חשד לפגיעה מינית, במקום שבו הילד היה אמור להיות הכי מוגן: הורים אשפזו את בנם בן ה-10, הנמצא על הרצף האוטיסטי, במחלקה הפסיכיאטרית לילדים בבית החולים שיבא בתל השומר, במטרה לשפר את הטיפול התרופתי הניתן לו. הם סמכו על כך שצוות המחלקה ידאג לו לכל, אבל על פי החשד בעת שהילד, ג', היה בחדר עם שני ילדים אחרים, אחד מהם פגע בו מינית.
2 צפייה בגלריה
בית החולים שיבא
בית החולים שיבא
בית החולים שיבא. שם הודו: "אירוע חריג וראשון מסוגו"
(צילום: נדב אבס)
המקרה החמור התרחש לאחרונה. בשבוע הראשון של בנם באשפוז בתל השומר, ההורים שהו איתו בלילות במחלקה בחדר משלהם. לאחר כשבוע, המטפלים אמרו להורים שהגיע השלב שבו עליהם להשאיר את בנם במחלקה בחברת ילדים אחרים. ג' הוכנס לחדר שבו שני ילדים נוספים, בהם ר', בן 12, הגדול ממנו פיזית.
למחרת היום, כאשר אימו של ג' באה לבקר אותו והם הלכו ביחד לקנות גלידה בשטח בית החולים, אמר לפתע ג' לאימו: "עשיתי סקס עם ר'. את יודעת, נשיקה צרפתית, והיה גם חיבוקים". בהמשך התברר כי על פי החשד ר' גם ביצע בג' מעשה סדום. ההורים הוציאו מיד את בנם מהמחלקה. לדבריהם, מאז מצבו של ג' קשה, הוא איים לשים קץ לחייו וכינה את עצמו במילים משפילות על רקע המעשה המיני.
אימו של ג' אמרה ל-ynet: "הייתי בהלם כאשר שמעתי מה אמר לי בדרך לגלידה. ניסיתי להסתיר את סערת הרגשות שלי, כי לא רציתי שהוא ירגיש לא טוב ואשם. מיד התקשרתי למחלקה ואמרתי להם - קרה משהו נורא. לי עצמי היה קשה לחזור ולומר את המילים האלו למטפלים במחלקה. קיבלתי מהם ילד שהוא שבר כלי".
בדיקת ההורים מול מנהל המחלקה העלתה כי בחדר יש מצלמות אבטחה, אבל אין מצלמה בחדר השירותים מסיבה של שמירה על הפרטיות. האירוע התרחש בין השעות שמונה בערב לעשר בלילה, כאשר הילדים היו אמורים ללכת לישון. באותן שעות היה צוות עובדים רגיל במחלקה ששמר על הילדים, אך הם לא הבחינו בדבר.
למחרת היום, כאשר ההורים הנסערים נפגשו עם מנהל המחלקה ודרשו לצפות בצילומי מצלמת האבטחה, נאמר להם כי הדבר אינו מתאפשר על פי החוק כי בסרטונים מופיעים עוד ילדים. מהצילומים עלה ששני הילדים נכנסו יחד מתחת לשמיכה, וכל אותו הזמן לא היה כנדרש איש צוות, שהיה יכול למנוע את ההתרחשות.
אחר כך שני הילדים הלכו לשירותים ביחד, למרות שהצוות המטפל היה אמור להבחין גם בכך ולהשגיח שלא ייכנסו ביחד לשירותים. המצלמות לא תיעדו כאמור את מה שקרה בתוך השירותים, אבל כן ניתן היה לראות את שני הילדים נכנסים פעמיים לשירותים, כשר' ככל הנראה לא מפעיל כוח על ג' - והכול נעשה לכאורה תוך כדי משחק. לצד זאת, הוריו של ג' הדגישו את הבעיות של בנם - הוא תמים, רוצה שיאהבו אותו, מבקש לרצות את הסובבים איתו ומשתף פעולה עם כל בקשה.
במהלך שיחה בין ההורים למנהל המחלקה אימו של ג' הטיחה במנהל המחלקה: "איפה הייתם? הפקרתם את הבן שלי, הבאנו את הילד לכאן כדי שתעזור לו והחזרתם לנו ילד שבור". ההורים דחו הצעה של המנהל להשאיר את בנם בבית החולים כדי לטפל בטראומה, במיוחד לאחר שנאמר להם שהילד שפגע לפי החשד בבנם עדיין בטיפול במחלקה.
2 צפייה בגלריה
ביקור נפתלי בנט במרכז הרפואי שיבא תל השומר
ביקור נפתלי בנט במרכז הרפואי שיבא תל השומר
אחת המחלקות בשיבא. מנהל המחלקה להורים: "הייתה תקלה"
(צילום אוהד צויגנברג)
מנהל המחלקה אמר להורים כי מדובר במקרה ראשון מסוגו במחלקה והצוות הפיק ממנו לקחים ותגבר את ההשגחה. לדברי ההורים, הוא אמר להם כי "מדובר בתקלה שגרמה למקרה מצער. ההתנהלות שלנו לא הייתה תקינה, היינו צריכים לשמור יותר טוב".
כמה ימים אחר כך אביו של ג' הגיש תלונה במשטרה נגד הילד הפוגע ונפתחה חקירה במשטרת מסובים. ג' העיד לפני כשבוע עדות בפני חוקרת ילדים מיוחדת וחזר על טענותיו על כך שהילד הפוגע ביצע בו מעשים מיניים. לדברי ההורים, המשטרה לא חקרה מאז את הילד הפוגע וגם לא גבתה עדות מצוות בית החולים. כמו כן, עדיין לא ניתן צו של בית המשפט לגבי העברת הסרטונים למשטרה.
ההורים פנו לעזרת עורכת הדין ענת גינזבורג על מנת שתייצג אותם מול בית החולים במטרה למצות את חקירת המקרה ולבחון הגשת תביעה אזרחית לפיצויים.
"לבית החולים לא היתה כוונת רעה, אבל הם התרשלו", אמרה אימו של ג'. "הם לא שמרו על הבטיחות של הבן שלי ולא התייחסו לבעיותיו המיניות. תל השומר נכשל בדבר הבסיסי - השמירה על בטיחות הילדים". היא דרשה גם לראות את הסרטונים: "הם מדברים על שקיפות, אבל לא מראים לנו את הסרטונים. אנחנו רוצים לראות בעצמנו מה רואים בצילומים".
מהמשטרה נמסר: עם קבלת התלונה, המשטרה פתחה בחקירה שמתנהלת בימים אלו, במסגרתה בוצעו ויבוצעו כלל הפעולות הנדרשות במטרה להגיע לחקר האמת".
ענת גינזבורגעו"ד ענת גינזבורגצילום: תומר שלום
מהמרכז הרפואי שיבא נמסר בתגובה: "המחלקה לפסיכיאטריה ילדים בבית החולים ספרא לילדים בשיבא הוקמה מתוך מחויבות מוסרית עמוקה למתן מענה לאומי למצוקה חריפה בתחום הפסיכיאטריה לילדים במערכת הבריאות הציבורית. המחלקה מציעה את הטיפול הרפואי החדשני והמוביל בתחום וכוללת תשתית רפואית, אנושית ולוגיסטית בסטנדרטים הגבוהים בעולם".
"המטופלים במחלקה הם ילדים צעירים מאוד הסובלים מתחלואה פסיכיאטרית קשה ומורכבת – ולרבים מהם אין כל חלופה טיפולית בקהילה. על כן, האשפוז במחלקה מהווה בעבורם ובעבור משפחתם מוצא אחרון המאפשר ניהול שגרת חיים.
"מדובר באירוע חריג וראשון מסוגו. מיד עם העלאת החשד, האירוע נבדק לעומק והועבר דיווח לפקידת סעד לחוק הנוער כמתחייב בחוק. בנוסף הוקם צוות בדיקה בראשות מנהל בית החולים לילדים אשר ביצע בדיקה יסודית ומקיפה, כדי לברר את האירוע לעומק ולמנוע הישנות של מקרים דומים. מסקנות הבדיקה יושמו באופן מיידי. התהליך כולו נעשה בשקיפות מלאה ובשיתוף משפחות הילדים המעורבים. כמו כן, יודעו באירוע גם המשפחות של המאושפזים האחרים במחלקה".