דובר צה"ל התיר הבוקר (שני) לפרסם כי לוחם מגלן סמל אוריה באייר (20) נהרג בקרבות בדרום רצועת עזה. הוא הותיר אחריו הורים, גדעון ונלי, שני אחים ושתי אחיות.
1 צפייה בגלריה
אוריה באייר ז"ל
אוריה באייר ז"ל
אוריה באייר ז"ל
(באדיבות המשפחה)
באייר, נוצרי-אוונגליסטי שאינו מחזיק באזרחות ישראלית, התנדב לצבא. הוא התגורר במעלות תרשיחא, נפצע בשבוע שעבר באורח קשה בתקרית באזור חאן יונס, ופונה לבית החולים סורוקה בבאר שבע. הרופאים נלחמו על חייו בימים האחרונים, אך נאלצו לקבוע את מותו. הלווייתו תתקיים מחר בבית העלמין הצבאי במעלות תרשיחא.
הוא החלל הרביעי מפרוץ המלחמה מבני העיר מעלות. קדמו לו רס"ן אריאל בן משה, רס"ר (במיל') דב כוגן וטל כץ, שנרצח במסיבת הטבע נובה. בעיריית מעלות תרשיחא ספדו לבאייר: "עיריית מעלות תרשיחא משתתפת בצערה של משפחת באייר היקרה עם נפילתו של בן העיר בקרב בחזית הדרום. קהילת העיר מחבקת את ההורים היקרים ואת משפחת המנוח בשעתם הקשה ושולחת את תנחומיה הכנים. מי ייתן ולא תדעו עוד צער ודאבה".
מיכה באייר, דודו של אוריה, סיפר כי אחיינו היה לוחם סדיר במגלן, שנלחם ברצועה. "הצוות שלו עדיין בלחימה העזה ואנחנו לא יודעים את נסיבות התקרית. הוא נפצע ביום חמישי באורח קשה ומאז נלחם על חייו בבית החולים סורוקה. הרבה זמן הוא לא היה בבית והגיע בפעם האחרונה בהפסקת האש. הוא האמין מאוד במה שהוא עושה. אתמול בבית החולים פגשתי חבר מהצוות שלו שנפצע גם והוא סיפר שאוריה היה האדם הכי חזק בצוות, גם גופנית וגם מנטלית. באייר הוסיף: "אוריה היה ילד שקט ומופנם, אבל מלא בצחוק והיה כיף להיות איתו. אחיו צוריאל ואחיותיו רחלי ואודליה הן גם לוחמות וכולם מגויסים ושותפים ללחימה".
משפחתו של באייר עלתה לישראל מגרמניה מתוך תחושת שליחות ציונית והקימה בית אבות סיעודי ובית הארחה לשורדי השואה. אחותו של אוריה, אודליה, סיפרה על בית האבות בטור ב-ynet לפני כארבע שנים. "סבא שלי הוא גרמני שגדל כל חייו בגרמניה, וזוכר טוב מאוד את גרמניה הנאצית, ואיך התעללו ביהודים חפים מפשע. תמיד היה לו חלום לתקן, לשנות, לנסות לכפר על כל מה שקרה. בעקבות אמונתם של סבא וסבתא שלי צמחה בהם השאיפה לעזור לעם היהודי, העם הנבחר של אלוהים", כתבה.
"בעקבות כך, לפני קצת יותר מ-50 שנה, הצטרפו לארגון 'צדקה' וניהלו את בית ההבראה בשבי ציון 'בית אל'. בהמשך לבית הארחה, סבא וסבתא הבינו שזה לא מספיק, שיש מקום לעשות עוד צריך בבית אבות לשורדי שואה וכך נפתח בית האבות 'בית אליעזר' לשורדי שואה במעלות תרשיחא. או כפי שאני מכנה אותו, הבית שלי".
דודו של אוריה מנהל את בית האבות. "אנחנו כאן תחת הציווי האלוקי שמופיע בספר ישעיהו, 'נחמו נחמו עמי', שקורא לנו לנחם ולסייע לעם ישראל, ואנחנו רואים זאת כשליחות שלנו", הסביר באייר, חבר בזרם האוונגליסטי בנצרות, כשבועיים לפני פרוץ המלחמה. "אל חשש, אנחנו לא עושים כאן פעילות מיסיונרית", הוא מבהיר, "אנחנו פועלים עבור חסרי ישע מאהבתנו לישראל, שנובעת מהכתובים".
כאמור, סבו וסבתו של אוריה הגיעו לארץ מגרמניה ב-1972 מטעם ארגון "צדקה" כדי לנהל את בית ההארחה לשורדי שואה בשבי ציון, על חוף הים ליד נהריה. הארגון הגרמני, חברה לתועלת הציבור, נשען על תורמים פרטיים מגרמניה ונוסד ב-1960 בידי גינתר ולואיזה נורטאקר, שנחשפו לסבל הנפשי של שורדי מחנות הריכוז, והחליטו להקים בארץ בית הארחה שהעניק נופש בחינם לשורדים ונפתח בשנת 1969. כעשור וחצי לאחר מכן הם הקימו את בית האבות במעלות. מרכז הארגון יושב בכפר באד ליבנצל שביער השחור, וממנו פועלים למאבק באנטישמיות, חשיפה חיובית של ישראל לקהל בגרמניה והכשרת המתנדבים במקום.