייה"
(צילום: AP)
- יכול להיות שלא יהיו מספיק חיסונים ולא נוכל להמשיך לחסן בעוד שבוע? "ככל שלא נצליח להקדים, ויש מאמצים גדולים מצד כל הגורמים – ראש הממשלה ומשרד הבריאות – להקדים את החיסונים, אז יהיה שיהוי או האטה בחיסוני האוכלוסיות החלשות. שמרנו את המנות וניתן את המנות השניות לכל מי שקיבל את הראשונות. כל עוד לא יגיעו החיסונים תהיה האטה. ההערכה היא תחילת פברואר ואני מקווה שיגיעו לפני כן. יש מאמצים גדולים".
- כמה מנות פחות או יותר יהיו במשלוח של מודרנה? "המנה הראשונה היא מקדמה קטנה. מנה לא גדולה שנצטרך לבחון ולאשר סופית את השימוש בה, ואז להתחיל לחסן. המנה העיקרית תגיע לאחר מכן. אנחנו לא מדברים על מספרי החיסונים המדויקים שנשארו, אבל יש לנו מנות שיוכלו להשלים את חיסון האוכלוסיות בסיכון מעל גיל 60. קצב ההתחסנות מצוין".
6 צפייה בגלריה
"לחסן בשתי מנות - בטוח יותר ונכון יותר"
"לחסן בשתי מנות - בטוח יותר ונכון יותר"
"לחסן בשתי מנות - בטוח יותר ונכון יותר"
(צילום: רויטרס, AFP)
- אנחנו רואים שיעורי התחסנות גבוהים דווקא של צעירים ובריאים. "אלה לא שיעורים גבוהים. זה בערך שליש מתחת לגיל 60. חלק מהם זה כוח אדם רפואי. עדיין יש נתח לא מבוטל של אנשים מתחת לגיל 60. אנחנו עוקבים אחרי זה. ההנחיות לקופות החולים ברורות ובמידת הצורך – יינקטו סנקציות כמו שהחליט שר הבריאות אתמול לגבי איכילוב. יש לנו אמצעים שנוכל לנקוט – החל מאי-סיפוק מנות ואמצעים אחרים. יש לנו יכולת לכפות את ההחלטה".
- כל מי שקיבל מנה ראשונה יקבל מנה שנייה? "נכון. המטרה שלנו היא להשלים את החיסון, וגם אם יש כאלה שקיבלו את המנה הראשונה והם לא בקבוצת היעד – נכון יותר להשלים את החיסון מאשר לבזבז את זה שניתן להם ובהמשך לחסן אותם מחדש".
פרופ' אש: "אי אפשר לסבול עוד עלייה בתחלואה"
- שומעים את אותות המצוקה מחדרי המיון ושל בתי החולים. כמה המצב שברירי? "העומס הוא גדול. אני נמצא בשערי צדק והגעתי לראות את תמונת העומס בעיניים. התחושה מכל המערכת, היא תחושת עומס גדול, בעיקר בירושלים והצפון, אבל זה מתחיל לזלוג למרכז. יש לזה משמעות בטיפול בחולים קורונה וטיפולים אחרים שבתי חולים. אי אפשר לסבול עוד עלייה בתחלואה".
- המינוי שלך זמני וצפוי להסתיים בקרוב. האם תחליף את גרוטו? "המינוי שלי לא זמני. כל התפקיד הזה זמני. אני מקווה שנגמור עם הקורונה אבל אין לי דד-ליין בחוזה שלי ובהסכם שלי. אני שוקל צעדים שונים, וזה אחד הצעדים שאני שוקל להמשך דרכי".

8.3% חיוביים ללא בדיקות סקר

הבוקר עדכן משרד הבריאות שביממה האחרונה אובחן מספר הנדבקים הגבוה ביותר מאז 30 בספטמבר. 8,308 נדבקים בנגיף אובחנו אתמול, ושיעור החיוביים עמד על 7.6% מתוך יותר מ-110 אלף בדיקות שבוצעו. על-רקע נתונים אלה צפויה הממשלה להתכנס בשעה 14:45, לטובת דיון מכריע על הידוק הסגר. בימים האחרונים, למרות הטלת הסגר, ממשיך מספר הנדבקים לעלות מידי יום.
6 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
אדלשטיין. דיון חירום עם צמרת משרדו
(צילום: הדר יואביאן)
שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר היום כי כמיליון ו-370 אלף ישראלים כבר קיבלו מתחילת מבצע החיסונים את המנה הראשונה של החיסון של חברת התרופות פייזר. כ-146 אלף מהמתחסנים בישראל חוסנו אתמול. אדלשטיין ביקש להזכיר כי המתחסנים אינם זוכים לרמת נוגדנים מלאה לאחר החיסון במנה הראשונה. "חיסון מלא הוא רק שבוע אחרי המנה השנייה. בינתיים מצב התחלואה מזנק, ולכן לצערי אין מנוס מסגר מלא ומהיר", הוא אמר.
אדלשטיין ציין כי שיעור הבדיקות החיוביות ללא בדיקות סקר עמד ביממה האחרונה על 8.3%, ועל כן הוא יקיים דיון שאותו הגדיר "דיון חירום" עם הנהלת משרדו בשעה 10:00. בסופו, בשעה 11:00, ימסור הצהרה שתועבר בשידור ישיר ב-ynet.
6 צפייה בגלריה
בני גנץ בנימין נתניהו
בני גנץ בנימין נתניהו
חלוקים בנוגע למערכת החינוך. גנץ ונתניהו
(צילום: אלעד מלכה, רויטרס)
אחת הסוגיות המרכזיות שעומדות במוקד לקראת ישיבת הממשלה היום, שמועד פתיחתה נדחה מ-12:00 ל-14:45, היא סגירת מערכת החינוך. ראש הממשלה בנימין נתניהו תומך בעמדת משרד הבריאות, שאומר כי יש לסגור לאלתר את בתי הספר ואת גני הילדים. הנטייה של נתניהו בימים האחרונים הייתה לחזור להחלטה המקורית של הממשלה, שהשאירה את החינוך לגיל הרך ואת כיתות א'-ד' וי"א-י"ב פתוחים, אולם אתמול הקשיח את עמדתו. מנגד, בכחול לבן בראשותו של שר הביטחון בני גנץ סבורים כי צריך להשאיר את מערכת החינוך פתוחה ולקבל החלטה רק ביום חמישי - אחרי שתוצאות ההגבלות האחרונות יבואו לידי ביטוי בנתוני התחלואה.
משרד הבריאות מתעקש על סגירת כל מערכת החינוך והציג אתמול נתון שלפיו 42% מהתחלואה בישראל קשורה לחינוך, מטפלות, גננות ומורות. מומחים שמייעצים לקבינט הקורונה טענו בימים האחרונים כי פחות מ-15% מהמאומתים בגילי מערכת החינוך נדבקו בתוך גני הילדים ובתי הספר.