19 ניצולי שואה שלחו השבוע, טרם יום הזיכרון לשואה ולגבורה, מכתב חריף למשרדי הממשלה, שבו דרשו מהם לפעול על מנת לשפר את איכות חייהם. "תנו לנו להזדקן בכבוד, למה אתם מחכים?", הם כתבו.
"הגעתי למסקנה שהנושא הזה לא מעניין אף אחד", אמר ניצול השואה אריה ברק (80), אחד מיוזמי המכתב. "בא יום הזיכרון ואומרים כל מיני חשובים, נציגי ציבור, כמה הם חייבים לאנשים שבנו את המדינה הזאת, אבל שעה אחרי - הכל נשכח. כעשרים ניצולים חתמו על המכתב הזה, אבל הוא מייצג הרבה יותר".


2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה התעללות בקשישים
אילוסטרציה התעללות בקשישים
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הניצולים פירטו במכתב כמה דרישות לשיפור איכות החיים של כלל הניצולים בישראל, בהן החזרים על נסיעות לטיפולים נפשיים, מימון הסעות למועדוני הניצולים, מנגנון החזרים פשוט לתרופות ועדכון הקצבאות לקצב עליית המחירים. "המכתב הזה מייצג הרבה יותר מהניצולים שחתמו עליו", הוסיף אריה.
במכתב, שנשלח לשר האוצר אביגדור ליברמן, לשרה לשוויון חברתי מירב כהן ולרשות לזכויות ניצולי השואה, הניצולים הצהירו כי "אנו השורדות והשורדים למדנו במהלך השנים לסבול בשקט ולהמתין לתשובות הגורמים המוסמכים, אולם השנה אנו רוצים לראות תוצאות. בסוף ימינו, תנו לנו להזדקן בכבוד". כותבי המכתב גם קראו למוסדות המדינה "למצוא את אחינו ברחבי הארץ שסובלים מקור, רעב ומחלות, ואין להם מי שיצעק את מצוקותיהם. אז למה אתם מחכים?".
2 צפייה בגלריה
מכתב עוצמתי לממשלה עליו חתמו ניצולי שואה דורש החזר נסיעות לטיפול נפשי מימון תרופות ללא בירוקרטיה מסורבלת ועדכון תקצוב הגמלאות למדד המחירים
מכתב עוצמתי לממשלה עליו חתמו ניצולי שואה דורש החזר נסיעות לטיפול נפשי מימון תרופות ללא בירוקרטיה מסורבלת ועדכון תקצוב הגמלאות למדד המחירים
"בסוף ימינו, תנו לנו להזדקן בכבוד". מכתב ניצולי השואה
מבין הבקשות שנמסרו במכתב, הניצולים תיארו את הליך ההחזר בגין תרופות, שכרוך ב"מנגנון מסורבל עד כדי חוסר אפשרות לממש את הזכות", ודרשו הליך החזר מהיר ופשוט יותר. כותבי המכתב ביקשו בנוסף מימון עבור הסעות מאורגנות למועדוני הניצולים. "קיים קושי בהתניידות בתחבורה הציבורית", הסבירו. "באוטובוסים יש מקרים של נפילות, וההליכה במדרכות שעמוסות באופניים ובקורקינטים חשמליים מסוכנת עבורנו". עוד ביקשו כי הגמלאות יעודכנו ויותאמו לקצב עליית המחירים.
עבור שורד השואה זאב הרץ בן ה-81, גם הוא מבין יוזמי המכתב, זוהי אינה הפנייה הראשונה למוסדות המדינה. "החלטנו לכתוב את המכתב כי המערכת לא מגיבה, מדינת ישראל לא מתנהגת כפי שמגיע לנו", סיפר זאב. "ניצולים מתים בכל יום שעובר, לאלה שעדיין בין החיים מגיע לחיות בכבוד. אנחנו פונים לכל מי שיכול שיעזור לנו".
על פי נתונים שהרשות לזכויות ניצולי השואה פרסמה השבוע, בישראל חיים כ-161 אלף ניצולי שואה, ובשנה האחרונה כ-15 אלף שורדים ושורדות הלכו לעולמם. "לפי המתואר, תוך כעשור לא יוותרו עוד ניצולים חיים", כתבו השורדים במכתב. "לציון יום השואה ירואיינו שוב נושאי משרות ונבחרי ציבור ויהללו את עצמם, עד כמה הם מחויבים לניצולים ולשיפור תנאי מחייתם, אך למחרת היום הכול יישכח".
השרה לשוויון חברתי מירב כהן התייחסה למכתב בריאיון לאולפן ynet ואמרה כי "מיגור העוני זו משימה לאומית, הכי דחופה וחשובה. כל מקרה של אדם שלא מזדקן בכבוד – מבחינתי זה כישלון אישי שלי, וזה הדבר שאני פועלת כדי לשפר אותו 24/7 כל ימות השנה". היא הוסיפה כי "גייסנו כסף גם מהעולם וגם מממשלת ישראל כדי לתת מענה ממוקד לאוכלוסייה של שורדי השואה העניים, ואנחנו נמשיך במגמה הזו כדי גם לספק להם את הכספים וגם את השירותים".