גם מפקדי יחידות קרביות נועצים בעורכי דין: בפורום מטכ"ל הוחלט היום (שני) להפיץ בסוף השבוע הקרוב את פקודת תחקירי המלחמה שתועבר לאגפים ולזרועות, בעיקר לאגף המודיעין (אמ"ן) ולפיקוד הדרום, ותכלול את מוקדי התחקור שקבע הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ואת לוחות הזמנים. עיקרי הממצאים יסוכמו עד חודש מאי.
מוקדם יותר נחשף ב-ynet כי כמה קצינים בצה"ל כבר החלו להתייעץ עם סנגורים צבאיים לקראת פתיחת תחקירי המלחמה. כעת נודע כי בין הקצינים שנעזרים בייעוץ משפטי לא רק גורמי מטה או קצינים באמ"ן, אלא גם מפקדי יחידות קרביות.
2 צפייה בגלריה
yk13825754
yk13825754
חיילי צה"ל בקיבוץ בארי
(גדי קבלו)
הסנגוריה הצבאית מעמידה לרשות הקצינים והחיילים שיתוחקרו בכל האגפים, הזרועות והחילות, סנגורים צבאיים במילואים ובסדיר, שילוו אותם לכל אורך התהליך. מדובר במהלך חריג בהיקפו ובאופיו, והוא נובע מחשש שקצינים יסבכו את עצמם בגרסאות שימסרו לקצינים הבכירים, שיעסקו בתחקורי הנסיבות והפעולות שהובילו לאירועי 7 באוקטובר, ההתנהלות ביום שפתח את המלחמה וניהול המהלכים המלחמתיים לאחר מכן.
התחקירים הללו, שצפויים להסתיים כאמור בחודש מאי ואז להיות מוצגים למטה הכללי ולציבור, יהיו מבוא שעליו תתבסס ועדת החקירה הממלכתית למלחמה, שאמורה לקום בהמשך השנה (אם הממשלה לא תעכב ותמרח את כינונה). המשמעות: דברים שיגידו בקרוב קצינים שיתוחקרו, עלולים לשמש נגדם בוועדת החקירה הממלכתית, ואם חלק מהאירועים יועברו לחקירות פליליות במצ"ח, גרסתם הקרובה בפני התחקירים הפיקודיים תשמש כחומר חקירה בהתאם.
2 צפייה בגלריה
תא"ל ברק חירם
תא"ל ברק חירם
תא"ל ברק חירם
(צילום: אלעד גרשגורן)
במקביל, בצבא הוחלט להמשיך את דיוני השיבוצים לבעלי תפקידים נוספים, מתוך רצון של הרמטכ"ל ליצור המשכיות ולקדם תהליכים ולנהל שגרה פיקודית הכרחית ביחידות ובמערכים. במקרים שבהם יש מעורבות ישירה או בעייתית של מפקדים סביב אירועי 7 באוקטובר, הדיונים על אודות מינויים אלו יידחו עד להשלמות התחקירים.
מינוי כזה נוגע לתת-אלוף ברק חירם שמיועד לפקד על אוגדת עזה. ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" נחשף כי הרמטכ"ל הלוי אמר בפורום מטכ"ל כי מבחינתו חירם לא פסול לפיקוד. אחרי שנחשף כי קידום חירם למפקד אוגדת עזה מוטל בספק בעקבות ירי הטנק ב-7 באוקטובר לבית שבו התבצרו מחבלים עם בני ערובה בקיבוץ בארי.
כחלק מהמשך השגרה הצה"לית, יואצו בקרוב דיוני תכנוני כוח אדם, כאשר כבר כעת ברור לצה"ל כי חסרים לוחמים בהיקף של כאוגדה וחצי.