הקריטריונים החדשים שעליהם חתם שר הדתות מתן כהנא, שנחשפו ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" ומעניקים יתרון משמעותי להקמת בתי כנסת מעבר לקו הירוק, גרמו לעימות בקואליציה השברירית – אבל גרמו גם לאושר בקרב הגבאים ביהודה ושומרון, שמאמינים שכעת יוכלו לבנות מבני קבע ולהיפרד מהקרוואנים שליוו את הקהילות שלהם במשך עשרות שנים.
2 צפייה בגלריה
בית כנסת בבנייה שהגיש בקשה לתעדוף אחרי הקריטריונים החדשים
בית כנסת בבנייה שהגיש בקשה לתעדוף אחרי הקריטריונים החדשים
בית הכנסת בשכונת "ראשית דגנך" באפרת. "הוצאה כבדה עבור כל משפחה, אין כסף להשלים"
"עינינו לא צרה כלפי אף אחד, אבל אנחנו יכולים לספר מהמקום שלנו ביישוב שקיים למעלה מ-30 שנה מה זה לחיות ללא מבנה קבע לבית כנסת", סיפר מטיאס אלוש, גבאי בית הכנסת ביישוב נופים שבשומרון. "זה לא הגיוני להתפלל כל כך הרבה שנים בקרוואן קטן, כשבמקומות אחרים יש בתי כנסת מפוארים. המכרז משמעותי. בנופים צפויות להיבנות עוד 400 יחידות דיור בשנים הקרובות, וצריך מבנה בית כנסת ראוי".
לפי החלטת השר כהנא, 20 מיליון שקלים יחולקו ל-30 רשויות מקומיות שבהן קיימת מצוקת מבנים המיועדים לתפילה. אף שזו תמיכה שניתנת בכל שנה מטעם המשרד לשירותי דת, לראשונה, בהתאם להחלטת כהנא, יש בה עדיפות ל"יישוב או שכונה המצויים במקום בעל רגישות ביטחונית". המילים יהודה ושומרון אמנם לא מוזכרות בהחלטה, והיא נוגעת גם לגבולות המדינה, אבל זה רק בגלל אילוצים משפטיים.
2 צפייה בגלריה
בית כנסת בקרוואן ביישוב נופים
בית כנסת בקרוואן ביישוב נופים
בית הכנסת ביישוב נופים. בקרוואן, עם ציוד שכולו מתרומות
לפי ההערכות, כל יישוב צפוי לקבל יותר מ-500 אלף שקל עבור בית הכנסת שלו. חנני פייגין, ראש בית הכנסת של קהילת "ראשית דגנך" בשכונת הדגן באפרת, הסביר שבכל שנה מפרסם משרד הדתות קול קורא לתמיכות בבתי הכנסת. "בכל שנה אנחנו פונים למשרד דרך המועצה ולא מקבלים, והסבירו לנו שהסיכוי נמוך מאוד", הוא אמר.
לפני חודש נפגש פייגין עם אנשיו של השר כהנא, שאמרו לו שינסו להכניס את יישובי יהודה ושומרון לקבלת תעדוף. "אנחנו קהילה של כ-400 משפחות, התחלנו לבנות מבנה קבע של בית כנסת – ואין כסף להשלים אותו ולכן זה נעצר", הוא הסביר. "זו הוצאה כבדה עבור כל משפחה, ולכן נגיש בקשה לקול הקורא – ונקווה שנצליח לזכות".
"התחלנו לבנות מבנה קבע של בית כנסת - ואין כסף להשלים אותו"
הגבאים ואנשי הדת הסבירו שהם צופים גם שינוי משמעותי בכל הנוגע למקוואות ביישובים קטנים ביהודה ושומרון למול ערים גדולות ביהודה ושומרון. הקריטריונים קובעים שמקוואות לנשים יזכו לתקצוב בהתאם לכמות המקוואות שבאותה רשות. "ביישובים קטנים אין הרבה מקוואות ולעיתים אישה צריכה ללכת חצי שעה כדי להגיע למקווה בשעות הערב. זה לא נעים בכלל, ואנחנו מצפים שזה ישתנה", אמר גורם המעורה בפרטים.
מיד לאחר הצהרתו של השר כהנא, החלו חברים בקואליציה מסיעת מרצ לתקוף אותו. ח"כ מוסי רז מסיעת מרצ כתב כי "מתן כהנא מצהיר שיקפח לרעה את מתפללי בתי הכנסת בישראל כדי להעדיף את המתפללים בשטחים הכבושים. הצהרה אומללה של שר הדתות". ח"כ מיכל רוזין, גם היא ממרצ אמרה כי "השר כהנא החליט להמשיך בקו השגוי של הימין – לדאוג רק לאזרחים ואזרחיות מעבר לקו הירוק. בעיניו מתפללים בבתי הכנסת בישראל חשובים פחות ממתפללים בהתנחלויות. החלטה שגויה. ככה לא עושים שינוי בטח לא ריפוי".
פורסם לראשונה: 23:28, 21.09.21