אלוף-משנה במיל' זאב רז עוכב בצהריים (ראשון) לחקירה במשרדי להב 433 בחשד להסתה ואיומים, בעקבות הפוסט שבו הייתה קריאה ל"דין רודף" נגד "ראש ממשלה שייקח סמכויות דיקטטוריות". עיכובו של רז הגיע אחרי שגורמים במשטרה ציינו כי הוא זומן לחקירה, והוא מצידו אמר לאולפן ynet: "המשטרה לא פנתה אליי". הפוסט של רז אמש נמחק, והוא טען כי לא כתב את הדברים. עם סיום חקירתו הוא שוחרר לביתו "בערבויות מתאימות".
3 צפייה בגלריה
זאב רז
זאב רז
(צילום: דנה קופל, יובל חן)
"זה לא פוסט שלי. אני שיתפתי אותו", אמר רז, שהדגיש כי אינו מתראיין. כשנשאל אם הוא מצטער השיב שכן, ובתשובה לשאלה של מי הפוסט אמר: "אני לא יכול להגיד את השם שלו. הוא הודיע שזה הוא אבל בכל זאת - אני לא רוצה לשתף את שמו". כשנשאל אם הוא מזדהה עם רוח הדברים אמר רז: "חס וחלילה. זה בוודאי יצא מפרופורציות".
מה אמרו לך במשטרה? "אולי תעזרי להם. הם מחפשים את הטלפון. קיבלתי הודעה מהתקשורת, לא מהמשטרה".

בעמוד הפייסבוק של רז, ממובילי "מחאת בלפור" נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, נכתב כי "אם יקום ראש ממשלה וייטול לעצמו סמכויות דיקטטוריות, ראש הממשלה הזה הוא בן מוות, פשוט כך, יחד עם שריו ועושי דברו. גם לנו צריך להיות דין רודף". בליכוד אמרו בעקבות זאת כי "ההסתה נגד נתניהו שוברת שיאים של טירוף". לאחר הסערה שנוצרה, הסיר רז את הפוסט. הוא טען לאחר מכן: "הפוסט שהעליתי כאן עם המילים 'דין רודף' היה ציטטה של אדם שחזר בו, ומחקתי אותו. אינני מזדהה עם פוסט זה ועם רוח הדברים".
הפוסט שפרסם רז, טייס קרב לשעבר שעמד בראש המבנה שהפציץ את הכור הגרעיני העיראקי במבצע אופרה ועוטר על כך בצל"ש הרמטכ"ל, התייחס לדבריו של עו"ד דוד חודק, שאמר כי "לא אהסס להשתמש באש חיה אם יכריחו אותי לחיות בדיקטטורה" - ובעקבות זאת אישרה הפרקליטות לפתוח בחקירה פלילית נגדו. היום הודיעה המשטרה כי חקירה בחשד להסתה לאלימות נפתחה נגד חודק, הוא זומן לחקירה והתיק נחקר ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433.
ח"כ חנוך מילביצקי מהליכוד טען בריאיון ל-ynet radio הבוקר כי "אנחנו רואים הידרדרות ואסקלציה חמורה מאוד בהתבטאויות של אותם אנשי הפורום שמוביל את המחאה. הם מדברים באופן גלוי על אלימות, שימוש בנשק ורצח. הדברים האלה מאוד מדאיגים". לדברי מילביצקי, "אם היה איזשהו נער גבעות, אם היה איזשהו פעיל ימין זניח מאיזושהי התנחלות בנקודה הכי רחוקה במדינת ישראל שהיה אומר איזשהו משהו דומה הוא כבר היה מזמן נמצא במתקן של השב"כ לחקירה".
שר המורשת עמיחי אליהו, שהתראיין גם הוא ב-ynet radio, אמר כי "אני חושב שאנשים ממש איבדו את הצפון. באופן פרדוקסלי, אותם אנשים היום שמדברים בצורה הזו – במובן מסוים מצדיקים רצח של ראש ממשלה כמו רצח רבין. כאילו הם אומרים 'הכלים הדמוקרטיים מוגבלים, ולכן אנחנו מבקשים לקחת לעצמנו את החוק לידיים או לעודד אחרים'. זה נורא ואיום, אנשים פשוט איבדו את הדרך".
לדברי אליהו, "אנחנו מבקשים להחזיר את המצב מעט אחורה לפני המהפכה השלטונית – החוקתית של אהרן ברק. תתכבדו, תתמודדו ותשכנעו – יש בעוד ארבע שנים וחצי בחירות. העם מחליט. חברים, השתגעתם? איבדתם את הדרך? אי אפשר להבין שגם לנו יש דעה במדינה? אתם רוצים למחות, תמחו. אבל מאיימים בירי או לעזוב את הארץ?".
3 צפייה בגלריה
הפוסט המסית של זאב רז
הפוסט המסית של זאב רז
(מתוך פייסבוק)
3 צפייה בגלריה
פוסט ההתנצלות
פוסט ההתנצלות
(מתןך פייסבוק )

ח"כ יבגני סובה אמר הבוקר ל-ynet radio כי "כשאנחנו מסתכלים על ההתעסקויות של הממשלה וסדר העדיפויות שלה - אנחנו רואים שזה לא קשור לכלכלה או איראן. יש שני דברים כרגע על סדר היום של נתניהו ודרעי - איך להחזיר את דרעי ואיך לעכב או אפילו לבטל ולעצור את משפט נתניהו. זאת מהות הרפורמה. אנחנו הצגנו אלטרנטיבה, אמרנו א' אנחנו לא רוצים להיכנס להידברות כי אנחנו מראש יודעים שרק נפסיד מזה, ב' בואו נדבר על החוקה".
אמש, אחרי הפרסום בעמוד הפייסבוק של רז, פרסמה המשטרה הודעה רשמית שבה הודיעה כי המפכ"ל יעקב שבתאי החליט, בעקבות "עליית מדרגה משמעותית בהתבטאויות חמורות להסתה", כי כל פרסום "מהסוג הזה" ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת - יטופל חקירתית.
לאחר מכן פורסמה הודעה חריגה מטעם השב"כ, שבה נאמר כי ראש השב"כ רונן בר שוחח עם מפכ"ל המשטרה על רקע העלייה בשיח האלים והמסית כנגד נבחרי ציבור ככלל וראש הממשלה בפרט. בשיחה, נכתב, ציין ראש השב"כ כי בימים האחרונים מזוהה עלייה בהיקף וחומרת התבטאויות פומביות, בדגש על הרשתות החברתיות, אשר יש בהן קריאה לפגיעה פיזית ולפעילות אלימה כנגד ראש הממשלה ונבחרי ציבור נוספים.
בהודעה נאמר כי "סוכם שתינקט מדיניות של אפס סובלנות של מערכת אכיפת החוק כלפי מי שיסית לאלימות או יקרא לפגיעה באישי ונבחרי ציבור וכן כלפי מי שיקרא לפגיעה במפגינים. זכות ההפגנה והמחאה היא זכות חוקית וחשובה במדינה דמוקרטית, ובצידה נכון להבהיר כי קריאות לפגיעה ולאלימות הן מחוץ לשיח הלגיטימי".
פורסם לראשונה: 09:49, 05.02.23