2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד, בני גנץ, ובנימין נתניהו
יאיר לפיד, בני גנץ, ובנימין נתניהו
לפיד, נתניהו וגנץ
(צילום: AFP, שאול גולן)
בהצבעה חשאית, חברי הכנסת יבחרו היום (רביעי) את הנציגים בוועדה האחראית על מינוי השופטים. בזה אחר זה הם ייקראו אל מאחורי הפרגוד, ויבחרו שני מועמדים.
בליכוד העלו בימים האחרונים לא מעט תרחישים הנוגעים להצבעה עצמה וגם לרגעים שאחריה. כלפי חוץ משדרים במפלגה שכל האפשרויות על השולחן - מצב של חקיקה חד צדדית, וסערה שתיתכן בעקבותיו - וגם משבר חוקתי.
עם זאת, בחדרים הסגורים הטונים הרבה יותר מתונים. ראש הממשלה בנימין נתניהו רוצה להגיע לפשרה שתאפשר את חזרתו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לממשלה, וכן חקיקה מיידית של שניים או שלושה סעיפים לפחות בהסכמה. "הדילמה היא עימות קשה עם הימין או בתוך המדינה פנימה, באירוע שיקרע את החברה הישראלית", ציין גורם בליכוד, "בשני המקרים יהיה מחיר קשה". עמדתו של נתניהו היא תמיכה בנציגה מטעמה של האופוזיציה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד).
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
התוצאות ישפיעו על ההידברות. השיחות בבית הנשיא
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)

אמש, בציוץ בטוויטר, קראה ח"כ טלי גוטליב (הליכוד) להצביע עבורה ולנציג נוסף מהקואליציה. "זו תהיה בושה והשפלה לבחור בנציג ממפלגת יש עתיד לוועדה למינוי שופטים", כתבה, "אסור שיש עתיד תקבל תמונת ניצחון שלא מגיעה לה ושאין דרך להסביר אותה. בואו נאפשר לעצמנו תמונת ניצחון לגאוות ליבם של אנשי הימין. ימין גאה זו לא מילה גסה".
חברתה למפלגה, ח"כ קטי שטרית, הוסיפה אתמול: "חודשיים של דיונים וישיבות בבית הנשיא מגיעים מחר לשיאם - הגענו להסכמות על הוועדה לבחירת שופטים, על חוק היועמ"שים, על עילת הסבירות ועל כל מה שלפני חודשיים לא האמנו שנוכל להסכים עליו. אז למה בכל זאת באופוזיציה מפחדים מיום המחר? כיוון שמחר תתגלה המטרה האמיתית של המחאה שלוחת הרסן המלווה את ימי הדיונים - האם בסופו של יום הם רוצים שלום, או מלחמה".
מנגד, כתבה ח"כ אורית פרקש הכהן, החברה מטעם המחנה הממלכתי בצוות המשא ומתן: "אחרי חודשים של מאמצים גדולים שהשקענו למניעת הקרע בעם ולחזרה למסלול שפוי ואחראי כלפי אזרחי ישראל וכלכלתה - מחר הוא יום מבחן למנהיגות של נתניהו. מנהיג שנגרר אחרי קיצונים - בן גביר, רוטמן ואמסלם, או מי שמחויב באמת לטובתה של ישראל ולרצון הציבור - זה שדורש הסכמות רחבות".

הבחירות לנציגי הוועדה הן רק שלב אחד בדרך שעוד מחכה לאופוזיציה. בשלב הבא היא תיאלץ לוודא שהוועדה מתכנסת, אף ששר המשפטים יריב לוין מערער על הלגיטימיות שלה, ואולי מורכב מכך - לוודא שהוועדה לא משותקת ושאכן מתמנים שופטים. ההערכה בשני הצדדים היא שאם ייבחרו נציגי אופוזיציה וקואליציה, השיחות יימשכו ביתר רצינות מתוך רצון להביא להסדר מוסכם.
החשש הכבד בשני הצדדים מבוסס על העובדה שההצבעה היא חשאית ומתבצעת מאחורי פרגוד, כך שהקושי לעקוב אחר המשמעת הקואליציונית הוא גדול - בטח במצב שבו הבוחרים מביטים על נבחריהם ומצפים מהם לדבוק בעקרונותיהם.

בקואליציה, כאמור, בוחנים את האפשרות להעמיד שני מועמדים, ומביאים בחשבון את הבחירות לראש לשכת עורכי הדין שיתקיימו בעוד שבוע. בכירים בקואליציה מעריכים כי אם אפי נוה ייבחר לעמוד בראש הלשכה, הוא ישתף פעולה עם נתניהו - ובכך יושג רוב בבחירת נשיא בית המשפט העליון הבא. מהצד השני, החלטה כזאת תביא לפיצוץ שיחות ההידברות בבית הנשיא. נתניהו ובכירי הקואליציה טרם קיבלו החלטה בנושא, והם צפויים להודיע על כך בקרוב.
בקרב האופוזיציה, הביקורת על יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ גוברת בעיקר סביב האפשרות שיסכים למתווה שיחזיר את דרעי לממשלה. באופוזיציה סבורים כי אם דרעי ישוב לממשלה בחסות ההסכם - היא תחזיק זמן רב ובאופן יציב.

כך תתנהל ההצבעה לוועדה לבחירת שופטים

היום, ב-09:00 בבוקר, ייפגשו ראשי הקואליציה טרם ההצבעה. ב-11:00 תיפתח מליאת הכנסת, מזכיר הכנסת יכריז על חברי ועדת הקלפי, וב-11:30 תחל ההצבעה החשאית שתימשך כשלוש שעות - ותקבע גם את הרכב נציגי הוועדות לבחירת דיינים וקאדים. בהמשך תספור ועדת הקלפי את הקולות, ולאחר מכן יכריז יו"ר הכנסת אמיר אוחנה על תוצאות ההצבעה.
אם הקואליציה תבחר להרוויח זמן נוסף, היא תוכל לדחות את ההצבעה בכמה שעות ולהתחיל את הישיבה בדיון בהצעות החוק הפרטיות שיעלו להצבעה בקריאה טרומית, כמדי יום רביעי. כך או כך, ההצבעה החשאית חייבת להסתיים עד תום המליאה. עד תחילת ההצבעה יוכלו חברי כנסת למשוך את מועמדותם.
בכל מקרה, אם בקואליציה יחליטו על שני מועמדים, נדרשת לכל הפחות חברת כנסת אחת. לאחר ספירת הקולות, אם יתברר ששני המועמדים שקיבלו את מרב הקולות הם גברים, תתקיים מיד הצבעה נוספת. בהצבעה יועמדו לבחירה רק חברות הכנסת שהיו מועמדות בהצבעה הראשונה, והמועמדת שזכתה ברוב הקולות תהיה נציגת הכנסת במקום המועמד שהגיע למקום השני.
פורסם לראשונה: 23:27, 13.06.23