3 צפייה בגלריה
אוניברסיטת בן גוריון באר שבע
אוניברסיטת בן גוריון באר שבע
אוניברסיטת בן גוריון
(צילום:עמית שעל )
האם חיילי אגף המודיעין של צה"ל, שמתוכנן לעבור לנגב, יעשו את לימודיהם האקדמיים דווקא באוניברסיטת תל אביב? זה החשש שהעלו לאחרונה אנשי אוניברסיטת בן גוריון ואנשי המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, שכבר החלו לנהל מאבק בנושא.
כבר בשנת 2018, לקראת מעבר צה"ל לנגב, נחתם מסמך הבנות בין משרד האוצר, הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת) במועצה להשכלה גבוהה, משרד הביטחון ואוניברסיטת בן גוריון. לפי המסמך, כל הגורמים המעורבים יקצו יחדיו סך של 55 מיליון שקלים לטובת היערכות האוניברסיטה למעבר אמ"ן לנגב.
מאז החתימה על המסמך נקלטו 19 חברי סגל חדשים ו-450 סטודנטים באוניברסיטה, הוכשרו מעבדות חדשנות והוכנו תוכניות ראשוניות לבניית שלושה מבנים חדשים.
אלא שלאחרונה נודע לאנשי אוניברסיטת בן גוריון שמשרד הביטחון פנה לאוניברסיטת תל אביב בבקשה לבדוק אם תרצה להתמודד במכרז לטובת לימודיהם של משרתי אמ"ן.
3 צפייה בגלריה
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב. "הודענו שאין בכוונתנו להתחרות באוניברסיטת בן גוריון"
(צילום: shutterstock)
גורמים באוניברסיטת תל אביב אמרו ל-ynet ול"ידיעות אחרונות": "האוניברסיטה כלל לא הביעה תחילה עניין במכרז, ובעקבות פנייה ראשונית מצד הצבא אף הודיעה כי אין בכוונתה להתחרות באוניברסיטת בן גוריון". אלא שבמשרד הביטחון לא ויתרו ופנו שוב לאוניברסיטת תל אביב בבקשה לשקול מחדש את הנושא.
בשבוע שעבר, בפגישה שנערכה באולם המליאה של עיריית באר שבע תחת הכותרת "אמ"ן עולה לנגב", העלה נשיא אוניברסיטת בן גוריון, פרופ' דניאל חיימוביץ', את טענותיו בפני ראש אמ"ן, אלוף אהרון חליוה, שהגיב: "אם אתם (אוניברסיטת בן גוריון) כל כך מצוינים, למה אתה מפחד ממכרז פתוח? למה אני צריך להכריח את הסטודנט איפה ללמוד?".
"אני דיברתי על ציונות, והוא אמר שהוא מאמין בבחירה חופשית", סיפר לאחר מכן חיימוביץ'. "הוא שאל 'למה אני צריך להכריח את החייל ללמוד בבן גוריון?', שזה די אבסורד כשזה מגיע ממי שאומר לחיילים איפה לשרת. הרי אמ"ן לא רוצה לעלות דרומה. מכריחים אותם".
פרופ' דניאל חיימוביץפרופ' דניאל חיימוביץ'צילום: יריב כץ
חיימוביץ' פנה גם לעודד פורר, השר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל. "נודע לנו כי התוכנית המתגבשת היא לפרסם מכרז פומבי, במסגרתו יוכל כל מוסד להשכלה גבוהה בארץ להגיש הצעה. וכך, היה ואוניברסיטת בן גוריון לא תזכה במכרז, הרי שיצירת הזיקה של החיילים לנגב, הגדלת האפשרות כי יבחרו להישאר בו גם לאחר שירותם, פיתוח וחיזוק המוסד האקדמי הקיים בו: אוניברסיטת בן גוריון – כל אלו לא יתקיימו", כתב לו.
"הרעיון לפיו חיילי 8200 לא ילמדו באוניברסיטת בן גוריון הוא, בפשטות, אבסורד", הוסיף. "הוא מעקר את הרעיון הבסיסי העומד ביסוד החלטות הממשלה מתכנו, הוא מכשיל יעדים לאומיים, חברתיים וביטחוניים".
השר פורר התגייס למאבק לטובת אוניברסיטת בן גוריון ופנה לשר הביטחון בני גנץ. "פעולת אמ"ן מנוגדת להחלטת הממשלה למעבר אמ"ן והתקשוב דרומה", אמר פורר. "שכן מה ההיגיון שמשרתי 8200 ישרתו בנגב וילמדו באוניברסיטה במרכז או בצפון הארץ?". פורר הבהיר שאם יידרש לכך, הוא יפעל לתיקון החלטת הממשלה בחקיקה.
ראש העיר באר שבע רוביק דנילוביץ פנה למנכ"ל שר הביטחון אמיר אשל. במכתבו ציין כי החלטת הממשלה 625, מטרתה למנף את מעבר היחידות לטובת הפיתוח הכלכלי-חברתי של באר שבע והסביבה. "אוניברסיטת בן גוריון הינה עוגן משמעותי במהלך זה ואף במסגרת ההחלטה ניתנו תקציבים להמשך הרחבת הקמפוס לטובת קליטת המשרתים שיבחרו ללמוד בקמפוס הנמצא בסמיכות לבסיסים. מיותר לציין את ההשפעה של מעבר היחידות לנגב, שכן מדובר על מהלך שייצור אקו-סיסטם צבא-תעשייה-אקדמיה ויביא למיצוב מטרופלין באר שבע כמוקד הייטק וחדשנות טכנולוגית", כתב דנילוביץ.
3 צפייה בגלריה
עודד פורר, אהרון חליוה
עודד פורר, אהרון חליוה
השר פורר וראש אמ"ן חליוה
(צילום: יריב כץ, יאיר שגיא)
ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "משרתי אגף המודיעין לומדים במגוון רחב של מוסדות לימוד בכל רחבי הארץ במטרה להביא לפיתוח של המשאב האנושי בתחומים שונים. במסגרת ההיערכות לקראת מעבר אמ"ן לנגב החלה בחינה של חלופות לימודים עתידיות, כנהוג בהליכים בקנה מידה לאומי. העבודה נמצאת בראשיתה וטרם התקבלה כל החלטה בנושא".
מאוניברסיטת בן גוריון נמסר: "האוניברסיטה השקיעה ותמשיך להשקיע משאבים רבים ותהיה ערוכה לקליטת חיילי אמ"ן בהתאם ללוח הזמנים שנקבע ע"י צה"ל, ות"ת ומשרד הביטחון. האוניברסיטה תפעל בכלל האמצעים העומדים לרשותה במסגרת החוק, לרבות פניה לבג"ץ בגין הפרת התחייבויות חתומות והחלטת הממשלה בנושא".