יגאל עמיר, רוצחו של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, הגיש היום (חמישי) עתירה לבית המשפט המחוזי בלוד נגד שירות בתי הסוהר בגין סירובם, לדבריו, לאפשר לו ללמוד תורה בחברותא עם אסיר אחר ששוהה באגף השמור שבו הוא כלוא. "זכותו לממש את חופש הדת שלו. נמנעת ממנו האפשרות להתפלל במניין ולהתפלל בבית הכנסת", נכתב בעתירה.
1 צפייה בגלריה
יגאל עמיר
יגאל עמיר
"שלילת האפשרות ללמוד תורה בחברותא חמורה במיוחד". יגאל עמיר
(צילום: שאול גולן)
לימוד התורה בחברותא "משמעותי מאוד לעותר מן ההיבט הדתי-אמוני", צוין בעתירה. בנוסף, נטען כי "לימוד תורה בחברותא הוא בהתאם להוראות פקודת הנציבות הרלוונטית לגבי החזקת אסירים באגף שמור ואינו נוגד את הוראות הפקודה בשום צורה. ההפך, הוא מגשים את הוראות פקודת הנציבות 'כללים להחזקת אסירים באגף שמור', לפיהם יש ליצור אינטראקציה בין אסירים באגף שמור, כך שלא יפגע ביטחונם ושלומם של האסירים או ביטחון בית הסוהר.
"הפקודה מונה ארבע אפשרויות ליצירת אינטראקציה באגף השמור: פעילות טיפולית, פעילות פנאי או חינוך, טיול משותף בחצר ופעילות דת", נכתב בעתירה. "העותר אינו משולב באף אחת מהפעילויות שמאפשרות קשר עם אסירים אחרים באגף, ומשכך שלילת האפשרות ללמוד תורה בחברותא היא חמורה מיוחד.
העותר הוסיף כי "על ההכרה של המשיב בחשיבות הפעילות הדתית באגף השמור ניתן ללמוד עוד מסעיף 11 לפקודה, הקובע כי יש להקצות שטח ציבורי באגף לקיום פעילות באגף, בין היתר, גם פעילות דת ופעילות רב בית הסוהר של עד שלושה אסירים". לדבריו, "העותר הכלוא מזה שנים רבות בהפרדה ממש או בתנאי הפרדה דה-פקטו, מקיים מזה שנים רבות, בהמלצת בית המשפט העליון ובית המשפט המחוזי, קשר בלתי אמצעי עם אסיר או אסירים אחרים באגף באמצעות לימוד תורה בחברותא.
"זהו הקשר הכמעט יחיד של העותר, ובוודאי הקשר המשמעותי היחיד, עם אסירים אחרים, לאור תנאי כליאתו", טען העותר. "למרות זאת, לימודיו בחברותא הופסקו לפני כשנה וחצי שלא באשמתו, והם לא הוחזרו עד למועד כתיבת עתירה זו למרות בקשות חוזרות בעניין זה".