מזהיר מהתנגשות הרשויות, מתקומם לנוכח האפשרות שבג"ץ יפסול חוקי יסוד, ורומז למצב שבו לא יכבד את פסיקת בג"ץ: לקראת החודש הדרמטי שבמהלכו ידון בג"ץ באפשרות לפסול חוקי יסוד שאושרו בכנסת ברוב של הקואליציה בהובלת ראש הממשלה בנימין נתניהו, מסר הערב (רביעי) יו"ר הכנסת אמיר אוחנה "הצהרה מיוחדת". ההצהרה נמסרה מבלי לאפשר לתקשורת לשאול שאלות. ynet העביר את דבריו של אוחנה בשידור חי.
"ערב השנה החדשה, מדינת ישראל נמצאת על סף פרשת דרכים", אמר אוחנה בתחילת דבריו במשכן הכנסת. "הצורך לאזן בין הרשויות מתחדד יותר מתמיד כאשר נדמה שגם הגבול האחד שטרם נחצה עד כה, והוא ביטול חוקי היסוד על-ידי הרשות השופטת עלול להיחצות. אני מבקש להציב תמרור עצור - מאז 1977 התחולל תהליך שאיבת סמכויות אל הדרג הממונה שהוא היום כמעט כל יכול".
2 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה
אמיר אוחנה
יו"ר הכנסת אוחנה
(צילום: גיל יוחנן)
אוחנה אמר עוד: "הכרעה אחרת היא איננה נגד הקואליציה אלא נגד הכנסת ונגד הדמוקרטיה בישראל. בעד חוקי היסוד שעברו תחת הכנסת בראשותי הצביעו רוב חברי הכנסת, יותר מפי שניים ממספר חברי הכנסת שהצביעו בעד חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. החוקים שעברו בכנסת הזו לא עברו באישון לילה כמו החוק ההוא, אלא אחרי דיון עמוק שהתקיים גם בכנסת וגם מחוצה לה.
"חוקי היסוד הללו עוסקים ביסודי היסודות של המשטר הדמוקרטי, ביחסים של הרשויות ובשאלה - מי יכול להדיח ראש ממשלה והתשובה: רק העם באמצעות נבחריו. אותו הגורם שהסמיך אותו לעשות זאת. זה יסוד הדמוקרטיה".
יו"ר הכנסת הוסיף: "אם בג"ץ יפסול חוק יסוד, אז כל ההחלטות שקיבל עד היום בהסתמך על מעמדם העליון של חוקי היסוד בטלות ומבוטלות. אני ער לכך שבקרב רבים בציבור, כולל חלק מהצופים בנו, ישנם גם חששות ופחדים. גם אם אינני שותף לפחדים הללו, אינני יכול להתעלם מהם. אבל המענה לחששות הללו, לא יכול להיות הפיכתה של ישראל למדינה שבה הבחירות אינן משנות.
"מערכת המשפט חשובה ויקרה לי, רוב חיי הבוגרים הייתי חלק ממנה. אין שום מחלוקת על חשיבות מערכת המשפט חזקה ועצמאית, אלא המחלוקת על תפקידה של מערכת המשפט ביחס לרשויות אחרות וביחס לתפקידה ביחס לציבור".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
ראש הממשלה נתניהו ונשיאת בית המשפט העליון השופטת חיות
(צילום: אלכס קולומויסקי, אורן בן חקון )
לדברי יו"ר הכנסת, "מוטב שבית המשפט ימשוך ידו מהתערבות בעניינים מסוג זה, גם אם התנהלות הכנסת, הממשלה וראש הממשלה נראית לבית המשפט לא נאותה. הקהל וציבור הבוחרים הם שיקבעו. אחרת, אני מוסיף - מה הטעם בתהליך הדמוקרטי הקרוי בחירות?
"אני מברך על כל שיח גם בכנסת וגם מחוצה לה, חרף שאף צד לא יקבל את מבוקשו מיד. אבל גם אם המגעים לא יצליחו - הדבר לא מתיר את ההחלטה בידי בית המשפט לקבוע. מצב זה יוביל למצב חסר תקדים במדינה דמוקרטית ויסכל כל סיכוי להגיע להסכמות.
"דבר אחד אני יכול להגיד - הכנסת לא תקבל בהכנעה את רמיסתה. אני מציע לבית המשפט ושופטיו שאני מכבד מאוד - הכירו גם במגבלות הכוח שלכם, לא רק של הרשויות האחרות. הכירו בכך שבדמוקרטיה אף רשות היא כל יכולה. אני יודע שהרשות המבצעת הבינה זאת וגם הרשות המחוקקת הבינה זו - עכשיו תורכם".

"מדיח את הפרלמנט לעבריינות"

"כוח קפלן", שמוביל את המחאה נגד המהפכה המשפטית, מסר בתגובה להצהרת אוחנה: "מדובר באיום מאפיוזי על בית המשפט ערב הדיונים נגד ניסיון ההפיכה. אוחנה, במופע אימים שמזכיר את נתניהו על מדרגות בית המשפט, מנסה כעת לפנות באיומים את הדרך ל-D-9 של נתניהו ולוין.
"נזכיר גם כעת לאוחנה, שאת זכויותיו ומשפחתו קיבל מבג"ץ, שבמדינה דמוקרטית ישנה הפרדת רשויות שבה הפרלמנט והממשלה מצייתים לפסיקות בית המשפט ומי שאינם מצייתים הם עבריינים. עצוב שיו"ר הכנסת מדיח את הפרלמנט שבראשותו הוא עומד לעבריינות".
מנגד, שר המשפטים יריב לוין אמר: "אני מברך את יו"ר הכנסת אמיר אוחנה על נאום אמיץ ועל עמידתו האיתנה על מעמדה של הכנסת ועל סמכויותיה. אני תקווה כי דבריו ימצאו אוזניים קשובות אצל שופטי בית המשפט העליון, וכי בית המשפט יכבד את סמכותן של הממשלה והכנסת ואת ריבונות העם".
אוחנה נשא כאמור את נאומו על-רקע שורת דיונים דרמטיים שצפויים בחודש הקרוב בבג"ץ, ויעסקו בעתירה נגד חוק ביטול עילת הסבירות שאושר כחוק יסוד, כמו גם בחוק שעוסק בהוצאה לנבצרות של ראש ממשלה שאושר גם הוא כחוק יסוד. בנוסף ידון בג"ץ בדרישה לכנס את הוועדה לבחירת שופטים.
במערכת הפוליטית הביעו אתמול תמימות דעים על כך שפחתו הסיכויים להסכמות בין הקואליציה והאופוזיציה על מתווה הפשרה החדש של נשיא המדינה יצחק הרצוג בסוגיית המהפכה המשפטית.