מקדם ההדבקה שוב עלה ל-1: לפי הנתונים המעודכנים מהבוקר, מקדם ההדבקה עלה ל-1 בדיוק, בהמשך לעלייה גם בימים הקודמים. אם המגמה תימשך, ניתן יהיה לומר שהמגמה שוב מתפשטת. מנגד, החדשות האופטימיות הן ששיעור החיוביים לקורונה אתמול היה 5.2% - הנמוך ביותר בחודש האחרון.
מנתוני משרד הבריאות עולה כי אתמול נמנו 7,686 מאומתים לקורונה. מספר החולים קשה כעת הוא 691 ומפרוץ המגפה נפטרו 7,384 חולים מסיבוכי הקורונה. 150 אלף תלמידים נאלצים להישאר בבית גם היום - כמעט 42 אלף מהתלמידים הם חולי קורונה, 108 אלף נשלחו לבידוד לאחר שהיו במגע עם חולה בנגיף.
2 צפייה בגלריה
מחלקת טיפול נמרץ קורונה ב בית חולים הדסה עין כרם ב ירושלים
מחלקת טיפול נמרץ קורונה ב בית חולים הדסה עין כרם ב ירושלים
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים
(צילום : עמית שאבי )
14% מהמאומתים אתמול היו בני 12 עד 18, ו-27% בני 19 עד 39 - קבוצת גיל שבה שיעור המתחסנים במנה שלישית נמוך לעומת גילים גבוהים יותר. 4% מהמאומתים אתמול היו בני 60 ומעלה. 41% מהמאומתים אתמול בני פחות מ-11, קבוצת גיל שלא אמורה להתחסן בשלב זה.
59 מאומתים נוספים הגיעו לארץ מאוקראינה. בכך עולה מספר המאומתים שחזרו מאז יום חמישי האחרון למדינה מאוקראינה, ליותר מ-1,600.
2 צפייה בגלריה
מתחסנים בחיסון שלישי
מתחסנים בחיסון שלישי
מתחסנים במנת הדחף
(צילום: EPA)
נכון להבוקר 446 מהחולים הקשים אינם מחוסנים, 166 מהם מחוסנים ללא מנות דחף ו-58 מחוסנים בשלוש מנות חיסון. בקרב החולים הקשים בני 60 ומעלה, שם שיעור המתחסנים הגבוה ביותר, 245 חולים קשים אינם מחוסנים, 112 מחוסנים ללא מנת דחף ו-48 מחוסנים בשלוש מנות.
בהשוואה של משרד הבריאות לפי מחוסנים בשלוש מנות ולא מחוסנים כלל ל-100 אלף תושבים עולה כי בקרב בני 60 ומעלה הסיכוי לפתח תחלואה קשה בקרב מי שלא התחסן כלל גבוה פי כמעט 40 מהסיכוי אצל בני גילים אלה שהתחסנו בשלוש מנות.
בישראל מעל 80 אלף חולים פעילים. 5,532 מהם מתגוררים בירושלים, 3,224 בבני ברק, 3,222 בתל אביב יפו, 2,575 בנתניה, 2,478 בפתח תקווה, 2,379 באשדוד, 1,931 בחיפה, 1,865 בראשון לציון, 1,758 בחולון, 1,738 בבאר שבע, 1,694 בבית שמש, 1,523 ברחובות, 1,394 באשקלון, 1,208 בבת ים, 1,155 במודיעין עילית ו-1,024 בחדרה.

"פוטנציאל הדבקה גבוה בחגים"

בדו"ח מרכז המידע והידע של אמ"ן התייחסו למה שכינו "תזזיתיות במגמות התחלואה", ואמרו: "מדדי התחלואה גבוהים מאוד ומקדם ההדבקה אשר ירד אל מתחת ל-1 למשך מספר ימים עלה מחדש בצורה תלולה. שינויים אלה בערכו של המקדם אינם מפתיעים, שכן תקופה זו של החגים מתאפיינת בריבוי אירועים בעלי פוטנציאל הדבקה גבוה לצד שינויים בהיקף הבדיקות במהלך החגים".
הם הבהירו כי "יש לזכור גם, כי העלייה הנוכחית במקדם ההדבקה משקפת אירועים שהתרחשו לפני כשבוע ויותר. על כל פנים, על מנת למנוע עלייה מחודשת משמעותית בתחלואה הקשה וכדי להתגבר על גל התחלואה הרביעי, יש להמשיך בפעולות הננקטות על ידי הרשויות והציבור - בעיקר התחסנות נרחבת של הזכאים לכך, עריכת תפילות באוויר הפתוח ככל שהדבר ניתן, עטיית מסכות בחללים סגורים - כולל מחוסנים ומחלימים, הקפדה על בידוד על פי ההנחיות וכן בקרה הדוקה על החוזרים מחו"ל בד בבד עם אכיפה וענישה מחמירה".
בדו"ח נכתב גם כי יש עלייה בתחלואה הקשה בקרב לא מחוסנים צעירים: "לצד הירידה בתחלואה הכללית, נמשכת עלייה במספר המאומתים שאינם מחוסנים ובחולים במצב קשה שאינם מחוסנים - ובפרט אצל לא מחוסנים בני פחות מ-60. נכון להיום, מרבית החולים במצב קשה הם לא מחוסנים, למרות שהם מהווים מיעוט מובהק של האוכלוסייה הזכאית לחיסונים בישראל".

מבצע חיסוני השפעת לקראת עונת החורף החל, והמומחים מזהירים מפני תחלואה כפולה של שפעת וקורונה. במקביל, במחלקות הפנימיות מתריעים מפני עומס על מיטות האשפוז, שכן הן מאוכלסות לרוב בחולי השפעת לצד חולי הקורונה.
עם זאת, יש להדגיש כי תחזיות דומות ניתנו גם אשתקד ובסופו של דבר העונה הסתיימה עם תחלואה אפסית במחלה שגורמת מדי שנה לעומס רב על המחלקות הפנימיות. ההערכה השנה היא כי דווקא לאור היעדר התחלואה בשנה שעברה – הדבר עלול להגביר משמעותית את שכיחות השפעת. עדות משמעותית לעניין ניתנה לאור התחלואה הרבה בנגיף ה־RSV בילדים, שבניגוד לעבר הופיע השנה דווקא בקיץ והביא לעומס קיצוני במחלקות הילדים.